Torrt kött

s9d8as0vjk

Guest
Dom tunnaste skivorna börjar bli klara nu. Mmmmm ... gotti-gott-gott!

Denna laddning kanske blev aningen salt men det får man ta. Lite svårt att dosera saltet då det hänger på hur mycket kött man har i, hur länge det drar i lagen & hur mycket man sköljer efteråt.

NetWork

Fint som snus
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
KTM 640 SM -03
Googla på beef jerky...

Finns hur mycket recept som helst på olika kryddblandingar och tillagningsätt!:tummenupp

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Nu har jag påbörjat en batch med "Sporthojs-Jerky" enligt receptet i denna tråd. Lagen luktade gott i alla fall, nu får det ligga och dra ett dygn så får vi se...

Återkommer med smakrapport.

s9d8as0vjk

Guest
Nu har jag påbörjat en batch med "Sporthojs-Jerky" enligt receptet i denna tråd. Lagen luktade gott i alla fall, nu får det ligga och dra ett dygn så får vi se...

Återkommer med smakrapport.

Härligt, smakade du på lagen innan du hade i köttet ? Man brukar få ett hum om hur det kommer smaka om man smakar lite. Lite sent nu kanske men ha hellre lite för lite salt än för mycket. Om du känner på dig att du haft för mycket så skölj köttet mer noggrant innan själva torkningen.

Hoppas du blir nöjd sen. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här verkade ju kalasbra, ska testas!:)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Lyfter denna tråden lite :)
Gjorde en saltlag med: salt, socker, peppar, aromat och vitlök. Smakade lite på lagen och det var sjukt gott :yoparty Skivade en rådjurs-stek i 5-6 mm skivor och la skivorna och lagen i en plastburk i kylen, får stå över natten, imorgon ska dem in i ugnen:tummenupp

Över natten är alltså från och med nu fram till 13-14 imorgon när jag vaknar :gnissla

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Lyfter denna tråden lite :)
Gjorde en saltlag med: salt, socker, peppar, aromat och vitlök. Smakade lite på lagen och det var sjukt gott :yoparty Skivade en rådjurs-stek i 5-6 mm skivor och la skivorna och lagen i en plastburk i kylen, får stå över natten, imorgon ska dem in i ugnen:tummenupp

Över natten är alltså från och med nu fram till 13-14 imorgon när jag vaknar :gnissla

Små barn behöver mycket sömn :rullandeu:7peta

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det ska inte torkas i ugnen. Det blir inte lika gott.

Skiva i 4-5 cm skivor, lägg det i saltlag i två dagar och häng sedan upp det på en ganska varm plats hemma (bastu eller litet badrum) en par veckor så är det klart.

Det går såklart ätt äta innan två veckor. Man får ta ner en bit då och då och äta lite tills man hittar rätt torkningsgrad. Sedan går det utmärkt att frysas.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Torka kött i ugn är ju som att göra pannkaka på balkongen. Torkat kött är köttbitar som hängs upp på krokar i en bur man har utomhus fast inte i solen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som barn åt jag väldigt mycket torkad gädda.

Man gör som tidigare sagts och hänger den på väggen, man gör givetvis en bur av nät runt så att inte fåglarna tar sig dit, och man gör det medans det är för kallt ute för insekter.

Kött åt jag mest rökt, då Vindelns rökeri har en egen liten butik där man kan handle billigt.
Man kan även lämna in eget kött och få det rökt, och när jag var barn födde en släkting upp får och grisar, dessutom jagade han älg.

Nu blev jag ju sugen på rökt kött!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nu hänger mitt rådjurskött i ugnen på 50 grader med luckan lite öppen och varmluftsfunktionen igång. Har hängt sen kl 16, börjar redan se jävligt gott ut :):yoparty

Visst, torkat kött torkar man inte i ugnen, men beef jerky gör man i ugn eller grill :tummenupp:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati