Touring i sydvästra Norge, ruttförslag.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
...ja, från svenska västkusten till norska västkusten är det som gäller. Ska jobba i Norge i sommar, vid Sognefjorden norr om Bergen, och tänkte då passa på att ta en liten tur genom sydnorge. Ska även hälsa på min syster i Stavanger på vägen upp. Resan utgår från Göteborgs-trakten.

Hojen i fråga är en CCM R30 med nioliterstank så långtifrån den ultimata touringhojen. Har dock kört ca 50 mil på en dag med den tidigare och rumpan domnar ju efter ca 5 mil ändå. Hur som är det inget alternativ att använda någon annan hoj.

Enligt Google Maps finns det två huvudalternativ som båda involverar färjor i olika grad. Den ena är huvudsakligen färja, först från Göteborg till Fredrikshavn och därefter från Hirtshals till Kristiansand. Fördelen med denna rutt är att man direkt kommer till Norges sydspets och dessutom direkt kan ta vägen närmare kusten utan att göra en lång södersväng. Nackdelen är att det kan bli tajt att hinna mellan färjorna i Danmark samt att det inte är så spännande att åka färja.

Det andra alternativet är att först köra upp till Strömstad och ta färjan över till Sandefjord för att sedan korsa sörlandet längre inåt landet än vad det blir ovan. Nackdelen är de nästan tjugo milen motorväg upp till Strömstad. Fördelen är att jag får se större delar av Norge.

Är det någon som har kört i södra Norge på hoj? Vilka vägar rekommenderas? Vilka vägar bör man undvika? Kommer även spendera ca två månader vid Sognefjorden så om någon har rekommendationer för de delarna av Norge är det givetvis av intresse!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tänker följa din tråd med intresse...
Vi skall nämligen oxå köra södra Norge i sommar! :) Planeringen är inte spikad ännu. Spontant tänker jag på några saker när jag läser din text.

* Kika runt på SH, på svmc.se, bike.se, BMW-klubben m fl, det finns gott om tips.
* Du kan hoppa över motorvägen till Strömstad. Antingen kör längs kustsamhällena om du har gott om tid, eller i inlandet. T ex gamla E6:an, lite roligare i vart fall. Eller via Bullarebygden. Eller ta Göta Älvdalen upp (väster om älven, inte 45:an), snedda genom Dalsland, Halden och vidare i Noreg...
* Du kan även skippa färjan från Strömstad (2 1/2 timma) och ta tunneln under Oslofjorden (vid Dröbak). Ok, det kan bli lite extra motorväg i Norge om du väljer den, men du kommer snabbt över (under!) fjorden.

Vi körde lite i somras i dina nya hemtrakter, se www.mcforfun.se. Klicka på resor.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänker följa din tråd med intresse...
Vi skall nämligen oxå köra södra Norge i sommar! :) Planeringen är inte spikad ännu. Spontant tänker jag på några saker när jag läser din text.

* Kika runt på SH, på svmc.se, bike.se, BMW-klubben m fl, det finns gott om tips.
* Du kan hoppa över motorvägen till Strömstad. Antingen kör längs kustsamhällena om du har gott om tid, eller i inlandet. T ex gamla E6:an, lite roligare i vart fall. Eller via Bullarebygden. Eller ta Göta Älvdalen upp (väster om älven, inte 45:an), snedda genom Dalsland, Halden och vidare i Noreg...
* Du kan även skippa färjan från Strömstad (2 1/2 timma) och ta tunneln under Oslofjorden (Moss-Horten, vill jag minnas). Ok, det kan bli lite extra motorväg i Norge om du väljer den, men du kommer snabbt över (under!) fjorden.

Vi körde lite i somras i dina nya hemtrakter, se www.mcforfun.se. Klicka på resor.

Ang färjan så tror jag att jag tar den ändå, kan vara skönt med en liten paus när man kommit så långt upp, speciellt om man som du säger, kör de mindre vägarna. Ttidigare har jag aldrig varit norr om Uddevalla på hoj men visst finns det fina vägar i Bohuslän, inget snack om det. På nåt sätt känns det ändå som att det är i Norge resan börjar på allvar. Undviker gärna att komma för långt upp i Oslofjorden också, med tanke på trafik etc.

Ska kolla in länkarna, tack för det och för övriga tips!

Har inte åkt där själv, men polarna som tuffat denna vägen säger att "DEN FÅR MAN INTE MISSA"

http://maps.google.com/maps?hl=en&ie=UTF8&ll=59.059491,6.621923&spn=0.03345,0.111151&z=14

Den slutar i Lysbotn....och sedan är det färja som gäller........om du nu inte åker samma väg tilbaka:tungan

Ser intressant ut men fattar inte exakt vilken vägsträckning som gäller? Varifrån utgår man? Testade att lägga upp en rutt i Google Maps från stavanger men då rekommenderar de färjan hela vägen upp till Lysebotn så det funkar ju inte riktigt.

Vill också bara tillägga att planen är att campa längs vägen samt att resan blir budget av stora mått. Ingen GPS, tält och väskor från biltema (tältet har dock utstått stormväder med bravur tidigare, lätt värt 399:). Tanken är också att ha en ganska flexibel resrutt. Eftersom jag har tält så kan jag ju stanna där jag känner för det, mer eller mindre.

Hur långt är det generellt mellan bensinstationerna i inlandet? Har normalt ca 15-16 mils räckvidd, är det tillräckligt eller bör jag ha med en extra dunk soppa just in case?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, du har en poäng där. Det är i Norge (fjällen) som "showen börjar på allvar". De två gånger vi har varit i Norge har vi har dragit rätt upp på E6 för att komma fram till fjälltrakterna snabbast möjligt, inkl. tunneln. Men du behöver kanske vila (och äta buffén!) 2-3 timmar på färjan efter några timmar på din hoj. Den är ju inte så touringaktig... :)

(Inte min heller, men man kan toura på en caféhoj, det går rätt så bra... ;-)

Bohuslän, Dalsland är inte kattskit heller, men det kan man ta vilken söndag som helst om man bor i närheten. Tänkte mer på din önskan om att slippa motorvägen, E6, när jag tipsade om roligare alternativ.

Tanka när du kan! För du kanske inte kan när du måste... Vi hade en Intruder i sällskapet 2008 som behövde en slurk soppa efter 18-20 mil. Det funkade helt ok, men han fick planera lite. Det dräller förstås inte av mackar till fjälls, men det är heller inte tredje världen.
 

Bifogat

  • Dag 2 Truxan på fjället.jpg
    Dag 2 Truxan på fjället.jpg
    239 KB · Visningar: 292

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Sydnorge, ett bra val !
Jag var i nordnorge ett antal ggr innan jag upptäckte södra Norge 2008. Så jag håller inte längre med om att det är i fjällen "showen börjar", södra delen har även den ett fantastiskt landskap.

I sommar ska vi troligen åka färja Strömstad-Sandefjord för att slippa stimmet i Oslo, sedan köra de vackra och roliga vägarna längs sydkusten, hela vägen ner och sedan upp till Stavanger. Det kommer bli fantastiskt :)

Vår tur 2008 gick västerut in i Norge norr om Oslo, Rjukan, Odda, Jondal, OsaBu, Stavanger, färjan österut till Lysebotn, och därifrån vidare österut via Dalen och Drammen. En otroligt fin tur som kan beskådas i några bilder här:
http://carlesox.bilddagboken.se/p/show.html?id=243488430&directlink=1
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sydnorge, ett bra val !
Jag var i nordnorge ett antal ggr innan jag upptäckte södra Norge 2008. Så jag håller inte längre med om att det är i fjällen "showen börjar", södra delen har även den ett fantastiskt landskap.

I sommar ska vi troligen åka färja Strömstad-Sandefjord för att slippa stimmet i Oslo, sedan köra de vackra och roliga vägarna längs sydkusten, hela vägen ner och sedan upp till Stavanger. Det kommer bli fantastiskt :)

Vår tur 2008 gick västerut in i Norge norr om Oslo, Rjukan, Odda, Jondal, OsaBu, Stavanger, färjan österut till Lysebotn, och därifrån vidare österut via Dalen och Drammen. En otroligt fin tur som kan beskådas i några bilder här:
http://carlesox.bilddagboken.se/p/show.html?id=243488430&directlink=1

Ja, jag lutar åt att göra något liknande den resa ni planerar i sommar. Eftersom jag kör motard så slipper jag helst motorvägar, är det lätt att undvika i Sydnorge (kanske inte ens finns så många?). Hellre mindre vägar utan trafik, är väl tanken, samtidigt vill jag inte göra för långa detours på småvägar, har trots allt ett mål med resan. Södra norge är väl annars ganska så bergigt om man jämför med södra/västra sverige?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, du har en poäng där. Det är i Norge (fjällen) som "showen börjar på allvar". De två gånger vi har varit i Norge har vi har dragit rätt upp på E6 för att komma fram till fjälltrakterna snabbast möjligt, inkl. tunneln. Men du behöver kanske vila (och äta buffén!) 2-3 timmar på färjan efter några timmar på din hoj. Den är ju inte så touringaktig... :)

(Inte min heller, men man kan toura på en caféhoj, det går rätt så bra... ;-)

Bohuslän, Dalsland är inte kattskit heller, men det kan man ta vilken söndag som helst om man bor i närheten. Tänkte mer på din önskan om att slippa motorvägen, E6, när jag tipsade om roligare alternativ.

Tanka när du kan! För du kanske inte kan när du måste... Vi hade en Intruder i sällskapet 2008 som behövde en slurk soppa efter 18-20 mil. Det funkade helt ok, men han fick planera lite. Det dräller förstås inte av mackar till fjälls, men det är heller inte tredje världen.

Ja, vi får se hur det blir med motorväg. Kanske tar den ändå för att mata undan lite mil längs den del av resan där jag redan sett mycket.


Min rutt kommer troligen innebära en hel del överfärder med färja, framförallt mellan Stavanger och Bergen. Rent generellet, vad gäller för färjor i Norge? Finns det motsvarande svenska vägverket-färjor i Norge eller är allt betalfärjor (sträckorna verkar ju ofta vara längre?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Snaslös natur

Precis som abbanovic skriver i ett tidigare inlägg som man inte får missa. Här kommer en länk med vyerna, när ni ser det så förstår ni varför!
http://lysebotn-touristcamp.com/bildere.htm
Missa för allt i världen inte Kjeragolten. Ska du bli fotograferad från den så ramla inte ner, den stenen ramlar man bara från 1 gång...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
kommer troligen innebära en hel del överfärder med färja, framförallt mellan Stavanger och Bergen. Rent generellet, vad gäller för färjor i Norge? Finns det motsvarande svenska vägverket-färjor i Norge eller är allt betalfärjor (sträckorna verkar ju ofta vara längre?

Vissa är gratis, vissa är betalfärjor (i regel ok att betala med kort). Har inte haft några problem med färjor, har nästan alltid funnits en färja som gått ett tag efter ankomst. Lite tur kanske? Eftersom det är så mycket fjordar i Norge, och färjorna därför är så viktiga, så går de rätt så tätt. Åtminstone längs trafiklederna. Fast lite längre turer (Bergen-Stavanger) får du kanske kolla upp så att du inte blir sittande i det norska regnet :) ett par timmar i onödan. Vi satt i någon timme "i onödan" i somras - men då var det sol!
Undantag finns förstås. Jag googlade på färjan längs Lysefjorden häromdagen. Den tiden vi skulle kunna tänka oss att åka - ja då gick den en gång per dag. Kl 10!

Edit: din rutt... Har snackat med två norrmän om den svängen ned över sydligaste Norge. Både säger att vi bör undvika europavägarna längs sydkusten. Stora vägar (med norska mått), rakt fram, en hel del motorväg, mycket trafik = trist som mc-väg. Särskilt med en motardlikande hoj. En del av städerna/samhällena är dock vackra/pittoreska, sägs det. Så om byarna är en viktig faktor i din tur så kan det övervägas.

Jag och mina polare tänker köra "ett snäpp längre in i landet" för att undvika en trälig transportsträcka. Vi stuntar i de vacka kustbyarna och koncentrerar oss på hojkörningen. Alltså, lite längre in i landet, bort från europavägen längs kusten. Vatten har vi hemma, men fjäll saknar vi! :) (i vart fall i Göteborg)
 
Last edited:

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här är rundan som Stenungsunds MC körde 2007........5 dagar i strålande augustiväder.

Struntade i dom tråkiga delarna...

Minst 5 fjällövergångar.....Trollstigen, Hardangervidda, Geiranger, Aurland....strynfjället.....allt bedövande vackert.

http://maps.google.se/maps?f=d&sour...61.196213,8.184814&spn=4.014242,14.227295&z=7

Tackar för det! Inte omöjligt att jag kommer basera min hemresa på er rutt. Vad tyckte du bäst om? Dit eller hemresan? Kanske var lika bra åt båda hållen?

Vissa är gratis, vissa är betalfärjor (i regel ok att betala med kort). Har inte haft några problem med färjor, har nästan alltid funnits en färja som gått ett tag efter ankomst. Lite tur kanske? Eftersom det är så mycket fjordar i Norge, och färjorna därför är så viktiga, så går de rätt så tätt. Åtminstone längs trafiklederna. Fast lite längre turer (Bergen-Stavanger) får du kanske kolla upp så att du inte blir sittande i det norska regnet :) ett par timmar i onödan. Vi satt i någon timme "i onödan" i somras - men då var det sol!
Undantag finns förstås. Jag googlade på färjan längs Lysefjorden häromdagen. Den tiden vi skulle kunna tänka oss att åka - ja då gick den en gång per dag. Kl 10!

Edit: din rutt... Har snackat med två norrmän om den svängen ned över sydligaste Norge. Både säger att vi bör undvika europavägarna längs sydkusten. Stora vägar (med norska mått), rakt fram, en hel del motorväg, mycket trafik = trist som mc-väg. Särskilt med en motardlikande hoj. En del av städerna/samhällena är dock vackra/pittoreska, sägs det. Så om byarna är en viktig faktor i din tur så kan det övervägas.

Jag och mina polare tänker köra "ett snäpp längre in i landet" för att undvika en trälig transportsträcka. Vi stuntar i de vacka kustbyarna och koncentrerar oss på hojkörningen. Alltså, lite längre in i landet, bort från europavägen längs kusten. Vatten har vi hemma, men fjäll saknar vi! :) (i vart fall i Göteborg)

Ok, kanske blir så att jag också lägger min resa längre in i landet, möjligen med någon avstickare ner mot vattnet. Söder om Stavanger verkar man t.ex. kunna köra alldeles vid kusten utan att behöva ta motorvägen t.ex.

Överlag har jag märkt att man får passa sig lite för de minsta vägarna i Norge annars, många verkar ju sluta i "återvändsgränder", ofta utan annan möjlighet att fortsätta annat än samma väg tillbaka. Fjäll och fjordar sätter förstås rätt så stora begränsningar på var man rent fysiskt kan anlägga vägar... Samtidig är ju det ofta så att de minsta vägarna är de finaste.

Precis som abbanovic skriver i ett tidigare inlägg som man inte får missa. Här kommer en länk med vyerna, när ni ser det så förstår ni varför!
http://lysebotn-touristcamp.com/bildere.htm
Missa för allt i världen inte Kjeragolten. Ska du bli fotograferad från den så ramla inte ner, den stenen ramlar man bara från 1 gång...

Ska försöka ta den på vägen till Stavanger! Färjan från Lyesbotn går, som jag förstår det, hela vägen dit. Har du själv varit där? Ang. Kjeragbolten får vi se, tror du man hinner sätta kameran på självutlösare och springa runt/hoppa ner där i tid? :hihi Ser ju ut som det kan framkalla rejält sug i magen när man väl står där...
 
Last edited:

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Tackar för det! Inte omöjligt att jag kommer basera min hemresa på er rutt. Vad tyckte du bäst om? Dit eller hemresan? Kanske var lika bra åt båda hållen?

Det var väl bitar av båda riktningarna....som var lite mindre kul.
Väg 15 till Lom var väl inte så ball.....och Hardangervidda kunde bli lite tradig.
Men alla fjällövergångar med sina serpentinvägar var en fröjd att köra.
Vägverket har en del att lära av normännen när det gäller att bygga vägar som håller.
Men oavsett.....var vägen inte så ball, så fanns det ju alltid en underbar natur att se på:Bugar

Hade jag kört i år...så hade jag droppat Trollstigen.
Aurland och Geiranger var lika vackra, om inte vackrare:tummenupp
Jag hade kört upp till Hellesylt och tagit färjan till Geiranger (underbar färjetur), sedan tillbaka till Stryn och ned till Sogndal....osv efter rutten.
Om du åker till åker till Geiranger....glöm inte att åka upp på Dalsnibba....utsikten är bedövande.(OBS! Grusväg)

BTW...vi övernattade i Eidfjord, Stryn, Lom och Gol.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Din rutt CoolaOla, är ju inte rolig, du har ju valt den stora E18/E39, tråkigast och störst möjliga.
Vad har du för karta? Köp en rejält bra karta och kolla in de mindre vägarna. Den här har jag, helt oumbärlig:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202214327

Men frågan är ju vad du är ute efter, att ta dig snabbast möjliga väg till Stavanger, eller att njuta av Norge ?
En riktigt bra väg är ju t ex Väg 144 västerut från Flekkefjord, missa inte den :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Din rutt CoolaOla, är ju inte rolig, du har ju valt den stora E18/E39, tråkigast och störst möjliga.
Vad har du för karta? Köp en rejält bra karta och kolla in de mindre vägarna. Den här har jag, helt oumbärlig:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202214327

Men frågan är ju vad du är ute efter, att ta dig snabbast möjliga väg till Stavanger, eller att njuta av Norge ?
En riktigt bra väg är ju t ex Väg 144 västerut från Flekkefjord, missa inte den :)

Alltså, rutten jag länkade till är bara för att visa ungefärlig resväg, absolut inte den väg jag faktiskt kommer att köra, av de anledningar du nämner! Motorvägskörning är det sista jag vill, bland annat med tanke på att jag kör motard. Självklart är poängen med resan att njuta av fina vägar och det norska landskapet. Än så länge har jag bara använt Google Maps vilket inte är helt optimalt. Där finns dock bara en väg 44 från Flekkefjord men jag antar att det är samma. Har faktiskt funderat över den, kul att den är bra på riktigt också :)

Tackar för karttipset också, blir nog till att köpa den. Kommer köra utan gps så karta är oumbärligt!

Det var väl bitar av båda riktningarna....som var lite mindre kul.
Väg 15 till Lom var väl inte så ball.....och Hardangervidda kunde bli lite tradig.
Men alla fjällövergångar med sina serpentinvägar var en fröjd att köra.
Vägverket har en del att lära av normännen när det gäller att bygga vägar som håller.
Men oavsett.....var vägen inte så ball, så fanns det ju alltid en underbar natur att se på:Bugar

Hade jag kört i år...så hade jag droppat Trollstigen.
Aurland och Geiranger var lika vackra, om inte vackrare:tummenupp
Jag hade kört upp till Hellesylt och tagit färjan till Geiranger (underbar färjetur), sedan tillbaka till Stryn och ned till Sogndal....osv efter rutten.
Om du åker till åker till Geiranger....glöm inte att åka upp på Dalsnibba....utsikten är bedövande.(OBS! Grusväg)

BTW...vi övernattade i Eidfjord, Stryn, Lom och Gol.

Får se hur långt upp jag kommer, i första vändan blir det iaf inte norr om Sognefjorden. Dock kommer jag ju spendera närmare två månader där uppe så borde finnas tid till att utforska omgivningarna.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra karta

Har själv Cappelens Norgekartor (som i länken du fick) i skala 1:335 000 och de är bra.

Bra att läsa på hemma inför avfärd, men svårare att ta med på hojen. De är stora och du kan inte vika ihop dem (med "rätt" sida upp) i ett kartfodral utan att paja dem. Du får därför plocka fram och vika ut varje gång du behöver kolla något. Inte kul om det regnar.

Så köp en bra karta, reka en bra rutt, och komplettera sedan ev. med en mindre karta i jackfickan/kartfickan (en utskrift från nätet?). Eller skriv upp vägnummer, orter mm. Skiter det sig trots det, så får du veckla upp din fina Cappelen-karta! :)
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
... Där finns dock bara en väg 44 från Flekkefjord men jag antar att det är samma. Har faktiskt funderat över den, kul att den är bra på riktigt också :) ...

Fel av mig, väg 44 ska det vara, helt rätt :)

Jo, Tmax500, Cappelenkartan är lite stor att ta med på hojen, fast så bra att det är värt besväret.

Jag hade också med den här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202297427
som är en "Mc-karta" över hela Norge, vattentålig och anpassad för kartficka. MEN den har jobbig skala, som att titta på jordglob, varför den är hopplös att använda på vägen, dock har den en del bra vägtips.

När jag körde Sydnorge 2008 försökte jag använda den mc-kartan, men det blev hela tiden att jag tog fram Cappelenkartan (i min tidigare länk), den är underbar! Mc-kartan hamnade snart längst ner i packningen, men kan som sagt ge en del vägtips, innan resan hemma vid köksbordet.

Attans, sitter här å blir sugen på att dra iväg... :tungan
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag hade också med den här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202297427
som är en "Mc-karta" över hela Norge, vattentålig och anpassad för kartficka. MEN den har jobbig skala, som att titta på jordglob, varför den är hopplös att använda på vägen, dock har den en del bra vägtips.

Troligen liknande (samma?) som en av de andra i vårt "gäng" har. Bra markering av mc-vägar, vädertålig, bra format - men kräver bra ljus och (nästan) förstoringsglas! :)

Attans, sitter här å blir sugen på att dra iväg... :tungan

Vi sticker i väg sen kväll 2 juni, åter sen kväll 6 juni! Ska bli gott!! Turen går i år till södra delen av Sydnorge. Se www.mcforfun.se.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jag har med dom där kartorna när jag lägger upp mina Norge turer, men när jag sen kör så använder jag en karta jag hittade på Hydro/Texaco mackarna, den är blå på omslaget och vikt på ett alldeles makalöst finurligt vis, passar perfekt att ha med sig när man kör, duger alldeles utmärkt att planera nästa dags färd när man sitter istugan på kvällen, mitt tips, köp den.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har med dom där kartorna när jag lägger upp mina Norge turer, men när jag sen kör så använder jag en karta jag hittade på Hydro/Texaco mackarna, den är blå på omslaget och vikt på ett alldeles makalöst finurligt vis, passar perfekt att ha med sig när man kör, duger alldeles utmärkt att planera nästa dags färd när man sitter istugan på kvällen, mitt tips, köp den.

Jaha, ok. Är den kartan över hela landet lr?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top