Toppfart Rf600?

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag undrar hur fort era rf:ar går?

Har läst nånstans att den ska toppa runt 230 eller något sånt. Men min går knappt över 200 på mätaren, den varvar inte ut helt ens på 5:ans växel. Stannar vid 12500v/min eller nåt, som att den inte orkar mera. Det är orig. storlek på dreven (14/42).

Inte för att nu toppfarten är så där dödligt viktig, men det kan ju vara kul om motorn går som den ska......

I övrigt går den jämnt och så, inget bludder eller avgasknallar eller dylikt. Den rullar inte speciellt tungt heller så det är nog inget som ligger an och bromsar på det sättet.

Någon som har någon idé om vad det kan vara??
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Polaren hävdar att hans RF600 med Yoshi-slip gör 270 på mätaren, nu är han känd för att överdriva men är det så, ja då har den mätaren den mest brutala felvisningen i historien. Viklet kanske stämmer, för när jag åkte min Dominator och höll 120 så visade hans mätare 140. Din cykel har en verklig toppfart på mellan 227-235 km/h, beroende på vilken tidning man frågar. Din hoj ska alltså utan vidare kunna visa kanske 250 på mätaren. Det låter som att den är strypt till 50hk, då toppar den ca 200 på mätaren.
 

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det står ju iofs i reg.beviset att den är strypt, men tidigare ägaren sa att den skulle ha full effekt nu. Har för mig att han sa att han haft upp den i runt 250km/h på mätaren också.

Den är inte så slö på lägre växlar och den drar bra ända upp till toppen. Hamnar inte värst mycket efter polarna med ex. zx6-r -95/98. Inte upp till kanske 150 iaf.

Vad är det som är fixat i knasarna om den är strypt? Brickor i insuget? Står även att det är ändrad tändning och kamaxlar.

De flesta (alla?) Rf600 var väl strypta när de togs in i Sverige? Eller fablar jag bara nu igen?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Alla var strypta (tror jag), jag tror att kammarna är samma men det är andra insug och andra trottelfjädrar. Troligen en hel massa annat också, min gode vän lämnade in sin för avstrypning. Hänger den på en zx6 så är det konstigt om den vore strypt, men det är ännu konstigare att den inte gör mer än 200, har du provat på sexan?. Den kanske inte orkar acca mer på femman, efter 12500 så vänder ju effektkurvan hårt på RF, man känner att det inte finns mer att hämta efter det.
 

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jo jag har testat på sexan också, men farten ökade endast lite grand.

Snackade prexis med förra ägaren och han sa att han haft upp den i 245-250 i höstas innan den ställdes undan över vintern.

Jag har justerat nålarna i förgasarna så att den får mindre soppa, den sotade igen stiften totalt första gången jag testade den i våras. Men saken är den att då gick den lite snabbare, hade upp den i ca: 210 iaf och det kändes som att den hade mer att ge, men då ville/vågade jag inte köra fortare så jag släppte av.

Men har nålarna någon inverkan på fullgas? Det sitter en V&H burk på hojen. Vilka munstycken som sitter i knasarna har jag inte en susning om men det är väldigt svart i avgassystemet iaf.

Fortfarande för mycket soppa måntro?

Ska kika på stiften igen när det blir lite bättre väder och se om de fortfarande är ljusbruna och fina.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top