ok, här kommer svaret
jP skrev:
Jag tror aldrig jag fick ett konkret svar på vilket juridiskt ansvar man har som träningsansvarig vid en eventuell allvarlig olycka?
Tränar gör man på egen risk. Det är upp till varje förare att ha eller inte ha en försäkring som täcker personskador. Har man löst ut sin licens har man försäkring den vägen, tränar man med "kursintyget" bör man absolut se till att ha en annan försäkring.
Som träningsansvarig är man ansvarig för att träningen genomförs på ett lämpligt sätt. Hittar man på dumheter och släpper ut folk i fel riktning, vinkar över en bil under pågående pass och det smäller eller något liknande så ligger man givetvis lite risigt till men annars är det LMS som är ansvarig.
LMS har dessutom ett eget försäkringsskydd för alla som vistas runt banan. Det är en allmän försäkring som skall täcka funktionärer, publik och liknande.
I princip kan man som träningsledare inte åtalas för något, det är alltid klubben, dvs i första hand jag, i praktiken huvudstyrelsen med ordförande i spetsen som har ansvaret.
Men för att göra denna långa historia kort,
det ska förb#!@!! mycket till innan någon juridiskt åtalas för något som hänt på en rr-träning.
Det är allas ansvar att se till att träningen flyter på utan olyckor som möjligtvis kunde förhindrats.
/HW