Toru Bouve aka Toru "suzuki" Bouve

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Vi alla som körde STCC SBK vet varför man inte kör längre. Utan stcc finns det inget marknads väder och sponsorer lyser med sin frånvaro. Det man byggt upp under 3 år blev som bort blåst och sorgligt att rr sverige inte sporra ihop sig för mc sektionen. Stock 1000 2014 med mönstrade däck röstar jag för samt fria återlevrantörer av däck för här hemma är det rena maffia på att lura folk på sulor...

Eller så är du ute och cyklar,, veckan innan det kördes Superbike på Mantorp 2012 så körde Bikepromotion där, och då kom Superbike förarna och tränade och tävlade i deras serie, för att dagarna efter köra SM på Mantorp.
Och det är ju enbart förarnas fel att det i år knappt finns någon superbike serie här i Sverige att tala om.
:va

lhektor

Ny medlem
Gick med
25 May 2013
Hoj
2001, GSX-R 600
Har haft hjälp av av Toru 2 ggr denna säsong. 1a gången den billiga och enkla varianten, vilket tveklöst gjorde hojen betydligt bättre och tiderna föll ganska markant. Är nu precis tillbaka från Knutstorp och en dags bankörning efter att Toru har gjort ett litet större och naturligtvis dyrare arbete med hojen (renovering och modifiering av framgaffel, ombyggnad av bakdämpare mm). Ytterligare 2 sekunder kapades på varvtiderna och hojen blev förvandlad från trög gammal 600:a till betydligt mer rejsig hoj. Jag är väldigt nöjd! Nu hör det ju till saken att jag är en inte speciellt snabb "trackday åkare" med minimala kunskaper om fjärdringsinställningar men jag tycker att jag har fått mycket valuta för pengarna. Det var min 25 öre till saken...

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr

Jag kan förklara.

Pirelli superbike slicks fram 1250:- bak 1690 :- sc0-sc2 1 set = 2940
Handlas på beställning ink frakt till swe för dessa pengar.

Prielli superbike och svensk huvud åf fram 1695 bak 2395 1 set = 4090 sek

Så ja svenska åf är rena maffian på att lura folk på pengar på sulor.

Supercorsorna handlas numera till dessa pengar ink lev till Sverige.

Pirelli Supercorsa V2
SC 0-2 Fram 1350kr Bak 1750kr 1 set = 3100 sek

Våran svenska kran tar fram 1695 bak 2295 = 3990

Så visst finns det pengar att tjäna på att handla däck från rätt ställe.

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Jepp, och det finns mer att göra inom däcks området.

I DMU,IDM är det övergångs år och dom kör STK, SBK ihop samt inte massa krusiduller med reglement som aldrig blir klara så man kan planera i tid. 2014 reglar ska vara klara typ mitten på Sep.
För mig är racing det roligaste som finns men har valt annan väg 2013 igenom tyska,danska serier där allt bara flyter och är 45 på kval och 107% regler tillämpas där sist var Oscheshleben.

Låt folk komma med en WSBK hoj på svensk tävling, han vinner aldrig mer än fetast plånbok i depån.

Har sista tiden mött många banåkare som vill tävla och vad säger man till detta nu som det ser ut i sverige.

Om Ni tycker att Mc motorsporten tangnera på rätt håll kan jag säger. Det är fel och något måste göras och jag har gjort mitt samt efter 3 år är det över för vissa tror inte på STCC däe man kan bjuda in danskar,finnar, norrmän...

http://hd.se/24hd/?clip=1109221#category=287&date=2012-05&clip=1109221&startTime=0m0s

http://www.stcc.se/2012/03/28/roger-hansson-stottar-mekanikerutbildning/

Synes på Ring Knustorp med eller utan hoj på Sm :banana

Jag kan förklara.

Pirelli Supercorsa V2

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lite förenklat kan man säga så men om man betänker marknadernas storlek är det inte så konstigt att en produkt är billigare i tex Tyskland än i Sverige.

Att svenska däckhandlare tjänar bra med pengar per sålt däck är dock ingen hemlighet.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Pirelli Supercorsa V2

Är du förvånad över att en handlare tjänar pengar? Blir du lika upprörd över att ett par jeans är dyrare i Sverige än i USA? Eller att en hoj kostar mindre i andra länder? Att en handlare i Sverige tar högre priser än vad handlare i andra länder som säljer 100 ggr mer gör, kallar inte jag maffiametoder, snarare överlevnad. Att denne handlare finns till hands och levererar NU, när du behöver, är värt en del tycker jag. Passar inte galoscherna kan man ju handla någon annanstans.
Fattar inte riktigt vad du är upprörd över

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Är du förvånad över att en handlare tjänar pengar? Blir du lika upprörd över att ett par jeans är dyrare i Sverige än i USA? Eller att en hoj kostar mindre i andra länder? Att en handlare i Sverige tar högre priser än vad handlare i andra länder som säljer 100 ggr mer gör, kallar inte jag maffiametoder, snarare överlevnad. Att denne handlare finns till hands och levererar NU, när du behöver, är värt en del tycker jag. Passar inte galoscherna kan man ju handla någon annanstans.
Fattar inte riktigt vad du är upprörd över

Inte upprörd överhuvudtaget. Tycker det är nice med lite konkurans i det området som vågar pressa priserna i rätt riktning för oss konsumenter.

Kan jag spara 1000 spänn på ett sett däck utan att behöva anstränga mig så gör jag gärna det. Verkar vara flera som är intresserade av att göra det då brevikonen blinkat frebilt med frågan om vem som säljer däcken till dessa priser i Sverige :)

Självklart ska alla tjäna pengar säger inget om det,, Men jag kan jag handla till betydligt bättre kurs så gör jag det simpel as that.

P.s även han som säljer settet för 1k mindre gör ju pengar på affären och det är ju inte så att Pirelli har en däckfabrik i Sverige som endast tillverkar däck åt oss i Svedala D.s

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har haft hjälp av av Toru 2 ggr denna säsong. 1a gången den billiga och enkla varianten, vilket tveklöst gjorde hojen betydligt bättre och tiderna föll ganska markant. Är nu precis tillbaka från Knutstorp och en dags bankörning efter att Toru har gjort ett litet större och naturligtvis dyrare arbete med hojen (renovering och modifiering av framgaffel, ombyggnad av bakdämpare mm). Ytterligare 2 sekunder kapades på varvtiderna och hojen blev förvandlad från trög gammal 600:a till betydligt mer rejsig hoj. Jag är väldigt nöjd! Nu hör det ju till saken att jag är en inte speciellt snabb "trackday åkare" med minimala kunskaper om fjärdringsinställningar men jag tycker att jag har fått mycket valuta för pengarna. Det var min 25 öre till saken...

Kul att höra någon som är nöjd med hans inställningar även på andra banor är anderstorp:thumbup:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Att bandagar håller på att ta död på Svensk racing vet vi sen innan. :död

Så gissa varför man blir pissed of av att bandagarna nu även tar över racingforum!! Hälften av trådarna hanldar om tejpa lampor, konstiga slitage på Michelindäck som ingen någonsin kommer tävla på i ett Mästerskap osv osv..

Jag håller med om att din mening "gissa varför" osv, men den andra meningen om att bandagar tar död på svensk racing gör mig mörkrädd.

Vad är en bandag? Jo ett tillfälle för vanliga människor med en snittålder av runt 30år (både lugn och snabb grupp ca 40-50 pers per välbesökt bandag) att få vrida ur sin hoj på bana, vanligtvis en vardag som de tar ut en semesterdag för.

Har de tur så finns det killar som t.ex. Gull, Cajback, Backis som ger dem lite råd hur de skall färbättra sin körning = ännu större upplevelse! Än bättre är det väll om de får någon stekig bild/film på sig som de snabbt sprider på sin Facebook sida till ALLA sina kompisar (varje FB konto har i snitt 120 vänner).

Ovanpå allt det så är de oftast mitt i sitt liv, kanske en blivande chef på en viktig position i företaget, kanske en marknadschef som har sponsorpengar att sprätta iväg?
Samt att en hel del av dem har barn som blir jäkligt impade av att deras mamma eller pappa kör hoj på bana och vill göra samma sak när de blir stora.

Är svensk RR någonting att satsa på nu för tillfället för en sponsor? Vad ger det för pengar tillbaka i form av mediautrymme och diverse bilder och artiklar?
Vad är ROI (return of investment) med att sponsra RR?

Hade jag varit aktiv RR förare idag, så hade jag toknätverkat på alla möjliga bandagar som jag kunde delta på, pangat upp trailer och tält och försökt stjäla lite av showen från bandagsleverantören. Fan, nån eller några av deltagarna kanske är en kommande storsponsor?

Slutligen, hur många banägare tror du skulle klara sig om det inte anordnades bandagar titt som tätt?

Nä, du lyft näsan och leta efter möjligheterna. Du skall inte "think outside the box" för männskor trivs inte/är inte bekväma med att gå utanför sina ramar, du skall istället se till att göra "your box bigger"

Sorry Toru att jag är inne och klampar i en tråd avsatt för dig som istället blivit lite OT.

Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Tänk om golfproffsen skulle sagt att det var dåligt att golfbanorna var öppna
för allmänheten :no:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag kan förklara.

Såvida du inte sett listor över inköpspriser från Pirelli tror jag inte du kan anklaga svenska återförsäljare för att vara en maffia. Det kan ju vara Pirelli som tar olika mycket betalt för däcken av sina åf i olika länder?

Att en onlinehandlare med minimala omkostnader för personal och lager har lägre priser än en vanlig återförsäljare finner jag helt normalt (med det inte sagt att det är hållbart) men det förklarar inte hela den där skillnaden. I så fall har den svenska åf:en antingen en ohållbar kostnadsbas eller orealistiska marginalförväntningar.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inte upprörd överhuvudtaget. Tycker det är nice med lite konkurans i det området som vågar pressa priserna i rätt riktning för oss konsumenter.

Kan jag spara 1000 spänn på ett sett däck utan att behöva anstränga mig så gör jag gärna det. Verkar vara flera som är intresserade av att göra det då brevikonen blinkat frebilt med frågan om vem som säljer däcken till dessa priser i Sverige :)

Självklart ska alla tjäna pengar säger inget om det,, Men jag kan jag handla till betydligt bättre kurs så gör jag det simpel as that.

P.s även han som säljer settet för 1k mindre gör ju pengar på affären och det är ju inte så att Pirelli har en däckfabrik i Sverige som endast tillverkar däck åt oss i Svedala D.s

Meningen "Så ja svenska åf är rena maffian på att lura folk på pengar på sulor." som du använder för att beskriva svenska däckhandlare, låter i mina öron som om du trots allt är lite upprörd. Och om du inte är upprörd så tycker jag du använder lite hårda ord!

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tänker inte ta någons parti i debatten om svensk racings kräftgång, men det är tydligt att vi har en ekvation som inte går ihop. Vi vill att svenska generalagenter, distributörer och affärsidkare ska bidra med mer pengar. Samtidigt vill vi rejsa gamla BSB-lik med delar inköpta på ebay och däck från utländska distributörer...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har sett ÅF inköpspriser på Pirelli. Slutsats: ÅF bedriver ingen maffia verksamhet. Varför det är så dyrt med däck i Sverige får Sandfållan fråga generalagenter OCH tillverkare. Nånstans ligger sannolikt orsaken. Men ÅF är inte boven.

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Toru Bouve aka Toru "suzuki" Bouve
Nån som kännar honnom???? Var ju det trådan handlade om eller????

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag anser också att Toru Bouve är en bluff, eller i alla fall nån som utnyttjar oss mindre kunniga.
Anmälde mig till hans "fjädringsinstälningsgenomgång" och betalade 500 kr. Blev väldigt förvånad att han inte öht. brydde sig om att kolla grundinställningen (sag /häng) utan bara skruvade på komp / retur och detta efter att ha torrjuckat hojen. Han brydde sig inte heller om vilken typ av däck jag normalt kör på vilket i mina ögon spelar stor roll. Ett dunlop med NTEC kräver en hel annan set-up än ett Michelin eller Pirelli.

Följden av dessa skruvningar var att jag redan på första passet fick ett bakhjulssläpp á la grande och lade hojen på Knudan!
Fick därefter hjälp av kunniga RR förare att skruva mig tillbaka till en körbar hoj. Detta tog mig två bandagar och en jävla massa svordomar!

Så i mina ögon är Toru Bouve en stor bluff som alla borde vara försiktiga med.

Gällande däckpriser i Sverige, vill man handla till ockerpriser så gör man det. Om inte så handlar man i utlandet och med några dagars framförhållning /planering så sparar man massor.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras