.. och tyvärr också död. Han hade säkert levt idag om han bara gått ner vikten lite. Jag försöker hitta hur han dog, men hittar inget om det. Men troligtvis var det hjärtat.
Grejen med tunga lyft, öht tung träning av alla slag, är att det inte bara belastar skelett, muskler med senor och fästen, utan också blodpumpen (hjärtat). Tråden heter Träning och Hälsa så jag tänkte komma med dom vanliga harangerna om att "lagom är bäst". För att när det handlar om hälsa är allt som är extremt en hälsorisk. Dessutom ser jag inget om näringsintaget här, vilket faktiskt utgör 50% av en produktiv träning och på sikt en stabil hälsa.
Niklas startade tråden med en inspirerande övning i form av bänkpress. Det är en mycket populär tävlingsövning, liksom andra basövningar typ marklyft, ryck, benböj osv. Just i styrketävlingar är dessa moment enkla att utföra och mäta. Eventuella kontroverser vore väl kring 'näringsintaget', doping. Men det är ett annat kapitel.
Min mening om styrkelyft är att det är en extremsport som har ganska lite med hälsa att göra, snarare mer med ohälsa. För att en människa ska vara kapabel att egenhändigt hantera ovanligt tunga vikter, behöver man också träna kroppen att bli extrem. Och en extrem kropp blir dessvärre ett hinder i många vardagliga sammanhang.
Bästa träning / hälsa för oss blir således ett fysiskt lagom aktivt liv i kombination med lämplig näring, dvs maten. Visst finns det genetiska faktorer som kan komma ivägen, samt olyckor, våld och annat tragiskt. Men generellt är faktiskt ett trivsamt liv (= god hälsa) grundat på en harmonisk och stressfri livsstil.
Jag har faktiskt några bra tips för motorcyklister som låter hojen vila över vintern. Det finns flera aktiviteter vi kan göra vintertid, förutom vanliga promenader till utomhusgymen, eller vinterjogging, finns det sporter som går att utöva året runt.
Jag har gjort en vana av att åka till min lokala ishall ett par gånger i veckan. Då jag tyckte att längdskidåkning var för tråkig, och slalom för dyrt och farligt, så var skridskoåkning ett bra gratis alternativ. Dom har "åkning utan klubba" två dagar i veckan för folk som vill öva konståkning, eller bara åka runt på isen, och resterande dagar flyger puckarna omkring i rinken som dödliga flipperkulor, så hjälm med ansiktssydd rekommenderas.
Själv har jag börjat spela lite amatörhockey, kul som fan, kommer hem svettig, och toppenträning för ben, rygg, anklar och handleder. Precis det jag behöver för en givande enduro på sommaren sen. Detta i kombination med promenader och sporadiskt utegymmande håller min form tills det är dags att stå på hojen igen.
View attachment 508233