Topplockspackning?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Eftersom min lilla tvåtaktare har en förmåga att rasa rätt ofta och kolvbyten kommer oftare än oljedito så undrar jag lite över det här med topplockspackningar.

Går det att göra egna sådana på något sätt?
Kan jag återanvända packningen?
Hur gör rejsmänniskorna som tävlar med tvåtaktshojar?
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad. Pirat ligger på 600:- för en komplett sats med packningar och det är lite humanare men fortfarande lite dyrt om man ska öppna motorn var 3:dje vecka. Det är dessutom långa leveranstider på piratpackningarna, åtminstone hos touringbutiken som jag beställde hos nyss.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
DumDum skrev:
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad.

kanske dags att göra en mer lite seriösare renovering?, tycker det låter konstigt att behöva byta 1 gång/månad....

vad gör att packningen går ? otät ? för varm ? slarvig mekaniker ?
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Går utmärkt att använda den gamla.
Om du är tvungen att riva motorn var 3dje vecka så spelar det väl ingen roll.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
wonderwizard skrev:
kanske dags att göra en mer lite seriösare renovering?, tycker det låter konstigt att behöva byta 1 gång/månad....

vad gör att packningen går ? otät ? för varm ? slarvig mekaniker ?


Packningen går inte. Första gången så överhettade motorn och kolvringarna brände på 2:ans kolv. Nu vet jag inte riktigt vad det är som har hänt, hojen låter som en stekross i motorn men jag har inte öppnat den och kollat vad det är. Jag gissar på något kolvrelaterat igen eller i värsta fall ett vevstakslager.

Har även fått traska hem ett par gånger pga skitfel, en sprucken tändhatt resulterade i en promenad och ett igensatt tändstift gjorde att jag fick pröjsa taxi.................
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
provat att hälla i lite olja i bensinen? :rolleyes:
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
SM 570 RR skrev:
provat att hälla i lite olja i bensinen? :rolleyes:

precis, en polare som hade en likadan för några år sedan.. som rasade, låter som den går för snålt. det e känsliga maskiner dessa 2 taktare...

bättre att den ryker lite än att den skär.

[edit]... fan va jag skriver sakta då :D
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Kolla med EBOS i Malmö, kan 2-takt. Har för mig att han fixar ngn fom av 'spår' i toppen som håller packning på plats...... :va
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag åkte rd350 i 3 år, och toppackningen gick aldrig sönder, dock bytte jag när jag renoverade motorerna på dem.
Har du inet gjort nåt fel så tycker jag du ska undersöka vad orsaken är, det är inet normalt på nåt sätt.
Jag plågade mina rd350 väldigt mycket med.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan inte konvertera till en kopparpackning och använda o-ringar runt vattenpassagerna (dvs bearbeta block/topp för just det)? Sen fräsa spår i fodren och installera koppartråd - som biter in i packningen). En kopparpackning bör inte kosta mer att tillverka än 400 spänn hos din lokala skyltmakare. Ta med en originalpackning och en kopplarplåt så gör dom det åt dig.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
andersbrink skrev:
Du kan inte konvertera till en kopparpackning och använda o-ringar runt vattenpassagerna (dvs bearbeta block/topp för just det)? Sen fräsa spår i fodren och installera koppartråd - som biter in i packningen). En kopparpackning bör inte kosta mer att tillverka än 400 spänn hos din lokala skyltmakare. Ta med en originalpackning och en kopplarplåt så gör dom det åt dig.


SÅ det är så man gör! Tack. Jag har funderat på hur det går till att fräsa in oringar istället för packning.
 

HanneZ

Guest
För snart 1 år sedan klippte jag till mig en egen topplockspackning till min rd350 av det tjockaste packningsmaterialet som finns på mekonomen. Det blev skit bra o hojen går än(dock inte i min ägo). Materialet kosta nån hundring!

/ Hannes
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
wonderwizard skrev:
renovera.... sälj... köp ny hoj :tummenupp

Njaa, inte sälja men köpa en hoj till. Planen är att jag ska ha rd:n till banåkning och sedan skaffa en vettig hoj till landsväg. Sedan så tycker jag att det är kul med tvåtakt och förr eller senare så måste det gå att få ordning på den här så den håller lite längre än vad den gör nu. Jag får helt enkel bli bättre på 2T än vad jag är idag.

Tusen tack för svaren, jag ska kolla upp den där med luft/bränsleblandningen och tändningen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
DumDum skrev:
Eftersom min lilla tvåtaktare har en förmåga att rasa rätt ofta och kolvbyten kommer oftare än oljedito så undrar jag lite över det här med topplockspackningar.

Går det att göra egna sådana på något sätt?
Kan jag återanvända packningen?
Hur gör rejsmänniskorna som tävlar med tvåtaktshojar?
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad. Pirat ligger på 600:- för en komplett sats med packningar och det är lite humanare men fortfarande lite dyrt om man ska öppna motorn var 3:dje vecka. Det är dessutom långa leveranstider på piratpackningarna, åtminstone hos touringbutiken som jag beställde hos nyss.

350 kostar en topplockpackning på Yamaha Center. Vad har du fått höra 1200? :skrämd Säg inte att dom har höjt så mycket, för då blir jag ledsen! :(

Den kompletta satsen du nämner, vad innehåller den exakt?

Trist att du har problem med hojen. Det är helt klart något som inte står rätt till. Kan va så att den går för snålt, då har ju maskinen en tendens att överhetta...? Jag hade ju ett ras för 2 år sen, som jag tror berodde på en kolvring som var så sliten att den trycktes ur sitt spår och slets i bitar mot cylinderväggen. Ingen vacker syn kan jag lova. Fick putsa till det stackars topplocket med en Dremel sen.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
350 kostar en topplockpackning på Yamaha Center. Vad har du fått höra 1200? :skrämd Säg inte att dom har höjt så mycket, för då blir jag ledsen! :(

Den kompletta satsen du nämner, vad innehåller den exakt?

1200:- är vad jag betalade för topplockspackningen på yamahacenter i Helsingborg i höstas.

Den kompletta satsen är just det, komplett. Alla packningarna i motorn, Knappt 600:- hos touringbutiken.


Ärligt talat så är jag inte alltför ledsen över att den krånglar bara mest frustrerad. Jag tar det som en utmaning att lära mig någonting nytt och den motorn är ju faktiskt väldigt lättskruvad. Det finns inte så mycket som kan gå sönder.
Jag hade en gammal superbike för några år sedan och det var lite värre. Bara kitbitar och så extremt som det gick så den var lite krångligare att hålla på med samt att den var ännu kinkigare än RD:n.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top