.. och tyvärr också död. Han hade säkert levt idag om han bara gått ner vikten lite. Jag försöker hitta hur han dog, men hittar inget om det. Men troligtvis var det hjärtat.Lasse Hedlund! Är Kung
Det är såklart förgasarkilon!Jag säger att du vinner sm i klassisk bänkpress på dom vikterna
.. och tyvärr också död. Han hade säkert levt idag om han bara gått ner vikten lite. Jag försöker hitta hur han dog, men hittar inget om det. Men troligtvis var det hjärtat.
Grejen med tunga lyft, öht tung träning av alla slag, är att det inte bara belastar skelett, muskler med senor och fästen, utan också blodpumpen (hjärtat). Tråden heter Träning och Hälsa så jag tänkte komma med dom vanliga harangerna om att "lagom är bäst". För att när det handlar om hälsa är allt som är extremt en hälsorisk. Dessutom ser jag inget om näringsintaget här, vilket faktiskt utgör 50% av en produktiv träning och på sikt en stabil hälsa.
Niklas startade tråden med en inspirerande övning i form av bänkpress. Det är en mycket populär tävlingsövning, liksom andra basövningar typ marklyft, ryck, benböj osv. Just i styrketävlingar är dessa moment enkla att utföra och mäta. Eventuella kontroverser vore väl kring 'näringsintaget', doping. Men det är ett annat kapitel.
Min mening om styrkelyft är att det är en extremsport som har ganska lite med hälsa att göra, snarare mer med ohälsa. För att en människa ska vara kapabel att egenhändigt hantera ovanligt tunga vikter, behöver man också träna kroppen att bli extrem. Och en extrem kropp blir dessvärre ett hinder i många vardagliga sammanhang.
Bästa träning / hälsa för oss blir således ett fysiskt lagom aktivt liv i kombination med lämplig näring, dvs maten. Visst finns det genetiska faktorer som kan komma ivägen, samt olyckor, våld och annat tragiskt. Men generellt är faktiskt ett trivsamt liv (= god hälsa) grundat på en harmonisk och stressfri livsstil.
Jag har faktiskt några bra tips för motorcyklister som låter hojen vila över vintern. Det finns flera aktiviteter vi kan göra vintertid, förutom vanliga promenader till utomhusgymen, eller vinterjogging, finns det sporter som går att utöva året runt.
Jag har gjort en vana av att åka till min lokala ishall ett par gånger i veckan. Då jag tyckte att längdskidåkning var för tråkig, och slalom för dyrt och farligt, så var skridskoåkning ett bra gratis alternativ. Dom har "åkning utan klubba" två dagar i veckan för folk som vill öva konståkning, eller bara åka runt på isen, och resterande dagar flyger puckarna omkring i rinken som dödliga flipperkulor, så hjälm med ansiktssydd rekommenderas.
Själv har jag börjat spela lite amatörhockey, kul som fan, kommer hem svettig, och toppenträning för ben, rygg, anklar och handleder. Precis det jag behöver för en givande enduro på sommaren sen. Detta i kombination med promenader och sporadiskt utegymmande håller min form tills det är dags att stå på hojen igen.
View attachment 508233
(skall inte alla träning/hälsa-trådar starta på nyårsdagens eftermiddag och dö ut innan februari?)
Har dom? Eller står det bara så i propagandan?Hjärtproblemen som många högpresterande styrkeatleter märkligt nog drabbas av i relativt tidig ålder har i princip alltid med steroid-bruk/missbruk att göra.
Hjärtproblemen som många högpresterande styrkeatleter märkligt nog drabbas av i relativt tidig ålder har i princip alltid med steroid-bruk/missbruk att göra. Styrketräning på motionärsnivå utan otillåtna preparat är i princip bara av godo, hjärtat inkluderat.
.. inte bli arg nu. Det är inte bra för hälsan. Det bästa efter en fet drypande julmiddag är faktiskt en stor nypa frisk luft. Och håll nere sockret, det ökar risken för inflammationer och sänker din uthållighet.Ifall du har serösa tips
.. inte bli arg nu. Det är inte bra för hälsan. Det bästa efter en fet drypande julmiddag är faktiskt en stor nypa frisk luft. Och håll nere sockret, det ökar risken för inflammationer och sänker din uthållighet.
Dessutom är dagen varm, det går att köra hoj idag.
Mycket bra. Tackar. Jag försöker vara konstruktiv och informativ.Det var bara ett konstruktivt förslag.
Mycket bra. Tackar. Jag försöker vara konstruktiv och informativ.
Elavbrott är bra för oss ibland. Det är då man får koka sitt kaffe på gammalt vis över en liten eld
Ja du ser. Så gör en riktig man. Att elen komr tillbaka blev den mentala utmaningen att försöka inse att man inte slösat bort 2 minuter av sitt liv på att hämta alla kampinggrejer.jag hämtade Trangiaköket, och 1 minut efter att jag tänt gasen så kom strömmen.
Förvisso tror jag du har rätt men jag undrar ifall du har nåt vetenskapligt stöd för påståendet eller om det bara är en tes?
Har dom? Eller står det bara så i propagandan?
Steroider i sig har inget med hjärtat att göra, dom gör att du växer och blir tyngre. Steroider är ett verktyg för dig att reglera din muskelmassa och prestation med. Hur du senare tar hand om dig är upp till dig. Steroiderna tar inte livet av dig, utan hur du senare tar hand om dig, din vikt. Ju tyngre du är dessto sämre orkar hjärtat pumpa blod till alla musklerna.
Som jag ser skiljer du också på bruk och missbruk. Det är också en viktig del i målsättning för din kropp.
Japp. Det glömde jag bort. Det stämmer det, tackar.Hjärtat är också en muskel. Den svarar på signalsubstanser precis som skelettmuskulaturen, varpå den växer utanför spec.
- "oxhjärta" är ju ett känt begrepp i kur-världen. Vanlig orsak till stroke pga förtjockad kammare.Vilket av dem? Att styrkeatleter blir förtidssjuka av roidz eller att svensson-styrketräning är hälsosam? Har via träningsforum under en längre tid försökt hålla mig ajour med de senaste "resistance training"-rönen och studierna m.m. Går säkert att gräva fram något någon länk. De negativa effekterna av stora doser androgener får nog anses vara ganska väl dokumenterade vid det här laget i och med att atleter har tryckt i sig prepp sedan 50-talet. Antar att det är som med rökning, vissa kan hålla på hela livet och bli 90 medan andra åker på nåt skit de inte återhämtar sig från redan i 50-årsåldern.
Hjärtat är också en muskel. Den svarar på signalsubstanser precis som skelettmuskulaturen, varpå den växer utanför spec. Väldigt hög kroppsvikt är dåligt för alla, steroider eller ej.
Vilket av dem? Att styrkeatleter blir förtidssjuka av roidz eller att svensson-styrketräning är hälsosam? Har via träningsforum under en längre tid försökt hålla mig ajour med de senaste "resistance training"-rönen och studierna m.m. Går säkert att gräva fram något någon länk. De negativa effekterna av stora doser androgener får nog anses vara ganska väl dokumenterade vid det här laget i och med att atleter har tryckt i sig prepp sedan 50-talet. Antar att det är som med rökning, vissa kan hålla på hela livet och bli 90 medan andra åker på nåt skit de inte återhämtar sig från redan i 50-årsåldern.
Hjärtat är också en muskel. Den svarar på signalsubstanser precis som skelettmuskulaturen, varpå den växer utanför spec. Väldigt hög kroppsvikt är dåligt för alla, steroider eller ej.
Jag är rätt säker på att det går att leda i bevis att nyårslöften är vanligt förekommande på gymmen, så var det när jag gymmade 1995-2015 i alla fall.Jag har börjat misstänka att det där är en myt skapad av alla utomhustränande som flyttar in till gymmen under de kallaste månaderna.
Det gör att gymmen blir fulla just i januari men av helt naturliga skäl.
Nyårslöften och folk som kommer på att dom ska börja träna för att ge upp efter någon vecka tror jag förekommer under hela året.
Japp.Jag är rätt säker på att det går att leda i bevis att nyårslöften är vanligt förekommande på gymmen, så var det när jag gymmade 1995-2015 i alla fall.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|