Total frustration!!

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag satte mig för ovanlighetens skull vid TVn idag. Jag började då titta på Uppdrag granskning, som handlade om högutbildade männinskor som inte fick det jobb dom sökt. Det tog mindre än en sekund för mig att förstå att det handlade om svenskar med utlänsk bakgrund. Så här efteråt så frågar man sig varför jag tänkte så?

Det var tre personer som dom hade intervjuat, en man från Luleå som bott i Sverige i över 10 år med civilekonom och civilingengörsexamen,gift med svenska, en ung ny examerad kvinna som bott här sedan 13 år tillbaka med någon KTH utb., gift med svensk, äldre man med geolog utb., ogift.

Dom hade sökt totalt 800 jobb sammanräknat! Endast en av dom hade med hjälp av regeringen vunnit mot AMS i mål om diskriminering, och då på så sätt tvingat till sig ett jobb.

Samtidigt så står varenda politiker i rikstan och pratar om att det är så viktigt med mångfalden och att man ska arbeta för bättre integration. Men att det tar "lite tid". Men hur länge har dom inte sagt det?? det har jag iaf hör sedan jag började titta på nyheterna. Bara för att ta ett exempel: hur ser mångfalden ut i riksdagen då? Inte en ända som stog i talarstolen och pratade om integrationen såg ut att ha utlänsk bakgrund. Idag tror jag inte att det är mer än några få med utlänsk bakgrund som sitter i regeringen.
Samtidigt så blr man otroligt arg och ledsen när man ser alla de jobb som dessa människor har sökt! Dom förnedrar sig tillockmed att söka jobb som typ säljare på Coca-cola, eller taxichaffis.

Två dagar innan jag såg det här programmet så blir en vän till mig knivstucken av ett gäng invandrare som inringat han och hans kompis. kniven han får i sig får genom läderjacka+ alla kläder och mellan revbenen och punkterar ena lungan.
Hans kompis för skärsår lite här och var. Vad tror ni att jag får alla mina fördomar ifrån!? Självklart så vill jag inte ha dom fördomarna, men fördomar är i de allra flesta fall ofrivilliga.

Nu har jag vädrat klart allt jag hade att säga. :)

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
En liten grupp förstör för resten. Det är därför folk ofta drar alla utläningar över en och samma kant. Men det beror nog på varifrån man kommer. Om tex en man från USA sökte jobb i Sverige med bra utbildning så tror jag att han skulle ha tusen gånger större chans att få jobbet än en person som kommer från tex Arabien.

Att ha ett namn som börjar på Mohamed, Mustafa eller Ali gör inte saken bättre.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Välldigt tråkigt allt det där som du skriver om men man skall inte glömma att man i vissa länder är långt ifrån lika utbildade som här även om man har samma titel.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bebbe skrev:
Välldigt tråkigt allt det där som du skriver om men man skall inte glömma att man i vissa länder är långt ifrån lika utbildade som här även om man har samma titel.
Och i vissa länder är bättre utbildade än vi även om man har motsvarande akademiska examen. Man behöver inte gå längre än till Finland för att höra folk skratta åt den svenska civekexamen eller juristexamen. "Uppsalaekonom" är ett nedlåtande uttryck de använder. Sen ska man inte prata om vad de anser om en svensk gymnasieexamen. Mamma Mia... Men, men, det hör inte hit. Personerna i programmet hade svenska examina.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Blir bara liv!

Blir bara liv om man säger vad man tycker o tänker så bäst man håller tyst.
Ända jag kan säga är att Malmö tycks vara fantastiskt,så många kan inte ha fel.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag bor i Malmö och kan nog säga att intergreringen mellan svenska och invandrarungdommar blir bättre och bättre faktiskt. :yoparty

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...