Topplockspackning?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
*bump*
Tänkte bara säga att packningssilikon (jag använde Biltemas, en röd förpackning) som topplockspackning på en RD 350 fungerar, jag har brännt runt som en dåre nu, ibland på ruskigt höga varv och det fungerar finfint. :)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
*Bump igen.*

Packningssilikonet håller fortfarande. :tummenupp

Jag rekommenderar det dock inte då det är ett helvete att montera, allt måste ju vara 100% rent! Helst uppruggad/lätt vattenslipad yta på cylindrar/topp.

Kan även vara svårt att få loss toppen då den sätter sig fastlimmad ganska hårt. Men är man bara försiktig så går det att "bryta" isär det försiktigt med ett par stora platta skruvmejslar och något som skyddar emellan. :)
Tror knappast toppen blir sned av det, (åtminstonde inte de tidiga vattenkylda som saknar YPVS då det är en redig klump till topp) man går ju inte direkt lös som en vansinnig utan låter det ta den tid det tar innan det släpper!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ah, jag vill ha tillbaka min gamla RD...
Vilken årsmodell har du? 81-82 eller? Jag hade en 82:a...*drömmer*
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ah, jag vill ha tillbaka min gamla RD...
Vilken årsmodell har du? 81-82 eller? Jag hade en 82:a...*drömmer*

82:a. :yoparty

Nu blir det dock, tyvärr, en tråkig jävla YPVS motor då den gamla motorn börjar bli så skramlig överallt. Behöver bara kolvar, yamabond, en kylslang och sen montera ihop allt. :) Kommer sakna smattrandet och den brutala kraften som Lc'n spottar ut vid låg/mellanregistret alltså! :D

Angående toppackning så har jag nu en fråga. YPVS motorn är väldigt olik en LC motor, den har 10st pinnbultar som står rätt upp i det fria vilket gör appliceringen av packningssilikon extremt svår. Jag kommer inte ens försöka då det är tillräckligt jobbigt på en Lc som inte har något alls i vägen, utan ska satsa på att spraya något bra klet på packningen istället.

Men vad ska man spraya, och var får man tag på det? :confused: Fick ett tips om permatex kopparspray eller nåt sånt hette det. Det ska tydligen fungera som på räls. Verkar iofs vara svårt att hitta. Några andra tips? Det måste vara spray eller i värsta fall något flyktigt brakmedel som man kan pensla på. Måste gå att applicera snabbt.


FÖRRESTEN så kan jag meddela att packningssilikonet från Biltema som jag har på min Lc motor fortfarande håller tätt. :tummenupp
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
82:a. :yoparty

Nu blir det dock, tyvärr, en tråkig jävla YPVS motor då den gamla motorn börjar bli så skramlig överallt. Behöver bara kolvar, yamabond, en kylslang och sen montera ihop allt. :) Kommer sakna smattrandet och den brutala kraften som Lc'n spottar ut vid låg/mellanregistret alltså! :D

Angående toppackning så har jag nu en fråga. YPVS motorn är väldigt olik en LC motor, den har 10st pinnbultar som står rätt upp i det fria vilket gör appliceringen av packningssilikon extremt svår. Jag kommer inte ens försöka då det är tillräckligt jobbigt på en Lc som inte har något alls i vägen, utan ska satsa på att spraya något bra klet på packningen istället.

Men vad ska man spraya, och var får man tag på det? :confused: Fick ett tips om permatex kopparspray eller nåt sånt hette det. Det ska tydligen fungera som på räls. Verkar iofs vara svårt att hitta. Några andra tips? Det måste vara spray eller i värsta fall något flyktigt brakmedel som man kan pensla på. Måste gå att applicera snabbt.


FÖRRESTEN så kan jag meddela att packningssilikonet från Biltema som jag har på min Lc motor fortfarande håller tätt. :tummenupp


Kopparsprayen heter VHT Copper Gasket Cement. Säljs av MC-Xpress i Piteå. Går bra att ringa och beställa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tricket är att aldrig ta lös toppen från cylindrarna så behöver man inte heller köpa ny toppackning.

Och cylinderfotspackningarna kan man återanvända om dom ser bra ut.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top