Touratech fajlar för "insolvens" mitt i säsongen

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var som fan... :va

De är tvungna att expandera pga. stor ökad efterfrågan på en marknad som de i princip dominerar. De drar igång byggandet av en ny anläggning som drar ut på tiden och de får ont om pengar pga. detta.
:crash
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkligen!

Vad sedan konsekvensen blir för de fristående bolagen världen över om opererar under namnet "Touratech" återstår att se. David kör ju fortfarande allt under sitt eget personnummer, trots volymen och omsättningen han jobbat upp.

Smart eller puckat? Det ser vi snart...


Jag vet i vart fall en som måste haft detta på känn: Touratech-Nord i Hamburg-Jenfeld.
Jag behövde rusta en ny hoj för några veckor sedan. Jag mailade ner för att kolla hur mycket som fanns på lager, och hur mycket som behövde beställas - bara för att kunna tajma in min resa.
ALLT jag behövde fanns hemma! Det var bara att ta bilen ner och lasta trunken full, och kanske något flak öl på toppen.

Väl på plats kunde jag inte låta bli att fråga på en del andra omöjligheter som jag inte hade tänkt handla riktigt ännu. Jajamän! Allt vad man kunde tänka sig fanns hemma på hyllan i Hamburg.
Killen berättade stolt att dom hade den mest "relevanta" lagerhållningen bland alla Touratechställen i Tyskland. För min del stämde det - noll restat bland det jag behövde.
Mellan raderna kunde jag förstå att det inte gick att förlita sig på mamma, utan den som vill kunna serva sina kunder måste bygga upp ett eget lager, tvärt emot dagens supply chain-mangement doktriner.

...men, det klart: har HK i Niedereschach ännu inte på alla dessa år lyckats "teckna något avtal för transporter till Sverige" så är dom nog rätt värdelösa på logistik. :smasha
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svårt att se att det hela inte löser sig på något sätt för moderbolaget.
Vilken riskkapitalist som helst ser ju att det finns potential i marknadesegmentet för Touratech.
Sen kan det ju hända att det bantas och kapas friskt på vägen till balans :-/
 

TheBool

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
KTM 690 Enduro R -16
Touratech AG påbörjar finansiell omstrukturering, Nordiska verksamheten påverkas inte.

Lidköping, Sverige 12 augusti 2017 – Touratech AG (Tyskland) har valt att fortsatt anlita konsultföretaget Schultze & Braun för att assistera en finansiell rekonstruktion av företaget. Den snabba tillväxten inom äventyrsmotorcykelsegmentet och företagets expansion för att möta denna efterfrågan har resulterat i behovet av en omstrukturering för att fortsatt kunna säkerställa en produktiv verksamhet. Under rådgivning av Schultze & Braun kommer Touratech AG att nyttja de tyska insolvensreglerna för att omorganisera företagets tillgångar och skulder för att skapa en stabil grund som gör det möjligt för företaget att fortsätta att producera och leverera utrustning och tillbehör för äventyrscykelmotorcyklister.

Touratech Nordic, importör av Touratech-produkter för Sverige, Norge, Danmark och Finland, är ett självständigt, 100 % svenskägt, bolag (registrerat även i Danmark och Finland) med god ekonomi och kommer inte att påverkas av omstruktureringen i Tyskland.

Under de senaste tre decennierna har Touratech varit det ledande varumärket för utrustning och tillbehör för äventyrsmotorcyklister med tusentals produkter som finns tillgängliga i nära 100 länder. Företaget är känt för kvalitet, innovativa idéer och inspiration för resenärer. Produktion och leverans av Touratech-produkter fortsätter utan avbrott under denna omstruktureringsprocess.

Oavsett om du planerar en weekendresa i Skandinavien eller ditt livs jorden-runt-resa, kommer Touratech fortsatt att vara din självklara och dedikerade leverantör av tillbehör och personlig utrustning. Företaget kommer att nyttja denna möjlighet till att fokusera på kärnprodukter och fortsätta att inspirera kunder till att uppleva världen på två hjul. Touratech Nordic fortsätter sin dagliga verksamhet och aktiviteter i Norden precis som tidigare.

Även Touratech Experience, som arrangerar förarutbildningar, äventyrsresor och motorcykelevenemang, är ett självständigt, 100 % svenskägt, bolag och kommer inte heller att påverkas av omstruktureringen i Tyskland.

David Johansson – VD Touratech Nordic & Touratech Experience

Källa.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top