Toyrun - 30 aug

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Jag förstod inte riktigt varför Bräcke Östergård inte fick ta emot pengarna men efter att ha varit inne på http://www.svemod.se/ och sett vilka som ingår i Sverigemodellen och även på http://www.garage1.se/ Photo och tittat på bilderna från Toy Run så förstår jag kommunen, tyvärr! Och jo, jag har kontakter från både Gamlestans MC och från Garage1 innan de blev hang-arounds :huvet

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag förstod inte riktigt varför Bräcke Östergård inte fick ta emot pengarna men efter att ha varit inne på http://www.svemod.se/ och sett vilka som ingår i Sverigemodellen och även på http://www.garage1.se/ Photo och tittat på bilderna från Toy Run så förstår jag kommunen, tyvärr!

Jag förstår inte vad du menar, jag ser ingen kriminel handling utföras på bilderna:va Eller är det bara dina fördommar mot deras klädsel, eller vad?:rolleyes:

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Jag förstod inte riktigt varför Bräcke Östergård inte fick ta emot pengarna men efter att ha varit inne på http://www.svemod.se/ och sett vilka som ingår i Sverigemodellen och även på http://www.garage1.se/ Photo och tittat på bilderna från Toy Run så förstår jag kommunen, tyvärr! Och jo, jag har kontakter från både Gamlestans MC och från Garage1 innan de blev hang-arounds :huvet

Om du nu har kontakter innebär det att du känner folk som är ovärdiga att hjälpa barn?

Fattar inte allt gnäll om vem som e vem handlar det inte om att hjälpa barnen?

Oavsett vem som betalar startavgift i ett toyrun så är pengarna avsedda för barnen.

Om sporthoj.com organiserar ett toyrun ska alla som anses vara kriminella inte få donera pengar?

Samt vem avgör om vem som är kriminell?

Hårklyveri o maktmissbruk som BARA drabbar barnen tycker jag.

Om nu dåligt bemedlade barn med funktionshinder kan få en donation på 54k spelar det verkligen roll vart pengarna kommer ifrån?

Nä nu får moraltanterna ge sig o tänka lite längre än vad näsan räcker.

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Det finns två moraliska aspekter på denna fråga.

1. Är det rätt att som individ umgås, stödja eller sanktionera andra individer eller organisationer som ägnar sig åt grov organiserad yrkeskriminalitet och våldsbrott. Det är det inte.

Jag praktiserar själv en mycket rymlig morallära. Så länge du inte skadar någon annan är det mesta ok, tycker jag. Jag tycker i princip att en lagbok skulle kunna innehålla ett dussin sidor. Men människor som systematiskt ägnar sig åt våldsbrottslighet tycker jag samhället borde hantera genom att låsa in och slänga bort nyckeln. Och man bör absolut inte umgås eller på andra sätt sanktionera individer som ägnar sig åt detta. Därför gjorde de som åkte med i Toy Run fel. Det är också fel att privat umgås med människor som är medlemmar i kriminella gäng eller att gå på deras fester.

2. Skall samhället ta emot pengar från välgörenhetsjippon anordnade av kriminella gäng eller de som stödjer kriminella gäng? Naturligtvis inte. Toy Run är ett pr-jippo ytterst för Hells Angels. Titta på oss, vi är faktiskt snälla också! Skall ett barnhem ge legimitet åt Hells Angels genom att ta emot pengar av dem? Eller de som stödjer dem? Nej, naturligtvis inte. Representerar den organiserade yrkeskriminaliteten barnvänlighet? Är knarkande, kåkfarande pappor med ryggmärken goda fäder? Yeah right.

Men visst, delta ni på fester och umgås med yrkeskriminella. Men kom inte och gnäll den dagen någon slår in skallen på er eller tycker att du skall "böta" eller att ditt företag i själva verket tillhör dem. Du tycker ju det är helt ok.

Det råder heller inget tvivel om att organiserad brottslighet ger människor med mindervärdeskomplex eller revanschlusta en möjlighet. Man är inget i det vanliga samhället, men har en längtan efter att betyda något och bli någon. Medlemsskapet i en kriminell organisation kan innebära andra chans att bli någon, någon som folk är rädda för. Ett självförtroende byggt på rädsla är kanske bättre än inget självförtroende alls?

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Jag förstår inte vad du menar, jag ser ingen kriminel handling utföras på bilderna:va Eller är det bara dina fördommar mot deras klädsel, eller vad?:rolleyes:
Jag har inga fördomar mot deras klädsel, men jag tycker illa om att vissa klubbar inrättar sig efter Sverigemodellen!

Om du nu har kontakter innebär det att du känner folk som är ovärdiga att hjälpa barn?

Fattar inte allt gnäll om vem som e vem handlar det inte om att hjälpa barnen?

Oavsett vem som betalar startavgift i ett toyrun så är pengarna avsedda för barnen.

Om sporthoj.com organiserar ett toyrun ska alla som anses vara kriminella inte få donera pengar?

Samt vem avgör om vem som är kriminell?

Hårklyveri o maktmissbruk som BARA drabbar barnen tycker jag.

Om nu dåligt bemedlade barn med funktionshinder kan få en donation på 54k spelar det verkligen roll vart pengarna kommer ifrån?

Nä nu får moraltanterna ge sig o tänka lite längre än vad näsan räcker.
Läs vad jag skrev! De kontakter jag har var INNAN de båda klubbarna blev hang-arounds till HA, de är inte medlemmar i klubbarna längre, varför kan du fundera på.

Det finns två moraliska aspekter på denna fråga.

1. Är det rätt att som individ umgås, stödja eller sanktionera andra individer eller organisationer som ägnar sig åt grov organiserad yrkeskriminalitet och våldsbrott. Det är det inte.

Jag praktiserar själv en mycket rymlig morallära. Så länge du inte skadar någon annan är det mesta ok, tycker jag. Jag tycker i princip att en lagbok skulle kunna innehålla ett dussin sidor. Men människor som systematiskt ägnar sig åt våldsbrottslighet tycker jag samhället borde hantera genom att låsa in och slänga bort nyckeln. Och man bör absolut inte umgås eller på andra sätt sanktionera individer som ägnar sig åt detta. Därför gjorde de som åkte med i Toy Run fel. Det är också fel att privat umgås med människor som är medlemmar i kriminella gäng eller att gå på deras fester.

2. Skall samhället ta emot pengar från välgörenhetsjippon anordnade av kriminella gäng eller de som stödjer kriminella gäng? Naturligtvis inte. Toy Run är ett pr-jippo ytterst för Hells Angels. Titta på oss, vi är faktiskt snälla också! Skall ett barnhem ge legimitet åt Hells Angels genom att ta emot pengar av dem? Eller de som stödjer dem? Nej, naturligtvis inte. Representerar den organiserade yrkeskriminaliteten barnvänlighet? Är knarkande, kåkfarande pappor med ryggmärken goda fäder? Yeah right.

Men visst, delta ni på fester och umgås med yrkeskriminella. Men kom inte och gnäll den dagen någon slår in skallen på er eller tycker att du skall "böta" eller att ditt företag i själva verket tillhör dem. Du tycker ju det är helt ok.

Det råder heller inget tvivel om att organiserad brottslighet ger människor med mindervärdeskomplex eller revanschlusta en möjlighet. Man är inget i det vanliga samhället, men har en längtan efter att betyda något och bli någon. Medlemsskapet i en kriminell organisation kan innebära andra chans att bli någon, någon som folk är rädda för. Ett självförtroende byggt på rädsla är kanske bättre än inget självförtroende alls?
:tummenupp

Last edited:

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
HD
Är det någon som har koll på vem det var som startade detta från början?
Detta är inte ett PR jippo för HA...
Ta reda på all fakta innan ni öppnar munnen.

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Är det någon som har koll på vem det var som startade detta från början?
Detta är inte ett PR jippo för HA...
Ta reda på all fakta innan ni öppnar munnen.

Och denna fakta är...?

Jag har googlat en del på begreppet "Toy Run" och det verkar ha sitt ursprung i Nevada på 1980-talet. Därefter verkar begreppet ha blivit anekterat av Hells Angels och organisationer dom stödjer/samarbetar med dem. Idag är det ett internationellt välgörenhetsrun som sprids av Hells Angels eller av organisationer som stödjer/samarbetar med Hells Angels.

Jag kände inte till varken Toy Run, Abate eller GBK innan denna tråd. Är som sagt kompakt ointresserad av flockmentalitet, dålig klädsmak och långsamma motorcyklar. Men jag blir väldigt engagerad varje gång man läser i tidningen om någon oskyldig stackare (ofta näringsidkare) som hamnat i vägen för organiserad brottslighet. Dessutom har jag som sagt haft en mycket obehaglig personlig erfarenhet av den summariska "rättvisa" som Hells Angels erbjuder. Jag skulle känna mig tryggare på medeltiden eller i Sovjetryssland än i ett samhälle som vägleddes av samma principer som styr den organiserade kriminaliteten.

Men kom gärna igen med fakta som visar att Toy Run är ett respektabelt välgörenhetsjippo och inte organiserarat av stödorganisationer till den organiserade kriminaliteten. Abate och GBK är av deras hemsidor att döma definitivt sådana.

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Och denna fakta är...?

Jag har googlat en del på begreppet "Toy Run" och det verkar ha sitt ursprung i Nevada på 1980-talet. Därefter verkar begreppet ha blivit anekterat av Hells Angels och organisationer dom stödjer/samarbetar med dem. Idag är det ett internationellt välgörenhetsrun som sprids av Hells Angels eller av organisationer som stödjer/samarbetar med Hells Angels.

Jag kände inte till varken Toy Run, Abate eller GBK innan denna tråd. Är som sagt kompakt ointresserad av flockmentalitet, dålig klädsmak och långsamma motorcyklar. Men jag blir väldigt engagerad varje gång man läser i tidningen om någon oskyldig stackare (ofta näringsidkare) som hamnat i vägen för organiserad brottslighet. Dessutom har jag som sagt haft en mycket obehaglig personlig erfarenhet av den summariska "rättvisa" som Hells Angels erbjuder. Jag skulle känna mig tryggare på medeltiden eller i Sovjetryssland än i ett samhälle som vägleddes av samma principer som styr den organiserade kriminaliteten.

Men kom gärna igen med fakta som visar att Toy Run är ett respektabelt välgörenhetsjippo och inte organiserarat av stödorganisationer till den organiserade kriminaliteten. Abate och GBK är av deras hemsidor att döma definitivt sådana.

Fråga.

Vad har kläderna med saken att göra?

Fakta.

Jag har vid flera tillfällen kört ifrån sporthojar med min hd både på rak o kurvig väg så ruskigt långsamma är dom inte.

Önskemål.

Nu har du gnällt om att detta inte är ett bra sätt att samla in pengar. Fixar du ett bättre sätt nu då?
Om nu så är fallet får inga H-D åkare vara med för att dom är kriminella o dåligt klädda i dina ögon?

//Blondie

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Ur gårdagens GT, ris och ros:
Ros- "...till er mc-killar och tjejer som samlade in pengar till funktionshindrade barn. Jag har själv en son som är funktionshindradoch vet hur viktigt det är att ha hjärtat på rätt ställe." /Mamma

Ris- "...till er som tycker att det inte är rätt att ta emot mc-killarnas insamlade pengar! Ska alla sparbössor som står i affärer och systembolag vara utrustade med dekal som anger vem som får lägga i pengar?" /Mamma

Inte mer än rätt, det hon säger! :rolleyes:

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
@Vrooom

Inga åsikter om Min fråga/fakta/önskemål?

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
@Vrooom

Inga åsikter om Min fråga/fakta/önskemål?

Nej. Jag har inget behov att bemöta dina "argument" ytterligare och inga förhoppningar om att kunna övertyga dig om någonting. Du och dina kompisar kommer inte sluta att ge den organiserade brottsligheten sitt stöd, fine.

Argumenten i tråden för Toy Run kan enkelt summeras som "men det är ju synd om barnen", precis som om det inte skulle vara väldigt synd om barn i ett stenålderssamhälle baserad på den organiserade kriminalitens principer. Jag tycker man kan förvänta sig av vuxna människor att man tar ansvar för sina handlingar och inte stödjer sådant man egentligen är emot. Men det är jag det.

Jag och dom som håller med mig sympatiserar hellre med offren för den organiserade kriminaliteten genom att avstå från att spela på de kriminellas planhalva. Ni som deltar ger dessa offer ett utsträckt indexfinger. Det är mera synd om alla privatpersoner och näringsidkare som hamnat på kollisionskurs med kriminella gäng och blivit misshandlade och hotade än om barnhem som inte får pengar insamlade av Abate eller GBK. Ordföranden i GBK vill inte ens ta avstånd från Hells Angels med argumentet "dom finns i vår miljö". Vilket jävla argument!

Jag är övertygad om att det är tydligt för alla som läser senare delen av denna tråd vad ämnet och argumenten handlar om.

Det publicerades ytterligare en artikel i GT som är läsvärd: http://www.gt.se/1.1286368.

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Ur gårdagens GT, ris och ros:
Ros- "...till er mc-killar och tjejer som samlade in pengar till funktionshindrade barn. Jag har själv en son som är funktionshindradoch vet hur viktigt det är att ha hjärtat på rätt ställe." /Mamma

Ris- "...till er som tycker att det inte är rätt att ta emot mc-killarnas insamlade pengar! Ska alla sparbössor som står i affärer och systembolag vara utrustade med dekal som anger vem som får lägga i pengar?" /Mamma

Inte mer än rätt, det hon säger! :rolleyes:

Nej där får man ju en rätt klar bild om hur de anhöriga till barnen ser det och hur uppskattade dessa pengar är. Jag menar har inte kommunen råd och det finns själar som gärna ställer upp och känner att de kan avvara en slant för ett bra ändamål så varför ska de nekas.
Undrar om alla organisationer såsom Rädda barnen eller Kronprinsessan Viktorias fond och alla sånna har filter där pengarna måste passera genom och se så de inte kommer från någon som kan ha anknytning till någon form av brottsligt umgänge eller om de är pedofiler eller vad som helst.

Det roliga med alla Vrooms inlägg är ju att han aldrig ens tänkt på att en väldig massa av de han just nu sågar vid anklarna och gör rätt personliga påhopp på faktiskt är som vem som heslt i samhället och har helt vanliga Svensson jobb eller är egna företagare och betalar skatt och allt som vi alla andra dödliga gör. Kan det va så att deras inkomst och därav bidrag till barnen kanske kommer från ett helt vanligt arbete?

Kanske är dumt att skriva detta då det kanske ger mer fart åt diskussionen men just nu känns den här diskussionen färdigdiskuterad för alla är vi olika och har våra egna tankar på saker och ting och kan därför argumentera om det är bra eller dåligt så länge vi har hål i röven ungefär. Denna diskussion är ungefär lika nödvändig som alla "Han körde för fort och därför krocka han" diskussioner som varit och kommer att komma igen.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Det roliga med alla Vrooms inlägg är ju att han aldrig ens tänkt på att en väldig massa av de han just nu sågar vid anklarna och gör rätt personliga påhopp på faktiskt är som vem som heslt i samhället och har helt vanliga Svensson jobb eller är egna företagare och betalar skatt och allt som vi alla andra dödliga gör. Kan det va så att deras inkomst och därav bidrag till barnen kanske kommer från ett helt vanligt arbete?

Det där kan jag stryka under på. Min farsgubbe råkar nämerligen vara en av dem s.k "kriminela mc-gubbarna", därför gör det ont när en okänd människa sitter och indirekt kallar dessa för "kriminela" utan någon som helst vettig källa, bara en massa idiotiska fördomar. Dem är helt vanliga arbetare som betalar skatt, arbetar och sliter, precis som alla andra, och som gör detta (Toyrun) för ett gott ändamål.

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Nej. Jag har inget behov att bemöta dina "argument" ytterligare och inga förhoppningar om att kunna övertyga dig om någonting. Du och dina kompisar kommer inte sluta att ge den organiserade brottsligheten sitt stöd, fine.

Argumenten i tråden för Toy Run kan enkelt summeras som "men det är ju synd om barnen", precis som om det inte skulle vara väldigt synd om barn i ett stenålderssamhälle baserad på den organiserade kriminalitens principer. Jag tycker man kan förvänta sig av vuxna människor att man tar ansvar för sina handlingar och inte stödjer sådant man egentligen är emot. Men det är jag det.

Jag och dom som håller med mig sympatiserar hellre med offren för den organiserade kriminaliteten genom att avstå från att spela på de kriminellas planhalva. Ni som deltar ger dessa offer ett utsträckt indexfinger. Det är mera synd om alla privatpersoner och näringsidkare som hamnat på kollisionskurs med kriminella gäng och blivit misshandlade och hotade än om barnhem som inte får pengar insamlade av Abate eller GBK. Ordföranden i GBK vill inte ens ta avstånd från Hells Angels med argumentet "dom finns i vår miljö". Vilket jävla argument!

Jag är övertygad om att det är tydligt för alla som läser senare delen av denna tråd vad ämnet och argumenten handlar om.

Det publicerades ytterligare en artikel i GT som är läsvärd: http://www.gt.se/1.1286368.

Nu vet jag inte riktigt om du läste vad jag skrev eller om du är för självupptagen med att hacka på saker.

så vi provar igen.

Fråga.

Fakta.

Jag har vid flera tillfällen kört ifrån sporthojar med min hd både på rak o kurvig väg så ruskigt långsamma är dom inte.

Önskemål.

Nu har du gnällt om att detta inte är ett bra sätt att samla in pengar. Fixar du ett bättre sätt nu då?
Om nu så är fallet får inga H-D åkare vara med för att dom är kriminella o dåligt klädda i dina ögon?

//Blondie

Jag ville bara ha svar på detta inte en ny svada ang kriminella osv.

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
@Vrooom kunde du inget annat än att gnälla?

inte otippat

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
En tanke....

Varför anordnar vi inte en liknande sak själva istället??? Då skulle ju diskussionen aldrig komma upp hurvida pengarna kommer från kriminella organisationer..... Ja organiserade sådana i alla fall för det enda de flesta kan dömas för här inne är ju dåligt omdöme och trafikfara i olika sätt och former (generaliserar inte alls).

Korkade uttal och taskiga kommentarer är ju än så länge inte straffbart om dom inte fälls om någon minoritet eller annan utsatt grupp i samhället....

Bara en liten tanke jag hade....

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Varför anordnar vi inte en liknande sak själva istället??? Då skulle ju diskussionen aldrig komma upp hurvida pengarna kommer från kriminella organisationer..... Ja organiserade sådana i alla fall för det enda de flesta kan dömas för här inne är ju dåligt omdöme och trafikfara i olika sätt och former (generaliserar inte alls).

Korkade uttal och taskiga kommentarer är ju än så länge inte straffbart om dom inte fälls om någon minoritet eller annan utsatt grupp i samhället....

Det var väl det jag ville att Vrooom skulle ta tag i istället för att bara beklaga sig.

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden

Helt klart en mycket bra tanke:tummenupp

Säsongen är ju inte slut ännu och jag tror att frågan har engagerat så pass mycket att det absolut finns utrymme för en omgång till.
Jag misssade den förra tyvärr men är helt klart på om det blir ett tillfälle till.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Mark vi kan ju ta bort den här tråden som sticky

sen kan du väl slänga upp helloween tråden som sticky lr

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Fråga.

Fakta.

Önskemål.

.

Kläderna har, såvitt jag förstått, gjort att Vroom inte har intresserat sig för folket, beroende på hans smak. Personligen har jag akdrig haft nåt plagg ö.h.t med fransar och skulle aldrig ens drömma om att skaffa det. Skulle inte heller vilja ses offentligt (eller ens hittas död i ett dike) iförd ett skinnställ modell "sporthoj", dvs åtsittande, med matchande färg, etc. Poängen är tydlig, tack vare klädseln har inte Vroom tittat åt det hållet.

Nästa fråga: Vroom är intresserad av att köra fort, och gör förmodligen det. Jag som också kör H-D mellan varven gillar inte alls det, är inne på ett helt annat spår. Men fortfarande förstår jag synpunkten. Den normala "fortåkaren" tittar förmodligen inte alls på min cykel, beroende på att den är gammal, tung långsam, med dåliga bromsar und so weiter. Visst, sjysst för min del. Tycker fortfarande Vrooms ståndpunkt är tydlig. Beroende på hans inriktning har han inte kommit in på spåret där han har studerat de olika klubbarna/gängen på närmre håll. Jag har gjort det.
Även om jag personligen inte fått spö eller blivit hotad av HA eller HA-sympatisörer så har tillräckligt av mina bekanta blivit det. Ett exempel som är mycket känt är Lill-Anders på MCM som blev så misshandlad att han aldrig repade sig igen.
Vrooms åsikt att man genom att delta i Toy-Run:et hjälper till att avdramatisera och samhällsanpassa de kriminella mc-gängen håller jag med om till 100%. Det är nånting som inte bör eller får förekomma i ett rättsmedvetet samhälle. Finns många paralleller man kan dra med diktaturer men jag nöjer mig med att konstatera att jag hellre lägger några hundringar (gör det f.ö regelbundet) i Röda korsets eller Pingstkyrkans insamlingsbössor på stan eller i konsumbutiken eller varsomhelst än jag hjälper till att normalisera allmänhetens syn på HA genom att delta i ett Toyrun, oavsett hur behjärtansvärt det än kan tyckas vara. Speciellt Pingstkyrkan är ett bättre sätt att skänka pengar på beroende på att en ovanligt hög andel av deras insamlade medel går till direkt hjälp och inte försvinner i administration.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy