Trängselskatt i Göteborg

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Tullarna införs säkerligen inte innan 2012, i Svedala tar sånt här tid, det måste ju byråkrateras och fördyras i ca 5 år först och då kommer miljöbilarna inte undantas så du får nog köpa en buss ändå.

Sicken tur att jag har busskörkort.:tummenupp
Så kan jag bygga om den till en kinky-mobil.:pussa

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Men blir det ett problem i verkligheten? Har för mig att en maxtaxa på typ 500:- /mån nämndes förut. Inte ens värt att bråka om, om man kommer fram snabbare.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Fortare vet i fan om man kommer fram. Folk kommer fortfarande köra bil och knyta näven i fickan. Så som svenskar alltid har gjort.

Det skulle vara kul att veta vart tullarna kommer att hamna.

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Men blir det ett problem i verkligheten? Har för mig att en maxtaxa på typ 500:- /mån nämndes förut. Inte ens värt att bråka om, om man kommer fram snabbare.

varför har alla så jävla brottom?? åk hoj då finns det ju inga köer ändå:tummenupp:tuttar

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Där fanns ju flera alternativ, man kan bli diplomat, man kan köpa en buss på 14 ton man kan köpa en militärlastbil med HELIKOPTER skrivet på sidan osv :)
Jag funderar lite på en stridsvagn... jag har alltid velat åka det :hihi

Tycker det verkar konstigt att man vill undålla så mycket trafik som möjligt från att färdas via Göteborg, så länge dom håller sig på E6 eller de större vägarna så tycker jag att det är lugnt. Bara dom inte måste in i stan och härrja bara för att det går fortare "enligt GPSen" eller nått annat dumt.

Och jo, jag tycker nog att 500 kr månaden är ganska mycket för att faktiskt få åka bil till jobbet. Tjäna mina pengar, som jag sedan ska skatta fett för, och sen dessutom betala för att få åka till och från jobbet, och den 500ingen ska garanterat skattas den med... Varför inte höja bensinskatten lite till när vi ändå är igång :rolleyes:

Busskortet som jag betalar nu kostar 340 kr (eller nått liknande) och Bussarna funkar ganska bra, men väldigt ofta är det stop, eller nån spårvagn som inte går, och det är ombyggnationer i halva stan och det ena med det tredje. Jag är så jävla less på det nu så jag vill kräkas på hela systemet.
Som om inte det vore nog så går ouppfostrade jävla tonnåringar och alkisar och slår sönder busskurer på min bekostnad och det stör mig nått förbannat! Hur jävla svårt ska det vara att uppföra sig som folk???

jag betalar ju hellre den 500ingen i hoj försäkring då... :)

ps. Kan hända att jag vaknat lite på fel sida, så jag traskar nog och lägger mig en stund till :Zzz

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Tycker förslaget är toppen.

Om bara de som verkligen behöver bilen för att ta sig till jobbet kör inne i stan blir det bättre för alla, även miljön. Fler som har möjlighet borde ta chansen att jobba hemifrån nån dag i veckan. Annars kan man ju köra innan sex på morgonen eller 18 på kvällen.
Dagens kollektivtrafiken blir man ju ofta förbannad på men förhoppningsvis kan de investera mer om fler åker.

Och - MC är ju undantagna. På med dubbdäcken på vintern! :)

Vael

Pimpstarlife.com
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Letar
Nu är det kanske bara jag som inte gillar det här men Trafikstyrelsen ska börja med sin sms tjänst för regnr igen from september... hör ju inte riktigt hemma i denna tråd men eftersom det är drygt det med så skriver jag det här också :)

(Ser ingen som helst mening med den tjänsten.. kan ju vara att hojen är snodd så det svider extra att veta hur lätt det är att hitta nåns adress)

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Trängselskatt är jag definitivt emot, men att ha en tullavgift på en ny väg/tunnel som förkortar min restid är jag för. Att dra in pengar på gamla vägar bara lågt!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Förstår inte varför de inte bara kan ta lite av vägskatten man betalar för bilen varje år till att bygga nya vägar. Bensinskatten drar ju också in grovt mycket pengar till staten som de kan slösa bort på dåliga investeringar, borde ju gå till förbättrad trafikmiljö (vägar kollektivtrafik etc) istället

vince

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
VFR800
http://www.tanksforsale.co.uk/OT90_APC_for_sale_page.htm

Armoured_vehicles_for_sale_OT90%20(4).jpg

"“All Ex Warsaw Pact vehicles have all-steel tracks which cannot be used on the road. I do supply large wheeled APCs (OT64 + BRDM2) which are as large as a Tank, and CAN be driven on a road. Remember armoured vehicles generally have poor visibility, and large turning circles – factors to be bourne in mind when considering a purchase”. "
:yoparty:yoparty:yoparty

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Svensk trängselskatt är ju helt meningslös!
Det blir ju aldrig mer än 60spänn hur mycket du än kör!
I Oslo så kostar det 30 eller 40 kronor varje gång du passerar in!
Höj skiten till en fermtiolapp per gång och bygg ut kollektivtrafiken istället!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan också köpa en bil som går på E85, etanol osv. Dvs alla bilar som inte går på bensin eller diesel slipper trängselskatten.
Detta är lättare än att köpa sig en buss eller sno en ambulans.

Jo. Det trodde folk i Stockholm också. Under försöken så var miljöbilar undantagna vilket gjorde att ett otal personer bytte till en etanolbil som dom ändå tankade med bensin eller en hybrid som i alla fall drar lika mycket soppa som en bränslesnål mindre bil. Sen när lösningen permanentades så var inte miljöbilarna undantagna längre utan dom får snällt betala trängselskatt dom med.
Anledningen till det är väl en av två. Antingen har politikerna kommit underfund om att dom ju tjänar ännu mer pengar om alla får betala. Eller så har dom kommit underfund om att inte en djävel tankar sin etanolbil med etanol eftersom det är dyrare att tanka med det. Dessutom så drar en etanolbil som tankas med bensin mer än motsvarande bensinbil. Dom etanolbilar som jag kört har i alla fall dragit nästan lika mycket som min Audi S6 trots att dom gått på bensin. Och då har det varit frågan om etanolbilar som har mindre än halva motoreffekten mot min och dessutom väger ca 500 kg mindre. Helt obegripligt. Å andra sidan har det varit ford som tillverkat dom motorerna.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Svensk trängselskatt är ju helt meningslös!
Det blir ju aldrig mer än 60spänn hur mycket du än kör!
I Oslo så kostar det 30 eller 40 kronor varje gång du passerar in!
Höj skiten till en fermtiolapp per gång och bygg ut kollektivtrafiken istället!

Vad ska vi med kollektivtrafik till?

Bygg ut och dra om vägarna istället!!!
Införskaffa en BRA skrotningspremie så Sverige får bort alla skitbilar från gatorna. Då tjänar folket lite på det samt att miljön blir renare.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
snart måste vi säkert betala utsläppsavgifter också..

Våga man släppa en redig brakskit då ? ;)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Vad ska vi med kollektivtrafik till?

Bygg ut och dra om vägarna istället!!!
Införskaffa en BRA skrotningspremie så Sverige får bort alla skitbilar från gatorna. Då tjänar folket lite på det samt att miljön blir renare.
Eller vad sägs om att lära folk att faktiskt köra bil och nyttja den till det den är tillför, så dom kan sluta parkera på våra vägar. För det är jag redigt less på nu... :mad:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Eller vad sägs om att lära folk att faktiskt köra bil och nyttja den till det den är tillför, så dom kan sluta parkera på våra vägar. För det är jag redigt less på nu... :mad:

Du syftar på köerna?
Det är väl dem de försöker få bort. Det blir helt klart mer 2-hjulingar för mig framöver, men det kan ju ha att göra med att jag flyttar åxå...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring