bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En lite snabb sammanfattning av det hela, jag har ju byggt en cafe racer på en CB250N och det som skulle blir lite "budget" bygge gick ju som det brukar då jag är igång, det blev omfattande renovering med X timmar och ett antal kronor i delar. Tänkte att jag ska ju ändå ha kvar hojen för den duger åt mig till det jag kör men sen kom det ut en Thruxton 900 på blocket och den köpte jag, Hondan har sen dess mest blivit stående och jag är förmodligen för dyr på den för att nån ska vilja köpa den av mig.
En morgon då jag ligger i sängen får jag den totalt vansinniga idén om hur det skulle vara att turbo mata den, jag vet att det är mycket enklare och förmodligen och billigare att köpa motorn från en CN400N med förgasare och tändsystem och bara klappa in i ramen och vips har man 43 hp men skulle det vara lika kul och lärorikt, nä inte på långa vägar och jag vet att detta är vansinne men skulle ju ändå vara fränt med en kompressormatad 250.
Jag är totalnovis då det gäller detta med turbo och kompressor så jag vet absolut ingenting så jag skapade en tråd i Teknik och Mekhörnan och fick då positiv respons och fick rådet att starta en tråd här https://www.sporthoj.com/forum/show...vansinnigt-projekt-i-tankarna-turbo-på-en-250 Men då började det snackas om smog pumpar som kompressor och det är det spåret jag är inne på nu.
Har läst igenom denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176421-Turbokonverteringsguide-Nybörjare för även om man har kompressor så är det väl i stort sett samma sak som turbo bara att man driver den från vevaxeln istället för med avgaserna.
Första frågan är vilken kompressor smog pump ska jag välja till detta projekt?
Nästa sak är trycksättningen av CV förgasarna, fattar jag det hela rätt att man trycksätter via flottörhusens avluftningar och sen på trottlarnas ovansidor via nåt som kallas pitotrör som är ett rör 90 grader in i plenum (nytt ord för mig) som har ett minder hål borrat igenom sig på mitten? Räcker det sen att bara täta förgasarna med expoxy så de blir täta och från undersidan av trottlarna sitt tryck via laddtrycket och trycket från flottörhuset?
Kompen på denna hoj ska vara 9.4:1 helst skulle jag nog behålla den och som jag fattar det ska det funka om man kör på etanol? När ni snackar etanol här är det då vanlig E85 som finns på macken?
Bränslepump är väl bara att ta en elektrisk från nån bil som har nog högt tryck och sen ska det in en tryckregulator på den med.
Kan nog börja så här så lär ju fler frågor komma efter som.
En morgon då jag ligger i sängen får jag den totalt vansinniga idén om hur det skulle vara att turbo mata den, jag vet att det är mycket enklare och förmodligen och billigare att köpa motorn från en CN400N med förgasare och tändsystem och bara klappa in i ramen och vips har man 43 hp men skulle det vara lika kul och lärorikt, nä inte på långa vägar och jag vet att detta är vansinne men skulle ju ändå vara fränt med en kompressormatad 250.
Jag är totalnovis då det gäller detta med turbo och kompressor så jag vet absolut ingenting så jag skapade en tråd i Teknik och Mekhörnan och fick då positiv respons och fick rådet att starta en tråd här https://www.sporthoj.com/forum/show...vansinnigt-projekt-i-tankarna-turbo-på-en-250 Men då började det snackas om smog pumpar som kompressor och det är det spåret jag är inne på nu.
Har läst igenom denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176421-Turbokonverteringsguide-Nybörjare för även om man har kompressor så är det väl i stort sett samma sak som turbo bara att man driver den från vevaxeln istället för med avgaserna.
Första frågan är vilken kompressor smog pump ska jag välja till detta projekt?
Nästa sak är trycksättningen av CV förgasarna, fattar jag det hela rätt att man trycksätter via flottörhusens avluftningar och sen på trottlarnas ovansidor via nåt som kallas pitotrör som är ett rör 90 grader in i plenum (nytt ord för mig) som har ett minder hål borrat igenom sig på mitten? Räcker det sen att bara täta förgasarna med expoxy så de blir täta och från undersidan av trottlarna sitt tryck via laddtrycket och trycket från flottörhuset?
Kompen på denna hoj ska vara 9.4:1 helst skulle jag nog behålla den och som jag fattar det ska det funka om man kör på etanol? När ni snackar etanol här är det då vanlig E85 som finns på macken?
Bränslepump är väl bara att ta en elektrisk från nån bil som har nog högt tryck och sen ska det in en tryckregulator på den med.
Kan nog börja så här så lär ju fler frågor komma efter som.