Tour 2010?

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Var på en Europaresa 2007, Österrike, Kroatien, Slovenien, Italien, Tyskland.
Är i början på planeringen av en Europaresa även iår, Tyskland, Österike, Schweitz, Monaco, Frankrike finns med i pllanerna.

Autozug finns numera på svenska bara att fylla i hur man vill åka så får man reda på hur mycket det kostar.
http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Nya planer 2010?

Hösten är den perfekta årstiden för att drömma om nya äventyr och att smått börja planera nästa års färd.
Helt rätt! Sitter och funderar för fullt. Funderar i första hand på att åka norden runt, typ via åland genom finland, in i norge till Gamvik (för mycket turism på nordkapp), sen söder genom norge till Oslo, slutligen hem. Nackdelen är att rutten är i kortaste laget, så jag kanske får kompensera genom att åka moppe istället.

Portugal är annars ett alternativ, då jag kan kombinera det med ett festivalbesök. Ryssland kommer jag att åka i förr eller senare, när jag har tid, pengar och en seriös offroadare. Att jag kan språket gör inte saken sämre.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Helt rätt! Sitter och funderar för fullt. Funderar i första hand på att åka norden runt, typ via åland genom finland, in i norge till Gamvik (för mycket turism på nordkapp), sen söder genom norge till Oslo, slutligen hem. Nackdelen är att rutten är i kortaste laget, så jag kanske får kompensera genom att åka moppe istället.

Portugal är annars ett alternativ, då jag kan kombinera det med ett festivalbesök. Ryssland kommer jag att åka i förr eller senare, när jag har tid, pengar och en seriös offroadare.

Det går utför för mig. Fordonen blir bara mindre och mindre :rolleyes: Jag ska ta mig en rejäl tur på strypt moppe nästa sommar. Gjorde en lite testrunda för några veckor sedan och brassade från Göteborg till Åland och sen genom Finland upp till Boden. Bland det roligaste jag gjort på två hjul :)

090825-2b1.jpg

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Gött med folk som har fordonshumor! :) Zoomer är ett kompetent fordon, bästa moppen skulle jag tro. Hört att motorn är stark och utan problem klarar att hålla 45 även i uppförsbackar. Är sittställningen bra nog för att åka från morgon till kväll, dag efter dag? Hur långt körde du i genomsnitt per dag?

Det härliga med att färdas i sansade hastigheter är att man hinner se och uppleva så mycket mer, istället för att bara blåsa förbi allt på motorvägar. Jag höll mig inom 40-70km/h när jag åkte Indien runt.

Lite ironiskt dock att jag skulle komma billigare undan om jag köpte en honda 125 kubikare istället för en zoomer (främst försäkringsmässigt). Får nog fundera en stund till...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Gött med folk som har fordonshumor! :) Zoomer är ett kompetent fordon, bästa moppen skulle jag tro. Hört att motorn är stark och utan problem klarar att hålla 45 även i uppförsbackar. Är sittställningen bra nog för att åka från morgon till kväll, dag efter dag? Hur långt körde du i genomsnitt per dag?

Det härliga med att färdas i sansade hastigheter är att man hinner se och uppleva så mycket mer, istället för att bara blåsa förbi allt på motorvägar. Jag höll mig inom 40-70km/h när jag åkte Indien runt.

Lite ironiskt dock att jag skulle komma billigare undan om jag köpte en honda 125 kubikare istället för en zoomer (främst försäkringsmässigt). Får nog fundera en stund till...

Jo, såg din Indientur....grym resa. Dubbla :tummenupp

40-45 mil om dagen är inga problem på Zoomern. Gillar man sitta på en barstol hela dagarna så är det ett plus :)
Lite överdrivet det där med 45 km/tim uppför eller nedför. GPS:en visade ca 41,7 km/timm som marschfart Hade en bottennot på dryga 30 knyck och topnot på dryga 48 i efterföljande nedförsslut.

Försäkringarna ja :mad:
Betalar ca 1100:- för min Innova.(avställningsbar) Dito för Zoomern ligger på 4700:-. Dock om man har helårs hos Honda, så kostar den nästan hälften.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Innova, boden, en klocka ringer i mitt huvud... Ahh! Det måste vara du som åkt till nordkapp på innovan! Jag har läst din reseskildring för ett tag sen, hamnade på din sida när jag googlade på moppe + touring :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060624.html
Härlig utflykt, tankningsproceduren lät lite dryg dock.

Jag har möjlighet att komma över en XR125L i nyskick till ett bra pris (som jag funtar på att köpa), vad tror du om den som touringhoj? Lär inte ha några problem att köra på dåliga vägar med den iaf.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Innova, boden, en klocka ringer i mitt huvud... Ahh! Det måste vara du som åkt till nordkapp på innovan! Jag har läst din reseskildring för ett tag sen, hamnade på din sida när jag googlade på moppe + touring :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060624.html
Härlig utflykt, tankningsproceduren lät lite dryg dock.

Jag har möjlighet att komma över en XR125L i nyskick till ett bra pris (som jag funtar på att köpa), vad tror du om den som touringhoj? Lär inte ha några problem att köra på dåliga vägar med den iaf.

Jo stämmer bra det :) Ritat ihop en liten story med Zoomer också http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-1.html

XR125L är ju en klockren kärra i sakta mak(läs din touringfart). Lite dålig topfart(ca 100-110). Lite vek bakfjädring(om man ska toura offroad också) och blir förmodligen lite vinglig med packning på(inkl "kök och sovande").
Annars: billig i inköp och billig i ägande och driftkostnad. Trygg att toura runt med utan att behöva bekymra sig om att den går sönder.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Sitter o funderar på att åka en runda söderöver till alperna. Prel. avresedag slutet v 27. 2010. 10 till 12 dagar.

Alternativen rörande resesällskap år följande, utan inbördes rangordning:
1. Själv, enkelt men trist.
2. Med polarna om alla kan.
3. Med flickvännen om hon vill. Blir en längre tur isf. avslut Medelhavet.
4. Med någon/några helt främmande. Kul om kemin funkar.

Om någon e sugen på att åka samma håll på samma tid kan ju skriva av sig i tråden. Om det bestäms att jag inte tar alt 1-3 så kan man ta vidare kontakt.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Jag är själv intresserad av alperna till våren/sommaren, och har inte riktigt klart för mig om jag kör själv eller med några andra.

Funderar även på Nordkap, men det känns som att det kan bli en rätt lång runda, för det är väl ett måste att köra omvägen genom Norge?

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Budget

Var har ni för budget för era resor?

Om det blir en tur 2010 ser min budget ut så här.

Bränsle: 3500
Färja/Bro 1200
övernattn ner-/hemväg 700
Boende på plats: 4+4 nätter inkl HP 4000
Fickpengar: 6000

Detta för en tiodagarsrunda.

Ca 15000 kr.

Förra resan gick väl runt tolv. exkl varuinköp(Klocka, parfym etc.)

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

Tackar! Men jag har mc för att köra med.:tummenupp
Btw så sparar jag ca 140 mil med tåg, vilket jag redan, nästan, har tillgodo mot en stockholmare t ex som har 55 mil enkel till Malmö.

Kollat tidigare på DB men priserna är inte konkurrenskraftiga mot att köra själv. Tyvärr.

Kör jag själv så tar men sig ner 110 mil i ett svep. Tar vär en tolv, tretton timmar, men det blir nog ingen ensamseglig.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ja det verkar va ganska dyrt om det inte är på mega-erbjudande, såg biljetter för 99€ nu när jag kollade för mars. Det enda jag drar mig för är träsmak på Autobahn. Det är roligt en stund att ligga och maxxa hojen, men man kan bara vara koncentrerad SÅ länge.

Sen kan motorail vara en mötesplats, man träffar fler mc-människor som man kan snacka en hel natt med, och eventuellt även köra i sällskap med de följande dagarna.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kollat lite priser idag. Om jag kan förändra semestern lite så går det att hita vettigare priser.
Jag är inte någon autobahntaliban innerst inne, men tåget har inte varit gynnsamt. Att jag sedan inte lider med att köra lång och länge har ju inte varit till nackdel.

Angående att maxa hojen så är det helt meningslöst. Man blir trött fort och måste stanna oftare, plus att förbrukningen sticker rejält. Värst är nog ändå utmattningen. 130 km/h är lagom hastighet.

Nu ska jag planera vidare.:tummenupp

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
lukta på blommorna hastighet ;)

Jepp, Helt lagom om man ska ta sig 100 mil på en dag utan att vara slut i skallen eller död.:)
Med förra hojen så behövde man bara tanka en gång till Österrike, förutsatt att den var tankad i Sverige och att hastigheten hölls på max 120 km/h:tummenupp. Bra för snitthastigheten.

Tåg kan vara aktuellt i år. Ska kolla på det.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag tänkte också på "hinna lukta på alla härliga dofter på Autobahn". Du har helt rätt, ska man 1000 mil så är det nog ganska lagom tempo. Jag tror dock inte att jag klarar mig härifrån till Rödby på en tank på FZ1-an :) Vi får se hur törstig den är på långturer ..

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nä, det är nog på håret i så fall:)
25 mil ska du komma, vill jag minnas från hur långt jag kom med min FZ1 på full tank

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum