Toyota Hiace, va-i-helvete-pris?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Kollar lite löst på en bil att köra hojen i nästa år och har märkt att just Toyota Hiace är dyra så in i he*vete? Varför? Ni som kör en "racebuss" vad har ni och vad rekommenderar ni? Skulle vara sjysst att kunna bygga en enklare säng i den men då går ju typ Hiace, Transporter osv bort men vill heller inte ha för stort åbäke för skall pendla till jobb osv med den.

Budget? Mja över 30 000:- så börjar det svida:gnissla

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Har haft vito förut men åker nu Hiace i jobbet.

Viton var ju grymt skön o köra men fick lämna in den på verkstad säkert 10ggr på 1år.
Massa skitfel tex byte av bussnig i kardan och framfjädern gick av så resterande fjäder/bil trilla ner och la sig på framdäcket. = bärgning till verkstad.

Hiacen är ju inte lika bekväm men vilken bil och hålla ihop! Haft den i 1,5 år nu och aldrig behövt lämna in den på verkstad.
Försöker verkligen hitta nått och gnälla på men kommer inte på nått vettigt utom komforten då.

Det tråkiga med Hiace är ju att den ser exakt likadan ut från -95 till nyligen men det positiva är ju att det måste finnas en uppsjö av delar. Nej just ja den går ju aldrig sönder.. :yoparty

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla lite på auktionssidorna, kvd, fordonskammaren, ps, pn-trading, osv. Händer ibland att man kan få loss Hiace för vettiga pengar.

Leta gärna efter den lite högre så får du plats med säng ovanpå hojen.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag fick tag på en VW Transporter T2, 2,5 l bensin, 115 hk, från 2002 med 19.400 mil för 25.000 kr för en månad sedan.

Visst, det ryms inte en fast säng, men med en hoj kan man ligga bredvid på ett liggunderlag... Och så här långt är jag nöjd. Jag provkörde en äldre HiAce veckan innan, men den modellen var slö i motorn...

Edit
Om man gör som Two Stroke Man ryms det tydligen en fast säng...

Last edited:

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Varför går dom bort då?
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ni-indrettet&p=4936688&viewfull=1#post4936688

Tror hiace är ganska pålitlig, som alla andra Toyotor.

Trodde bara inte det fick plats men bevisligen går det:rolleyes: Har du enbart kört cross i det skåpet eller sportis också? Känns ju rent spontant som en cross är lite mer lätthanterlig.

Förresten, jag såg att du sågat upp vägen in till kupén. Är detta OK enligt SBP? Kanske inte finns några regler så länge inte bilen är LB reggad?

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Den äldre Hiacen sägs vara en kvalitetsbil, en bil som är byggd för att köras. Det finns nog ett skäl varför bl.a. den gärna säljs vidare till Afrika. Den senaste modellen bygger på en Citroen vad jag har uppfattat. Så jag är tveksam att kvalitén är lika hög.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Trodde bara inte det fick plats men bevisligen går det:rolleyes: Har du enbart kört cross i det skåpet eller sportis också? Känns ju rent spontant som en cross är lite mer lätthanterlig.

Förresten, jag såg att du sågat upp vägen in till kupén. Är detta OK enligt SBP? Kanske inte finns några regler så länge inte bilen är LB reggad?

Sovplatsen är ju helt frånskild lastutrymmet så det är lugnt, du får utforma avskilningen hur som hällst bara passagerar och lastutrymme är helt separerat

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har transporterat nån sporthoj också några gånger. Dom är ju lite tyngre så då behöver jag en lastramp för att få in hojen men sen är den smalare så jag slipper vrida styret och lirka in det. Sen är sporthojen kortare vilket gör att jag brukar klämma hylsnyckelsatsen mellan framhjul och bakdörr för att hojen ska klämmas fast i längsled.

Sedan spänner jag bara hojen med ett enda spännband lutande mot ytterväggen. Har även ett styrskydd svarvat av en bit teflon som jag sätter på styreänden. Utan det så blir det kortlivslängd på handtagen.

Har kört sådär till bilprovningen sedan 2006 och dom har inte sagt nåt om det ännu och jag har inte frågat heller. I värsta fall tvingas jag väl göra ett stadigare lastgaller för att täcka hålet till sovhytten.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man ha mer boyta och mindre lastutrymme för hoj och smutsiga prylar så kan man ju inreda tvärtom mot vad jag gjort. Dvs man lastar hojen till vänster om en mellanvägg och på den högra halvan kan man då köra husvagnsstilen med två sittplatser mot varandra och ett bord som man fäller ner för att skapa sovplatsen.

Hojarna är ju inte så höga så man kan ju då ha lite förvaringsplatser ovanför hojutrymmet.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO