Toulene racefuel

turbo-frank

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
norge
Hoj
stunthoj! F4i
har noen kjørt med toulene+98 oktan? å isåfall hva er en bra blanding??

har hørt noe om en blanding av toulene + ATF å diesel....

noen som har en bra oppskrift på den her heksebryggen???

hvor stor andel i bensinen?? 20%? 30%?


i mens jeg venter på sommer å stunthoj kjøring, skal jeg bruke mixèn
på en RX1 Apex (samme motor som R1 02-03 med injection) snøscooter med MCX turbo, går med MCX550 turbo.

ved MYE ladetrykk bruker jeg sunoco eller VP racefuel, men LITT dyrt til hverdags....
 

turbo-frank

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
norge
Hoj
stunthoj! F4i
motorn tåler runt 1-1.1bar på 98okt, men man vil jo ha litt mer krutt under huven...:)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
10% toulene kan du köra...

tänk på att toulene dunstar så slå i det i soppan den dagen du ska åka...

skulle satsa mera på E-85.. om du vill ha ett bättre bränsle för höga laddtryck... tänk på att du lär öka mängden bränsle med 20-25% mot bensin

optimalt lamda för bensin ligger väl på 13,7 luft/1 bensin och runt 10 luft/1 etanol....

Diesel:va :va :va visst att diesel tål högre komp utan att självantända... men att öka flampunkten på bensinen me det låter mest dumt..

antar att du har skapliga spridare i nu med det ladd du kör me nu..

vad använder du för styr-system?

CC på spridarna?

kom just på att du skrev snöskoter:D :D inge kul att få igång en kall etanolmotor utan förvärmning på soppan:pannkyss
 
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Om det ska vara E85 räcker det inte med 20-25%.

Ska man ha E85 för att öka effekten så bör man ligga på 40-45% extra mot bensin.

20-25% för om man bara ska ersätta bensinen utan effekt höjjning.
 

turbo-frank

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
norge
Hoj
stunthoj! F4i
vet ikke hvilket cc på mcx sine spridare, men turbo-satsen ska no minst klare å levere 450-500hk. styrsystemet er orginal+mcx tilleggs sprut

joda, har tenkt på E-85, men blir som sagt problem å få start på den.

hvorfor bør man ikke gå over 10% toulene??? ser mange som har blandet 20-30%, å noen helt oppi 50%!!

her kommer en link. se "formula 1", å nederst på siden "make your own octane boost"

http://www.gnttype.org/techarea/misc/octanebooster.html
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Använd absolut INTE diesel! Har du inte haft knack förr så får du det garanterat med diesel. Diesel tänder mycket lättare än bensin och allt annat ni räknat upp. Man anger cetantal och inte oktantal på diesel men oktantalet är i storleksordningen 20.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Använd absolut INTE diesel! Har du inte haft knack förr så får du det garanterat med diesel. Diesel tänder mycket lättare än bensin och allt annat ni räknat upp. Man anger cetantal och inte oktantal på diesel men oktantalet är i storleksordningen 20.


Förklara mer.
Hur påverkar Toulen och Xylen bensinen och oktantalet ?
Innehåller tex Toulen mer energi än bensin ?

Jörgen du vet kanske mer ?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top