TPS (Throttle Position Sensor) Borttagen och ditsatt Z750, efter går hojjen dåligt.

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Hej, undrar om det är någon som har erfarenhet av TPS här, till z750 08.

Har fått information om att det kan skapa problem om man tar av den och sätter dit den igen, man måste ställa in den?

Efter att ha satt dit dom igen får jag felkoden "FI" som blinkar på displayen och den låter mycket skumt när man sätter på tändningen.

Hojjen går även mycket dåligt, skakigt, "stryps" vid jämn gasgång, går inte över 6000 varv och går i allmänhet dåligt.

Ganska säker på att detta har att göra med att jag tog bort TPSen, skulle uppskatta hjälp, tack på förhand/ Mvh Dekoon!
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
TPS styr förtändningen främst vid låga varv då snål blandning tar längre tid på sig att antändas, gjorde själv samma fel nyligen. Ja den måste ställas exakt, min min gamla r1 satte man den o TPS-mode då man kopplade ur och in tps med tändningen på,sedan justerade man den och såg via varvräknaren att den stod rätt, typ 0rpm för lite vinkel, 5000rpm korrekt,10000rpm för mycket vinkel.
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
TPS styr förtändningen främst vid låga varv då snål blandning tar längre tid på sig att antändas, gjorde själv samma fel nyligen. Ja den måste ställas exakt, min min gamla r1 satte man den o TPS-mode då man kopplade ur och in tps med tändningen på,sedan justerade man den och såg via varvräknaren att den stod rätt, typ 0rpm för lite vinkel, 5000rpm korrekt,10000rpm för mycket vinkel.

Tack för svar! Jag har lämnat in den på verkstad, problemet var TPSen men de verkar inte ha en aning om hur de fixar det, jag sa att jag haft av dem och satt på dem igen, och de sa att ingen ska röra dem inte ens dem på verkstaden... de har nu haft hojjen i 3 dagar utan framgång och är auktoriserade kawasaki verkstad..

Jävligt irriterande!

Mvh
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
TPS styr inte bara förtändningen, den styr även bränslemappen och därför viktigt att den är rätt injusterad. Justeringen görs normalt genom att man lossar skruvarna och vrider sensorn till dess att man avläser rätt spänning på utgångarna.

Processen är alltid beskriven i de mekhandböcker jag än så länge gluttat i...

Lycka till med hoj och verkstad!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
På vissa hojar kan du gå in i "setup mode" på instrumentpanelen och då kan du se exakt hur många % TPS står på. På FZ6 ska den stå på 15-17% på tomgång t.ex. Inga konster att justera själv, bara du har en verkstadshandbok :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vanligtvis så ska en TPS stå på omkring 0.5V vid stängd gas och 4.7V vid WOT.
Ibland kan det vara tvärtom.
Konstigt att dom inte löser det, men å andra sidan kan ju inte mekaniker skruva längre :rolleyes:
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Tack för svar grabbar, mycket tacksam!

Kawasakiverkstaden har haft den sen måndag morgon, nu hade de kommit till skott och ringt kawasaki för att få instruktioner hur de skulle göra, så tog dem ett tag att veta att dem skulle justeras fastän jag sa till dem!

Dock så hade han inga luckor mer idag så blir väl förhoppningsvis klart imorgon!

Hoppas bara att man inte behöver betala för tid som han suttit och googlat och letat information för vad som kan vara fel när man tycker att han ska ha kunskapen redan.

Tack! mvh Dekoon
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
UPDATE: Hm en vecka på kawasakiverkstad utan någon framgång, undrar vafan dom sysslar med, att ställa in TPSen ska väl inte kräva en armé och en vecka? !
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top