Träna lår&vader

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Om man inte alltid har tillgång till de träningsmaskiner som t ex finns på gym, vad finns det då för enkla övningar man kan göra för att träna benen?

Tricep, bicep, bröstmuskulatur, rygg, axlar och mage kan jag träna med enkla övningar som man kan göra i hemmet, men vilka övningar finns för benen? Någon som vet?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vanliga knäböj osv..

Ett steg fram med ena benet oså ner oså tillbaka o andra benet..finns massor.. upphopp o ja, massa cheyövningar..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
AndreasNo skrev:
2548132 Vanliga knäböj osv..

Ett steg fram med ena benet oså ner oså tillbaka o andra benet..finns massor.. upphopp o ja, massa cheyövningar..

Haha vad dum jag är. Men jag vill ju inte göra cheyövningar. :rodnar

Med andra ord, ska det bli vettig träning så är det maskinerna som gäller?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
luft upp 32" teven som inte är av platt-modell för att sedan stå å gå upp och ner på tå med den i famnen. :corn

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
lorkan skrev:
2548159 Haha vad dum jag är. Men jag vill ju inte göra cheyövningar. :rodnar

Med andra ord, ska det bli vettig träning så är det maskinerna som gäller?

Överkroppen går fint att hålla i trim med hjälp av sin egen kroppsvikt, armhävningar, pullups osv.

Men benen går du ju på hela tiden i trappor o skit så dem är väl redan ungefär så starka dem blir med hjälp av din egen kroppsvikt?...

Bara cheyer som vill ha slanka fina ben som kan va hemma o träna ben :D..

Det du kan göra e ju att dra ut o hitta en redig mördarbacke o börja springa..

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Stående vadpress. Om du precis som många andra tycker att det är tråkigt att träna ben känns det dock inte som någon höjdare att göra det hemma. Vill man variera sig i sin benträning är det en fördel med maskiner och det kan aldrig bli lika roligt att träna hemma som på gymmet.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Vill du träna så är det fria vikter som gäller. Snör upp lillsyrran i brandmannagrepp och gör knäböj. När du klarar 3*10 med lillsyrran så går du vidare till lillbrorsan, storebror, mamma, pappa.

Sen blir det svårare, då får du öka med lillebror+lillasyster, sen mamma+pappa.

Sen börjar du om från början, men gör allt på ett ben istället!

:banana

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Resultatmässigt kommer det inte hända mycket alls då benen (och alla andra muskler) kräver ordentlig överbelastning för att växa.

Men för att hålla igång kan du ju köra knäböj, utfall, stela marklyft och lite sånt, fast försök iaf packa på en väska med vikter i så något alls händer, och i raka mark får du hålla i väskan framför kroppen då.

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Om du har en flickvänn eller polare så är de ju perfekt som tyngd.
Hiva upp kärringen på axlarna och börja hoppa.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Något som är rikigt tungt att köra är benböj med ett ben.

Alltså du ställer dig på ett ben och för det andra benet tex. rakt fram så det inte stör.

Sedan så böjer du ned så djupt du kan med endast ett ben, får du ont i knät i kan stoppa vid 90graders vinken mellan överben och underben.

Sedan byter du ben och upprepar samma monent i kanske 8set så är det högst troligt att benmusklerna kommer att växa och bli starkare.

Har du problem med balansen så håll tag i något med en av armarna.

Många tycker att denna övning är mycket tung, otränade personer klarar oftast inte en enda repetition.

Så hur många klarar du ?

Kan dock bli lite tråkigt att hela tiden köra samma benövning, att variera bland övningarna på gymmet är förstås det bästa.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
burner skrev:
2549689
Alltså du ställer dig på ett ben för för det andra benet tex. rakt fram så det inte stör. Sedan så böjer du ned så djupt du kan med endast ett ben, får du ont i knät i kan stoppa vid 90graders vinken mellan överben och underben.

Vad skulle man göra med det andra benet sade du? :va

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Markus skrev:
2549695 Vad skulle man göra med det andra benet sade du? :va

Spelar inte så stor roll vad du gör med det, det viktigaste är att du placerar det på ett sådant sätt att det inte är ivägen när du tränar det andra benet.

Jag menar alltså enligt bilden att du håller benet rakt ut, ps jag är ny i GIMP så mitt tekniska kunnande är inte på topp när det gäller bildmanipulering

En tung övning för övrigt.

Bifogat

• benboj kopiera.jpg
    benboj kopiera.jpg
    19 KB · Visningar: 190
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Åhhhhh....men prata inte om träning nu när min vad har pajjat och jag inte får träna.!!!! :4skrika

Ja, jag blir så jävla frustrerad och låg. Det upptar typ 80% av mina tankar. Och jag vet att det är på gränsen till ohälsosamt att ha ett sånt träningsberoende att man känner sig deprimerad bara för att man inte får.

Jag VET ju att det finns värre saker i världen än att jag måste vila kanske 2 veckor. Och jag VET att kroppen behöver vila sig emellanåt. Men inte NU när det är så fina löpardagar i den klara höstluften. :( Fan oxå!!!

Nää...nu måste jag tänka på nåt annat.!!

:gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2549760 Åhhhhh....men prata inte om träning nu när min vad har pajjat och jag inte får träna.!!!! :4skrika

Se det som en chans att köra någon ny träning, du kan ju styrketräna överkroppen och mycket av benen ändå. Simning höll du ju på med, lär vara lugnt så länge du inte kör kryckor. Kolla hur mycket du kan öka i bicepscurl på två veckor, garanterat ofarligt för vaden. :D

burner skrev:
2549697 Spelar inte så stor roll vad du gör med det, det viktigaste är att du placerar det på ett sådant sätt att det inte är ivägen när du tränar det andra benet.

Jag menar alltså enligt bilden att du håller benet rakt ut, ps jag är ny i GIMP så mitt tekniska kunnande är inte på topp när det gäller bildmanipulering

En tung övning för övrigt.

Ja jävlar, det där ser ap-jobbigt ut. Man kanske skulel boka konferensrummet och gå och testa? :brynad

Last edited:

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
2549832 Se det som en chans att köra någon ny träning, du kan ju styrketräna överkroppen och mycket av benen ändå. Simning höll du ju på med, lär vara lugnt så länge du inte kör kryckor. Kolla hur mycket du kan öka i bicepscurl på två veckor, garanterat ofarligt för vaden. :D

Jo förvisso..!! Simningen är inga problem. Men jag är ingen "styrketränare" är mer för konditionsgrejer och löpning är min passion. Så jävla typiskt.:rolleyes:

Nåja...jag får väl damma av mina gamla hantlar och se om jag kan bli lite muskulös.

Tack för tipset du..!! :tungan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Spring upp och ner i en trappa. Är det för enkelt kan du släpa med dig matkassar eller valfri tyngd. Perfekt träning för lår och vader.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2549956 Tack för tipset du..!! :tungan

Det är lugnt - jag är jävligt bra på goda råd. ;) Du är väl medlem på gym förresten? Man kan ju inte träna utomhus på vintern. :fakta

För övrigt:

I have a face I cannot show
I make the rules up as I go
It’s try and love me if you can
Are you strong enough to be my man?

Är rödmarkerat verkligen korrekt, låter som väldigt konstig engelska. Vad betyder det - Det är försök att älska mig om du kan ??

Starstriker skrev:
2549970 Spring upp och ner i en trappa. Är det för enkelt kan du släpa med dig matkassar eller valfri tyngd. Perfekt träning för lår och vader.

Knappast bra som styrketräning väl? Det blir väl aldrig tillräcklig belastning.

Last edited:

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jodå, jag springer året runt. Regn, sol eller snöstorm spelar ingen roll. Jag är ju som sagt...hmm...lite beroende.

Syftar på raden ovanför. Jag får kanske klämma in ett komma där, så att det inte blir så förvirrat. :pannkyss

Markus skrev:
2549980 Det är lugnt - jag är jävligt bra på goda råd. ;) Du är väl medlem på gym förresten? Man kan ju inte träna utomhus på vintern. :fakta

För övrigt:
Är rödmarkerat verkligen korrekt, låter som väldigt konstig engelska. Vad betyder det - Det är försök att älska mig om du kan ??

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln