Träna....Vad ?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Nej, hellre lägrevikter och fler reps. till o börja med.
Det beror på om man tränar för att bli stark eller ifall man tränar för att hålla sig i allmänt bra form. När jag tränade körde jag nästan bara åttor, tior eller tolvor. Ifall det gick att lyfta en gång till utan hjälp så ökades vikten. Tempo var roligast att köra tycker jag, alltså att vara två och enbart vila när den andre lyfter. Med tillräckligt peppning gick det att hålle uppe vikterna ändå till slut.

Det var tider det.. På den tiden vägde jag närmare 70. Sen slutade jag träna och sjönk på ett halvår ner till 54. Sen stabiliserades det på 57 och det har jag vägt i 7 år nu snart.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Det beror på om man tränar för att bli stark eller ifall man tränar för att hålla sig i allmänt bra form. När jag tränade körde jag nästan bara åttor, tior eller tolvor. Ifall det gick att lyfta en gång till utan hjälp så ökades vilken. Tempo var roligast att köra tycker jag, alltså att vara två och enbart vila när den andre lyfter. Med tillräckligt peppning gick det att hålle uppe vikterna ändå till slut.

Det var tider det.. På den tiden vägde jag närmare 70. Sen slutade jag träna och sjönk på ett halvår ner till 54. Sen stabiliserades det på 57 och det har jag vägt i 7 år nu snart.

Det handlar mer om kosten än träning där.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Det handlar mer om kosten än träning där.
Japp, jag åt verkligen som en dåre för att hålla mig uppe i vikt. Men ändå, 13 kg mer än idag och jag hade inte mycket fett.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Japp, jag åt verkligen som en dåre för att hålla mig uppe i vikt. Men ändå, 13 kg mer än idag och jag hade inte mycket fett.

Jag har vägt 75 innan, sjönk till 61 för att komma i bättre tävlingsgrupp men e uppe på 68 och stiger nu.

Känns bra o kunna välja vikt :banana

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Enduro, kampsport av alla slag, simning, promenader i snabb fart är bäst för att ta bort fett + rätt mat många gånger om dagen.

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Mavve skrev:
En regel är ju att aldrig ha vatten samlat i hemmet.
Det spricker alltid nån gång.

Köp med sand såklart.

Den bör väga över 10kilo. Annars far den ju runt som en lös studsiboll.

Skit i sanden! Åk hem till mormor o tigg till dig ett par säckar gamla kläder. Sen klipper du bara sönder skiten o packar säcken. Spara lite tyg, den sjunker alltid ihop efter ett par lusingar.
Lycka till!

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Drkosmos skrev:
Tackar för alla svar.

Ska lägga om kosten något(helt).
Sen får vi se vilket håll det går åt.

Ett enkelt och billigt och fettförbrännande sätt är att gå ut och gå i så snabb takt du kan i 45 min innan jobbet på morgonen , det kommer garanterat att ge resultat med ändrad kosthållning , ät rätt och nyttigt ( en del gör fel och äter inget alls nästan när dom ska gå ner i vikt= dödssynd).... man kan ha en ätardag på tex lördag då du kan äta tex pizza o dyl ( då slipper man sukta ihjäl sig efter sånt käk)
, sen sköter du kosten ordentligt 6 dagar , frukost , lätt melllan mål, lunch, midd, lätt mellan mål .... Det kostar lite diciplin och tid men ger mer resultat än man kan tro...... Lycka till

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
ivarzon skrev:
Hmm, har funderat på det där.. Håller själv på att gå ner i vikt nu.. 30 kilo ska bort innan sommaren! :yoparty

Äter alltid frukost, 1½ dl havregryn med minimjölk till det. Sen är det mycket vatten som gäller hela dagen.
Sen äter jag ett mål mat på eftermiddagen, mest kyklingfilè och ris, fisk och liknande med mycket proteiner.
Dock blir det ibland att jag inte hinner äta innan jag tränar, och att då sätta sig och äta EFTER träningen frammåt 18 på kvällen känns inge bra, får nästyan ångest kännslor.. Vill helt äta innan träningen, har inbillat mig att det sätter sig på magen annars.. :va :kocko
Så då blir det att man hoppar över den måltiden. Äter även en del frukt på kvällen instället för att äta annat skräp. Och massvis med vatten såklart... Dock så dricker jag alltid en protein drink efter träning, och vid 21-22 på kvällen. För det är väl mestadels på natten kroppen bygger?

Asch.. nu virra jag bort mig.
Frågan var; Ska jag äta iaf efter träningspasset frammåt kvällen? Förlorar jag mer på det, än vinner på att låta bli att äta efteråt???

//Martin -förvirrad :va & 10 kilo lättare på 1 månad! :)

Det ÄR efter träning som du ska äta, då har du tömt kroppens "förråd"...alltså måste du fylla upp dessa igen. För lyckade resultat är det mycket viktigt att äta rejält efter träningen...om du nödvändigtvis ska ha i dig ngt innan träningen så ät inget maffigt. När du tränat ligger förbränningen högre :tummenupp

kawafreak

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
kxf450 2008
Sidvagnscross !! att vara burkslav är nog det hårdaste du kan ge dig in på,därför är man ju förare= lat...

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
ivarzon skrev:
Aiight! Då ska jag ta o lägga om kost tiderna då.. :tummenupp

Tack för det! :)
Det finns ju diet fuel pulver ( Twinlab använder jag , det finns jordgubb vanilj eller choklad ) som du kan blanda med vatten eller mjölk som funkar rätt bra , hjälper till om du vill gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa , den ska hjälpa till med förbränningen av fett istället för muskelmassa ,jag kör i en banan för att få den matigare och kör i mixer med 7dl vätska efter passet om jag tränat sent ( man kan även byta ut nån måltid mot drycken )..... Jag tycker den funkar bra men det kanske hade gått lika bra utan vad vet jag , har använt det en tid och resultatet går som jag vill ....... Annars så om det är sent på kvällen så kör jag samma som du tar till frukost , havregryn med mjölk sötat med lite äppelmos och mjölk...... Jag har tappat ca 12- 14 kg och brallorna ramlar av nu ....... Lycka till

KIRE

Guest
Hmm :va

Hur ofta äter ni egentligen?
Ska man bränna fett gäller det att ligga på en stabil låg blodsockerkurva hela tiden samt äta mindre energi än kroppen gör av med. Alltså ska man äta denna mångd energi uppdelat på så många gånger som möjligt. Minst 5-6ggr. Sen ska man INTE vara rädd för fett. Fett är skitbra om det är av rätt sort. Inget fett = ingen fettförbränning av olika orsaker. Kolhydrater ska vara av den långsamt nebrytbara sorten och inte ätas på kvällen. Undantaget är direkt efter träning då snabba kolhydrater ska intas. Proteindrink utan kolhydrater efter träning är helt bortkastat. Det enda det gympasset ger är ett bättre utgångsläge att bränna fett pga mindre kolhydratreserver i muskler, lever. Proteinet ska hållas högt! detta oavsett om man har muskler att vara rädd om vid deffen eller inte.

Att nån gått ned 10kg på en månad är bara tråkigt. Räkna med att du förlorat MAX 4 av dom kilona i fett och resten i muskelmassa, vätska, glykogenreserv.
När jag tittat på vad du käkat så är förmodligen siffrorna ännu värre. Man KAN inte bränna mer än 0.5-1kg i veckan när det gäller fett.
Detta oavsett om man gör ALLT rätt och dessutom plockar med otillåtna preparat. Man kan minska i vikt snabbt visst men det är inte fettvikt och man kommer få en grym rebound såfort man äter mer kalorier än man förbrukar igen. Problemet är bara att då står man där utan muskelmassa sen och fetare än någonsin. Tråkigt värre!

Ska man tappa fett och dessutom få ett bestående resultat så måste man se det väldigt långsiktigt. Se bara på alla okunniga som hoppar på alla nya dietmoden i veckotidningarna! Ned 5kg en månaden upp 7 igen nästa osv. Till vilken nytta? Se på bodybuildarna som toppar formen enormt inför sin tävling och är grymt kunniga och strikta i mathållningen. En vecka efter tävlingen är det minst 10kg upp igen och toppformen ett minne blott. Så ska du tappa 30kg till sommaren och dessutom redan tappat 10 och ska behålla detta resultat i framtiden så räkna med att om du gör allt rätt så tar det säkert 3-4 år. Detta därför att man inte konstant kan gå ned i fettvikt pga att kroppen inte längre reagerar på kosten/träningen utan man måste förnya sig. Första 5 är lätt sen är det inte alls lätt längre. Du ska kontakta en personlig tränare och en kostrådgivare. Annars kommer du göra massor av fel på vägen och det har du inte tid med om du har 3-4 år på dig.

Börja redan imorgon med att äta endast fett, protein och ta en kaffe på morgonen. Promenera sedan och när du kommer hem ät frukost. Efter det är det måltid minst var 3:e timme som gäller. Energin på alla dagens mål ska vara mindre än än din basala ämnesomsättning. Mkt energi från fett och protein, bara lite kolhydrater. Detta kommer funka några veckor. Sen får du ändra igen. Lite lägre antal kalorier eller mer protein/mindre kolhydrater osv.

Hur vet du hur mkt du ska äta? Fråga efter en personlig tränare på ditt gym. Gör en mätning på din fett/muskelnivå. Kontakta en kostrådgivare(eller om PT:n är kunnig). Sen bestämmer du dig för om du verkligen är motiverad för detta. Är du det så kör hårt!! Lycka till!

Har du frågor svarar jag gärna :)

HanneZ

Guest
enduro är så jääävla najs motion, man tänker knappt på att det är jobbigt. Ger kanon träning för ben, armar, bröst, rygg. Kondition dessutom! Varva lite endurospår med crossbana så tränar man ännu fler muskler!

/Hannes

KIRE

Guest
Reagerar på att många verkar tro att det är genom att träna olika saker man bränner fett. Det är fel resonemang. Det finns bara en slags träning som bränner fett OM man har rätt förutsättningar i övrigt. Alltså rätt vätskenivå i kroppen, bra mitamin/mineralbalans, lågt eller inget muskelglykogen samt att levern är tömd på bränsle. Uppfylls alla dessa kriterier kan man förbränna fett med hjälp av intervallträning. Problemet är att om alla dessa kriterier uppfyller är man även muskelkatabol alltså bränns även musklerna upp som bränsle samtidigt. I vilken mån beror på hormon nivåer samt andelen aminosyror i blodet för tillfället. Dock förbränns alltid muskler. Alltså är detta inget bra alternativ för att bränna fett om man är rädd om sin surt förvärvade muskelmassa.

Många tror att powerwalk på morgonen bränner fett. Svaret är att det bränner lika mkt fett som motsvarande kalorisänkning av energiintaget. Alltså ät lika mkt mindre mat som powerwalken förbränner energi och du får samma resultat.
Träningen i sig bränner inte utan är bara tidsödande och gör att det finns risk för överträning. Träna är ju bra av många andra olika orsaker såklart men för att bränna fett ej nödvändig. Myten att kroppen skulle förbränna mera efter ett träningspass sedan under dagen är just en myt och inget annat. Mkt talar för att det är tvärt om!.

Lösningen heter MAT alltså. Maten är 100% av resultatet . Sen att äta rätt är inte lätt. Men att äta bra är inga probem bara man har intresse av att verkligen lära sig det.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept