"Toppad" Yamaha TT600...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som sagt. Jag vet. Men KTM kallar det Hard Enduro och jag har inget bättre engelskt namn. Tänkte förövrigt köpa en KTM 530 och börja aningen mer seriöst med enduro. Funderar på att köra 4 dagars. Jag gillar dock inte allt för stenigt och jävligt. Gärna kallt och lerigt men gärna lite fart.

Schysst bild!

4-dagars är fin lightenduro, kanske väl simpla prov för riktiga endurohojar och vana förare, men det är lite tänkt att farbröder på tjocka Super Adventures skall ta sig runt med. :)

Är du sugen på att få en bra start med enduro på riktigt är en 530 väl hårig, det kostar att köra en sådan i skogen. :hihi Tvåtakt är smidigare, eller har man riktiga funderingar på att bli snabb så är det en 250 fyrtaktsenduro man skall kika på. :)

Men det är klart, som allroundhoj är en 530 svårslagen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skön film! Det var bra fart på gammel-TT´n. Vad har han gjort med den? Jag tror jag måste plocka med mig min rosa fara ner och sladda lite med er under hösten.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Bra filmat, blir fin bild med Gopro kameran.

Ställ er upp då ni kör och behåll fötterna på fotpinnarna, då får ni lite bättre kontroll och det blir lättare att ställa ut bakhjulet i feta sladdar, det ser lite oroligt ut genom kurvorna då ni sitter ner. Ingen nytta alls att sätta ner foten som stöd i dom där farterna.

Håller inte med dom dom tycker att ni buskör, ni saktar ner vid de flesta bus, och genar inte nämnvärt i kurvorna. Att det ser ut att gå fort, mmm javisst, men vem har inte nångång hållit 100-120+ på nån av sina grusrundor. Det är trots allt i mina ögon rätt så fri sikt där ni filmat.

Att ni ligger lite nära varandra, tja det är ni säkert medvetna om och har tagit riskerna med det i beaktande. Det kan ju också vara så att man vill ligga nära just då man filmar men i vanliga fall kör med lite större marginal till sina medåkare.

Grus är ruggigt kul!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
:discotheo Miami Vice ringde precis och frågade var deras stånka tog vägen. :fakta

Du den är livsfarlig I tells ya! -95 med orginaldekaler som går i rosa och lila.

Bra filmat, blir fin bild med Gopro kameran.

Ställ er upp då ni kör och behåll fötterna på fotpinnarna, då får ni lite bättre kontroll och det blir lättare att ställa ut bakhjulet i feta sladdar, det ser lite oroligt ut genom kurvorna då ni sitter ner. Ingen nytta alls att sätta ner foten som stöd i dom där farterna.

Håller inte med dom dom tycker att ni buskör, ni saktar ner vid de flesta bus, och genar inte nämnvärt i kurvorna. Att det ser ut att gå fort, mmm javisst, men vem har inte nångång hållit 100-120+ på nån av sina grusrundor. Det är trots allt i mina ögon rätt så fri sikt där ni filmat.

Att ni ligger lite nära varandra, tja det är ni säkert medvetna om och har tagit riskerna med det i beaktande. Det kan ju också vara så att man vill ligga nära just då man filmar men i vanliga fall kör med lite större marginal till sina medåkare.

Grus är ruggigt kul!

Varför ska det alltid vara elitnivå på allt man lägger upp på forumet för att det ska gå genom skärselden? Tycker det var en skön rulle och betänk att det var en 600 kilo tung luftkyld stånka med.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Teo.

I mina ögon gick filmen genom skärselden utan problem, ville bara tipsa om några småsaker som gör körningen roligare och mer kontrollerad.

Filmen var en frisk fläkt i förhållande till mycket annat som laddas upp.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det såg kul ut. Avrundat med une petite pique-nique i dikeskanten sedan så kan det där vara ett hörn av paradiset. :ögonblinkiplåttermos
 

IxIL

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Innova 125 -05 Såld, Crf 450 -02 Såld, Vtr 1000f -99 Såld ,Gsxr 1000 K6 - Såld, KTM 950 Supermoto 2006 - Såld! Superduke 2007 - Såld! Hojlös..

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Svensk enduro är skitigt, stenigt, rötter och total utmattning. Kan man sitta ned och köra är det inte enduro.

En liten bild på undertecknad på Luciaracet i Haninge i höstas...klart fuktig tillställning. :crash

visabild.php

Lite kul är det allt att du postar en bild där du (i princip) sitter ner :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lite kul är det allt att du postar en bild där du (i princip) sitter ner :D

ASG - satt och väntade på att någon skulle se det roliga. :hihi Jag vågade fan inte gå på slangen ståendes ned i det gegghålet...det seJfades (första varvet, hade intentioner att köra 3 timmar och inte bara en kvart).
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
4-dagars är fin lightenduro, kanske väl simpla prov för riktiga endurohojar och vana förare, men det är lite tänkt att farbröder på tjocka Super Adventures skall ta sig runt med. :)

Är du sugen på att få en bra start med enduro på riktigt är en 530 väl hårig, det kostar att köra en sådan i skogen. :hihi Tvåtakt är smidigare, eller har man riktiga funderingar på att bli snabb så är det en 250 fyrtaktsenduro man skall kika på. :)

Men det är klart, som allroundhoj är en 530 svårslagen.

Jo något ska man väl börja med. Jag tänker inte göra om samma misstag som med roadracingen. Börja fokusera på resultat, lägga alla pengar man har, missa glädjen och krascha upp allt. Sen toktröttna.

Vad är det som blit dyrare med en 530 jämfört med annat? Däck? Är den för tung? Jag vill fortfarande kunna komma ut på grusåka med kompisarna och då blir det svårt. Man ska väl egentligen inte syssla med kompromisser men jag tänker testa. Funderar på WR450 också men det verkar svårt att få tag på. I alla fall så nytt som jag vill ha. Sen tror jag den blir lite väl "tråkig" på grus.

Funkar det bra med 4 dagars törs jag nog testa något mer äkta. Kommer jag tröttna på vikten på en 530 i skogen på studs och byta igen?

Skön film! Det var bra fart på gammel-TT´n. Vad har han gjort med den? Jag tror jag måste plocka med mig min rosa fara ner och sladda lite med er under hösten.

Gör det! Jag har inte fått se långfården än och det vill jag. TT:n är helt orginal tror jag. Nu ska det dock dit Öhlins och bigbore. Fast jag tror han måste byta upp sig ändå. Syns ju ganska tydligt att jag har aningens mer effekt.

Bra filmat, blir fin bild med Gopro kameran.

Ställ er upp då ni kör och behåll fötterna på fotpinnarna, då får ni lite bättre kontroll och det blir lättare att ställa ut bakhjulet i feta sladdar, det ser lite oroligt ut genom kurvorna då ni sitter ner. Ingen nytta alls att sätta ner foten som stöd i dom där farterna.

Håller inte med dom dom tycker att ni buskör, ni saktar ner vid de flesta bus, och genar inte nämnvärt i kurvorna. Att det ser ut att gå fort, mmm javisst, men vem har inte nångång hållit 100-120+ på nån av sina grusrundor. Det är trots allt i mina ögon rätt så fri sikt där ni filmat.

Att ni ligger lite nära varandra, tja det är ni säkert medvetna om och har tagit riskerna med det i beaktande. Det kan ju också vara så att man vill ligga nära just då man filmar men i vanliga fall kör med lite större marginal till sina medåkare.

Grus är ruggigt kul!

Jag står ganska mycket upp och kör men inte när det går så där fort. Då gillar jag att sitta. Foten sätter jag mest ner fär att känna avståndet ner och av vana. Typ som med knäskrap. Sladda gör jag hellre sittande då man kan hoppa fram långt. TT:n orkar inte riktigt sladda i högre hastigheter.

Man måste ligga nära om man ska filma. Sen så slipper man grussprutet och den där hojen sliter upp riktigt stora stenar. Ja ni ser ju när en träffar hjälmen. Det blev ganska fina repor.

Man jag utvecklas ganska snabbt på grusfronten så jag kanske ändrar mig snart...

Teo.

I mina ögon gick filmen genom skärselden utan problem, ville bara tipsa om några småsaker som gör körningen roligare och mer kontrollerad.

Filmen var en frisk fläkt i förhållande till mycket annat som laddas upp.

Tack!

Fin kvalité på rullen. Fin väg med. Snacka om att man definitivt inte hade hakat på ett sådant tempo.


Såg du adventure hojarna? Det är ganska spritt tempo i gänget som kör så du platsar garanterat. Häng på!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo något ska man väl börja med. Jag tänker inte göra om samma misstag som med roadracingen. Börja fokusera på resultat, lägga alla pengar man har, missa glädjen och krascha upp allt. Sen toktröttna.

Vad är det som blit dyrare med en 530 jämfört med annat? Däck? Är den för tung? Jag vill fortfarande kunna komma ut på grusåka med kompisarna och då blir det svårt. Man ska väl egentligen inte syssla med kompromisser men jag tänker testa. Funderar på WR450 också men det verkar svårt att få tag på. I alla fall så nytt som jag vill ha. Sen tror jag den blir lite väl "tråkig" på grus.

Funkar det bra med 4 dagars törs jag nog testa något mer äkta. Kommer jag tröttna på vikten på en 530 i skogen på studs och byta igen?

530n är inte dyrare, den kostar som andra fyrtaktare, om något så får den gå snällare pga betydligt mer ork än i en 250 som man varvar mer. :)

Problemet med den är den brutala motorn, den kommer slita ut dig, och det är lite bängligt i svensk enduro.

Det beror på, skall du satsa på raceenduro och stök - 250 fyrtakt, kostar i underhåll, men är den maskin du kommer vara snabbast på.
Vill du ha kul och ändå vara snabb, 2-takt, men då hoppar vi över gatåkat.

Kompromiss, större fyrtaktare, Yammas WR är en pålitlig slitvarg, men Kåttarna är poppis av en anledning, och jag gillar dem pga avsaknad av länkage på svingen (svindrygt att serva, gjorde det nyss på Hondan).

Ut och prova! :)
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
530n är inte dyrare, den kostar som andra fyrtaktare, om något så får den gå snällare pga betydligt mer ork än i en 250 som man varvar mer. :)

Problemet med den är den brutala motorn, den kommer slita ut dig, och det är lite bängligt i svensk enduro.

Det beror på, skall du satsa på raceenduro och stök - 250 fyrtakt, kostar i underhåll, men är den maskin du kommer vara snabbast på.
Vill du ha kul och ändå vara snabb, 2-takt, men då hoppar vi över gatåkat.

Kompromiss, större fyrtaktare, Yammas WR är en pålitlig slitvarg, men Kåttarna är poppis av en anledning, och jag gillar dem pga avsaknad av länkage på svingen (svindrygt att serva, gjorde det nyss på Hondan).

Ut och prova! :)
Varför? :tungan
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
530n är inte dyrare, den kostar som andra fyrtaktare, om något så får den gå snällare pga betydligt mer ork än i en 250 som man varvar mer. :)

Problemet med den är den brutala motorn, den kommer slita ut dig, och det är lite bängligt i svensk enduro.

Det beror på, skall du satsa på raceenduro och stök - 250 fyrtakt, kostar i underhåll, men är den maskin du kommer vara snabbast på.
Vill du ha kul och ändå vara snabb, 2-takt, men då hoppar vi över gatåkat.

Kompromiss, större fyrtaktare, Yammas WR är en pålitlig slitvarg, men Kåttarna är poppis av en anledning, och jag gillar dem pga avsaknad av länkage på svingen (svindrygt att serva, gjorde det nyss på Hondan).

Ut och prova! :)
'

Hmm. Jag vill fortfarande kunna komma ut och köra lite grus och då minskar valmöjligheterna. Ähh vi hoppar tävlandet ett tag till och lekar istället. 530 it is!

Jobbar 12h pass hela helgen, så går inte. Får bli tidigast om 1-2v tror jag. Behöver byta däck fram och bromsbelägg. Beläggen är ju lätt, däcket är värre fixa.

Vad har du för garage? Däck bytar man relativt enkelt själv. Är du inte rädd för lite repor kan du få låna kräng grejer.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top