Touring?

röris

Rätar ut böjarna
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Teckomatorp
Hoj
Gsx-r 1000 K7
Kolla i Duells katalogen Silver sadelväska/sissybarväska har inbyggda gummi stroppar och rymmer upp till 70 l. Kan intyga att den sitter kvar i hatigheter upp till 240 :D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag kan inte rekomendera ett köra med tankväska, det är klumpigt och man kan inte krypa ner bakom kåpglaset.

Tourade sväng på 120 mil i sommras med en Fireblade, körde med tankväska och packrulle. Redan efter några mil på motorvägen började jag ångra hur jag packat hojen. Med fullpackad tankväska träffade vinden mig rakt på hjälmen, resultadet blev mycket jobbigt vindbrus och vobbligt huvud.

På min ZX-12R kör jag med en Givi toppbox när det är dax för Europasemester, ganska skönt att slippa oroa sig för att packningen ska blåsa bort även om det är fult, men vem bryr sig i 300+ :hojraket

Bara en toppbox kan t ex vid högre farter ge en lätt framhjul och instabila köregenskaper (jag tror inte du kör mkt mer än 200 med toppbox).
-----------------------------------------

Det går inte att säga generellt vad som är bra o dåligt med olika "packlådor" och var man packar. Alla (ja nästan) hojar har sina förutsättningar vad gäller utrymme för packning, aerodynamik, luftriktning runt kåpglas samt att de är lite olika i olika hastigheter.
Därtill får man ännu fler otaliga varianter när man lägger in personens längd och vilket kåpglas man använder.
Lite generellt kan man ge råd men man måste alltså prova sig fram med sina egna, hojens och kåpans förutsättningar.
T ex En tankväska tar ofta bort luften bakom kåpan och ger mer vind över glaset. Behöver man komma ned bakom kåpan vid högre hastigheter ser man inte och det kan ge ett väldigt jobbigt vindtryck på hjälmen. Kan vara bättre att ha den på sadeln istället.

Att köra med ryggsäck kan ge bättre aerodynamik än att köra utan.
MEN tänk på att ha dragskjedsöppingen nedåt om du inte vill ha alla saker efter vägen.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Stora ryggsäckar är hopplöst. Jag körde med en gigantisk vandrar-ryggsäck en gång. Aldrig mera!!! Sidvind slet tag i den stundtals så man nästan fick lägga ner knäet i backen.. trots man körde rakt fram! :näsblod

Diggar min tankväska. Den verkar svälja hur mkt som helst om man packar den rätt. En mindre ryggsäck brukar åka på också...med lite mjuka kläder. Men tankväska is tha shit!!! Ser dock inte instrumenten med fullpackad tankväska, men det behövs ju inte heller. :rolleyes: Skönt att vila huvet på dessutom. :D Bara fördelar med andra ord!

//KaliZ
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top