Här kommer turen jag och frugan ska åka till sommaren.
Ruttförslag Norge.
Här kommer en rutt som tar dig från Moss i Norge söder/västerut nästan till Stavanger, sedan norrut ca till Trondheim, och sedan hem.
Så fram med kartan, vässa pekfingret, nu åker vi!!!
Som sagt, vi startar i Moss, från mitten av Sverige rekommenderar jag färjan Horten-Moss, får man slappa en halv timme innan äventyret börjar.
Moss, sedan söderut på E-18 till Kragerö (ca10 mil), varför E18? Det finns inte mycket annat som är bättre just på den sträckan.
I Kragerö tar vi in norrut på riksväg 38, följer den upp till Bostrak. Svänger vänster in på en liten väg 358 som går till Treungen
I Treungen tar vi vänster och söderut på riksväg 41, följer den till Dölemo, svänger höger in på väg 413 till Myklandsdalen, där svänger vi höger in på riksväg 42 till Evje.
Fortsätt riksväg 42 i 142 km till ni kommer in på E39, följ den norrut några kilometer till Vikeså, sväng höger in på väg 503 upp till riksväg 45, vänster till Ottedal, höger in på 508 till Lauvvik.
Där ska ni ta färjan in genom Lysefjorden, den gå förbi predikstolen in till Lysebotn, den kan ni söka lite om på nätet så hittar ni massa kul och spännande. Färjan tar ett tag, lagom att få en riktig paus med andra ord.
Efter färjan är det en massa serpentiner uppför till man kommer upp på kalfjäll (28 St. serpentiner på någon mil tror jag)
Sedan följer man vägen österut över fjället till riksväg 9, svänger där norrut enda upp till E134. (om du inte flinar okontrollerad efter den vägen så kan du åka hem och sälja hojen!!)
Sväng vänster in på E134, kör till Jösendal (ca 8 mil) Sväng höger in på riksväg 13 up till Odda. Sväng in på väg 550 följ den längs fjorden och runt udden och söderut till Jondal, färja därifrån till Törvikbygd.
Höger efter färjan till Norheimsund, höger in på riksväg 7 till Kollanes. Där tar vi vänster in på riksväg 13 till Voss.
Kör norrut på E16 till Aurland. Här finns det två möjligheter, antigen över fjället till Lärdal (finväder) eller Europas längsta tunnel till Lärdal 24 km har jag för mig.
Från Lärdal tar vi riksväg 5 några kilometer och sedan färjan till Mannheller, fortsätter fram till Kaupanger, vidare till Sogndal.
Höger in på riksväg 55, hela vägen över till Lom. Det är en trång och svängande underhållande bit upp på fjället, sedan sagolika vyer över Sognefjäll fram till Lom.
Här tar vi vänster in på riksväg 15 fram till Grotli, här svänger vi vänster in på väg 258 till Videsäter. Norrut igen på väg 15 till Langevatn.
Vid Langevatn tar vi väg 63 mot Geiranger, kan man passa på att köra upp på Dalsnibba om det är fint väder, fantastisk utsikt därifrån, Fortsätter väg 63 genom Geiranger upp Örnevägen och över till Eidsdal, färja till Linge.
Höger på väg 63 över fjället för att ramla nerför Trollstigen och fortsätta fram till vänster in på E136 till Åndalsnes. Höger in på riksväg 64 till Åfarnes, höger in på väg 660 till Eidsvåg.
Höger in på riksväg 62 till Sunndalsöra. Höger in på riksväg 70 till Oppdal.
Höger in på E6 till Hjerkinn, vänster in på riksväg 29, följ den till E3, sväng vänster och kör till Tynset.
Välj riksväg 30 till Tolga, ta höger in på riksväg 26, följ den till Drevsjö. Ta här vänster mot Sverige och Idre.
Kyl ner fingret, nu får ni ta er hem….
Använd det ni tycker verkar intressant, vi var rätt nära Bergen och Stavanger, kanske vill man se det med, vem vet. Men turen är fin, det garanterar jag, är det sedan fint väder, ja då går det inte att slå. Men jag för min del har aldrig med mig regnställ till Norge……
Et sista tips, Tyskarna har tydligen inte industrisemester under veckorna 28-29, mindre husbilar då. Sedan så kan det vara smart at inte vänta för länge med att leta boende, om man inte bokar innan då. Men boka innan binder dig/er att köra även i taskigt väder, bättre köra och leta efter hand, mycket roligare.
God tur!!