Touring i sydvästra Norge, ruttförslag.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja Norge ja :hoppskrat
Ska testa den, jag tycker inte man kan ha för många kartor... till skillnad från frun...

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Och en karta har flera sidor..... kan vikas med så den passar för vad man nu vill göra....

Akta er för månggifte dock, straffet är flera svärmödrar...

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jag har precis gjort en rutt i dom områdena ni snackar om, om ni vill kan jag skriva ut den här, innefattar Lysefjorden, Grotli, Sognefjäll, Geiranger, trollstigen, Atlanterhavsvägen med mera.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Här kommer turen jag och frugan ska åka till sommaren.

Ruttförslag Norge.

Här kommer en rutt som tar dig från Moss i Norge söder/västerut nästan till Stavanger, sedan norrut ca till Trondheim, och sedan hem.

Så fram med kartan, vässa pekfingret, nu åker vi!!!

Som sagt, vi startar i Moss, från mitten av Sverige rekommenderar jag färjan Horten-Moss, får man slappa en halv timme innan äventyret börjar.

Moss, sedan söderut på E-18 till Kragerö (ca10 mil), varför E18? Det finns inte mycket annat som är bättre just på den sträckan.

I Kragerö tar vi in norrut på riksväg 38, följer den upp till Bostrak. Svänger vänster in på en liten väg 358 som går till Treungen

I Treungen tar vi vänster och söderut på riksväg 41, följer den till Dölemo, svänger höger in på väg 413 till Myklandsdalen, där svänger vi höger in på riksväg 42 till Evje.

Fortsätt riksväg 42 i 142 km till ni kommer in på E39, följ den norrut några kilometer till Vikeså, sväng höger in på väg 503 upp till riksväg 45, vänster till Ottedal, höger in på 508 till Lauvvik.

Där ska ni ta färjan in genom Lysefjorden, den gå förbi predikstolen in till Lysebotn, den kan ni söka lite om på nätet så hittar ni massa kul och spännande. Färjan tar ett tag, lagom att få en riktig paus med andra ord.

Efter färjan är det en massa serpentiner uppför till man kommer upp på kalfjäll (28 St. serpentiner på någon mil tror jag)

Sedan följer man vägen österut över fjället till riksväg 9, svänger där norrut enda upp till E134. (om du inte flinar okontrollerad efter den vägen så kan du åka hem och sälja hojen!!)

Sväng vänster in på E134, kör till Jösendal (ca 8 mil) Sväng höger in på riksväg 13 up till Odda. Sväng in på väg 550 följ den längs fjorden och runt udden och söderut till Jondal, färja därifrån till Törvikbygd.

Höger efter färjan till Norheimsund, höger in på riksväg 7 till Kollanes. Där tar vi vänster in på riksväg 13 till Voss.

Kör norrut på E16 till Aurland. Här finns det två möjligheter, antigen över fjället till Lärdal (finväder) eller Europas längsta tunnel till Lärdal 24 km har jag för mig.

Från Lärdal tar vi riksväg 5 några kilometer och sedan färjan till Mannheller, fortsätter fram till Kaupanger, vidare till Sogndal.

Höger in på riksväg 55, hela vägen över till Lom. Det är en trång och svängande underhållande bit upp på fjället, sedan sagolika vyer över Sognefjäll fram till Lom.

Här tar vi vänster in på riksväg 15 fram till Grotli, här svänger vi vänster in på väg 258 till Videsäter. Norrut igen på väg 15 till Langevatn.

Vid Langevatn tar vi väg 63 mot Geiranger, kan man passa på att köra upp på Dalsnibba om det är fint väder, fantastisk utsikt därifrån, Fortsätter väg 63 genom Geiranger upp Örnevägen och över till Eidsdal, färja till Linge.

Höger på väg 63 över fjället för att ramla nerför Trollstigen och fortsätta fram till vänster in på E136 till Åndalsnes. Höger in på riksväg 64 till Åfarnes, höger in på väg 660 till Eidsvåg.

Höger in på riksväg 62 till Sunndalsöra. Höger in på riksväg 70 till Oppdal.

Höger in på E6 till Hjerkinn, vänster in på riksväg 29, följ den till E3, sväng vänster och kör till Tynset.

Välj riksväg 30 till Tolga, ta höger in på riksväg 26, följ den till Drevsjö. Ta här vänster mot Sverige och Idre.

Kyl ner fingret, nu får ni ta er hem….

Använd det ni tycker verkar intressant, vi var rätt nära Bergen och Stavanger, kanske vill man se det med, vem vet. Men turen är fin, det garanterar jag, är det sedan fint väder, ja då går det inte att slå. Men jag för min del har aldrig med mig regnställ till Norge……

Et sista tips, Tyskarna har tydligen inte industrisemester under veckorna 28-29, mindre husbilar då. Sedan så kan det vara smart at inte vänta för länge med att leta boende, om man inte bokar innan då. Men boka innan binder dig/er att köra även i taskigt väder, bättre köra och leta efter hand, mycket roligare.

God tur!!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du verkar ha bra koll, Tudor. Den södra delen av din rutt överensstämmer till stora delar med den rutten vi tänker köra i juni, fast vi kör åt andra hållet. Har även kört delar av den norra delen av din rutt - härliga hojvägar!

Jag har funderat på om man skall köra väster om Lysefjorden (väg 13 längs kusten) eller den rutt som du beskriver (45, 9, E134). Har du testat den västra? Vi tänker köra till Lysebotn och vi kommer norrifrån (Suldal/Sand). Vi kan då välja den lite kortare västra vägen (fast med en extra färja) eller den lite längre östra, som verkar gå mer över fjället. - Några råd?

Vi planerar dock inte lägga en halv hojdag på Lysefjordsfärjan, vi har bara fyra dagar i "tidsbudgeten" och färjetiderna passar dessutom rätt illa.

Har också funderingar över Nordsjövägen, längst ut på spetsen av Norge. Har du kört där? Värt omvägen? Har sett 44:an väster om Flekkefjord på YouTube och den verkar minst sagt spektakulär. - Erfarenheter därifrån?

Postar gärna vår preliminära road book när den är klar. Har börjat planera men kruxet är att det blir för mycket av allt. När man väl börjar titta på alla goa' vägar så är det lätt att lägga en rutt på 45-50 mil om dagen. Och det är låångt på norska vägar... Måste skära ned på våra etapper! :)

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jag har faktiskt inte testat dom förslag du ger, jag har inte åkt så mycket hoj i Norge heller än, däremot har jag korsat landet otaliga gånger med bil. Men nu är det hoj som gäller i framtiden. Men jag tror jag kan säga att i stort sett så kan man åka hur som helst, tror man ska ha en massa otur om man i Norge hittar väg som upplevs som tråkig, sedan finns det kartor som anger Nationella Turisvägar, dom e bra att köpa så fort ni kommer in i landet. Sedan där det finns tunnlar "på Land" altså inte under vatten, där finns i regel den gamla vägen kvar, och den är så klart mycket roligare på hoj en en tunnel någonsinn kan bli. Under en massa år nu så har dom i Norge lagt ner stora pengar på att rusta dom här gamla vägerna just för turismens skuld, så det kan vara värd att kolla efter dom vägarna. Kallas ofta just turistväg eller omvägen.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Gångna helgens Norgetur

Coola Ola (och Tudor m fl) kan kika på den här länken http://www.mcforfun.se/sida14.html där vi beskriver den tur vi tog i helgen som gick. En del godbitar går säkert att använda inför Coola Olas körning i sommar.

Det är bara text, har inte hunnit lägga in några bilder ännu och texten läses bäst med en karta i handen så att du kan följa trippen. Men det är det värt, för vi snokade upp några riktigt bra vägar!

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
lägg in rutten via en av mina dagar på rudskogen vett ja.. grymt go bana med 3olika grupp indelningar =)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Coola Ola (och Tudor m fl) kan kika på den här länken http://www.mcforfun.se/sida14.html där vi beskriver den tur vi tog i helgen som gick. En del godbitar går säkert att använda inför Coola Olas körning i sommar.!

Kul läsning då man "ser" många av kurvorna framför sig då man tidigare varit i området ni åkte, och skall dit igen nästa vecka!!! 7 dagar har vi planerat.

Kul att väg 13 var en höjdare, den ligger inplanerad liksom 520 som vi även körde ifjol.

Kan inte vänta på att få komma iväg, vill iväg nu!!! Lördag morgon bär det iväg för oss, Treungen i Nissedal komune är målet för första dagen.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack Tmax500 för härlig läsning! Låter som en kanonresa, fast det var långa dagsetapper.

Blir riktigt sugen att dra iväg, vi åker v 31, sammanstrålar med mina kamrater i Strömstad och åker sedan färjan till Sandefjord för vidare färd ner mot Norges sydspets och sedan uppåt/västerut.... ska bli hur kul och skönt som helst...

Hur var din resa NickeTroll ?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tack utmärkt, 6,5 av 7 dagar med blå himmel och knappt några turister i farten. Och några av de krokigaste och bästa vägar norge kan erbjuda, ibland var det riktigt skönt att få låta hojen sträcka ut på nån större väg så man fick tillfälle att slappna av en aning.

Story och lite bilder här, http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1314

Mer bilder här http://s734.photobucket.com/albums/ww346/Frolander100/Norway june 2010/

OBS det är jag som ser yngst, smärtast och snyggast och och kör den ultimata hojen (superenduron).:tummenupp:D

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Och om sju minuter drar jag på min andra orgetur för i år, 9 dagar med kurva hit och kurva dit. Hörs..

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Tack utmärkt, 6,5 av 7 dagar med blå himmel och knappt några turister i farten. Och några av de krokigaste och bästa vägar norge kan erbjuda, ibland var det riktigt skönt att få låta hojen sträcka ut på nån större väg så man fick tillfälle att slappna av en aning.

Bra historia om sköna vägar! Kände igen en hel del från våra tre turer 2008-2010. :) Norge är makalöst att hoja i - när solen skiner...

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Det bästa sättet att kika på detaljerade kartbilder över norge (google maps bleknar) hittar man på http://www.atlas.no se bara till att välja "Flyfoto" så ser man ganska detaljerat. Man får rysningar när man ser serpentinerna längst in i Lysebotn...:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning