Topp packning bytt men felet kvarstår!!

rookieboy

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki
Har precis bytt topp packning på min hoj . Var ute och testkörde idag och felet kvarstår!! Vad kan det vara?
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Eftersom du skrev:

Inga sprickor i cylindern eller skev topp... men hur är det med sprickor I toppen? det enda som separerar oljan från vattnet är toppackningen, har din MC-verkstad kollat upp planheten på toppen ordentligt?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
De säger att toppen inte var skev? Har de satt upp den i en fräs och mätt med indikatorklocka? Hade jag tagit bort toppen så hade jag planat av den iaf så lite som möjligt så att den blev plan!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En verkstad som inte fixar ett fel men tar betalt genom att påstå att man har fixat ett fel... hur seriös är den firman?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jocke.w skrev:
2465219 Sätter en 5:a på att toppen e skev....
:nicka
dom bör ta ner den igen o göra allt grattis utom själva planingen....
el vad d nu är :näsblod
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Långa farbron skrev:
2465195 Löst/sjunket foder ?


Här har du ett bra inlägg. ZX9 hade problem med detta i ett par årsmodeller, tror att det var fram till 97-98 ungefär. Men om det är en MC-meck som skruvar Kawa så borde han ha kollat det förståss. Men å andra sidan så är ju inte problemet åtgärdat så det är ju tydligen något han inte har tänkt på.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
UrbanTiger skrev:
2467507 Vit rök i avgasningshålet betyder att det läcker i topplockspackningen. Bubblar det i expansionskärlet också ?
Att vätskan är gromlig behöver nog inte betyda att det är olja utan det är nog bara sot som kommer med på vägen ner genom grenröret.

Många Kawasaki har väl haft problem med topplockspackningen. Att byta topplockspackning utan att kolla upp toppen genom att fläcka eller mäta av den på en planskiva är helt obegripligt. Att inte toppen blir skev är mindre chans än att vinna på travet. När en enda vattendroppe letar sig in genom packningen till förbränningsrummet expanderar den i gasform till 600 gånger sin ursprungliga volym. Även om motorn inte kokar så blir toppen krokig.


nu vart jag orolig..kan de bubbla i expansionskärlet fast de inte e så med toppen..
sist jag var ute o körde hörde jag skumma bubblingar därifrån.. bruka man inte göra.
motorn va varm men inte för varm..
drar inge olja el vatten..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
UrbanTiger skrev:
2469597 Bubblar det så är det läck.
du skämtar..
de syns ju inte på nåt. :va

första gången den gjort så..gjorde de inte sen..
el de lät mer som om de porla men de kanske e samma sak. :va

är de så så blir de turbo när den ändå är nere :rolleyes:

faen motorn ska bara ha gått 1200 mil typ :mad:

märkte det när den stog still o avstängd iaf
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
UrbanTiger skrev:
2470291 Är det problem med det så är det ju konstant, typ. Om det bubblar en gång kan det ju vara så att det funnits en luftficka i systemet. Eller så kan det vara så att vattenströmmarna i systemet just då var så kraftiga men det finns inga bubblor. Tex. startar man en motor och låter den stå så kommer kylvattnet att expandera mer eller mindre fort och strömmar till expansionskärlet. Det kanske är strålen som brusade helt enkelt. Är vätskan grumsig och det kan kännas avgaslukt i expansionskärlet?

ska kolla men den sitter lite knepigt..
men nu när du säger det..lät ju som sagt som att de strilar mer, återledninigen sitter ju högre än själva ytan så de lär ju ha vart det. men ska kika för säkerhets skull :)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Japps skrev:
2465182 Eftersom du skrev:

Inga sprickor i cylindern eller skev topp... men hur är det med sprickor I toppen? det enda som separerar oljan från vattnet är toppackningen, har din MC-verkstad kollat upp planheten på toppen ordentligt?

Den äldre zx9r bekymmer beskriven i ett nötskal. Min slant är på spricka i toppen alt. skev. Varför har detta inte kollats?
 

Fall

Det va en gång, som va sandad
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda cbr 954 rr fireblade -03
men provtryckte dom inte den "innan" dom slet av toppen?
kanske är spricka i toppen,eller skev
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
rookieboy skrev:
2473601 Enligt verkstan så kollade de så att toppen inte var skev. Men de kollade inte sprickor. Var och pratade med killen och han sa att vi skulle fixa detta på något sett. Först skall vi testa att köra runt någon slags " kylarcement " i systemet ifall det är en liten spricka. Annars skall vi ta motorn till flygverkstan och se om de kan röntga.

Jag tror ändå att det är läge att mäta upp toppen.

edit: Jag klotade hojen i förrgår. Lösgrus. Se hojen åker in på verksta snart hoppas jag.




Nygrens i R-by. Jag ringde Tving och frågade efter kostnadsförslag, men de hörde alldrig av sig..

Ok. Då är jag inte förvånad.
Ring Tving igen! Jag beställde service där i somras då hade dom otroligt lång kö. Men nu borde det vara bättre. det är väl så att det som är duktiga har mycket att göra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top