Vad är du orolig ska hända?
Med en kinamoppe kan ALLT hända - inga undantag!
Touring, min allra första tur på en moppe (nåja 125cc), men skillnaden är inte så stor) blev exakt 30 mil.
Svedala - Jönköping.
Kommer aldrig att göra om ngt liknande, fick kramp i fötterna !!!
När jag hade några km kvar skulle jag bromsa innan en kurva, höll på att gå alldeles å h-e, fötterna var helt döda..
Finns ju iofs broms fram som kan användas om man inte svänger. Minihjul har sina nackdelar, försökte nämligen lite tidigare under färden fiska upp en GPS ur fickan med vä hand samtidigt som jag skulle svänga rätt tvärt. Grus på vägen.. Nåja det gick rätt bra till slut..
Man lär sig..
Ett dåligt köp fö, denna tur var "hämtning hos säljare"
Scootern konsumerade 6.7liter bensin och 2.3 liter olja på vägen.
Hade kommit några mil hemåt när ljudet i motorn ändrades.
Kollade synglaset. Ingen olja och mitt ute på vischan var man..
Ställde in scootern vid en villa ( ingen hemma, ringde på..)
På väg ut stannar en man med bil utanför och frågar "om det var här etc etc.."
Nej det var det INTE, men jag fick lyckligtvis skjuts till närmaste by.
Hittade en trevlig typ som hade 2dl olja över från gräsklipparen (SAE30), på andra sidan vägen en som hade en flaska med 5dl 5W-30 över. Den fick jag..
Försökte lifta tillbaka men folk i mc-ställ var tydligen inte poppis på orten, så det blev en lång långpromenad tillbaka..
I med olja och så vidare på färden.
Nån mil senare, en Hondaverkstad! Köpte en liter Honda original 5W-30 och fyllde den nu tömda 1-litersflaskan.
I med lite olja och köra vidare, det räckte till en Biltemabutik där jag inhandlade en dunk med 4l 10W-40.
Fyllde på så det räckte sen var det ju bara 7 mil hem kvar..
Påfyllningen räckte precis hem.. (enl manual skulle det vara 20W-40, kan ju i viss mån förklara åtgången?)
30 mil, en färd med pauser för att fylla olja. Det kan hända saker även vid touring inom landet.
Smetig som .. på händerna..
Motorn luktar som en 2-t och kommer att renoveras under vintern.
Omborrning+kolv och ev nya styrningar, om det behövs.
Sen byter vi alla lager när motorn ändå är itu..
Plus en del andra småjobb..
Som sagt inget bra köp alls
Köptes iofs osedd och till ett, nåja, tämligen hyggligt pris. men inte prisvärt..
Ibland går det bra, ibland inte..
..och det BEHÖVER inte vara en Kinamoppe för att det ska bli problem..
Edit: I detta fall ovan, var det fråga om en Yamaha Beluga, en 4-t. Tydligen ingen av Yamahas bättre motorkonstruktioner..)