Träningstips på banan?

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Goodstuff skrev:
Vilken modell har du och vad är det man kan mäta/få info om. Är lite lat och sitter på modem så det tar sådan tid att surfa runt. :rolleyes:

Har my-chron 3 plus och där har jag varvtal, hastighet vatten-temp, aktuell växel samt varvtid m.m. Skitsnygg display är det med ställbara lampor för vilket varvtal du ska växla. Du kan nog välja två EGT tempar istället om du vill.
(Använder endast en av temp ingångarna själv).

Är du seriös så satsa på en sådan här (eller liknande) med en gång.
Åkte runt hela första året utan att veta ens vilken varvtid jag hade vilket är helkass. Det är tiden som är det viktiga, men med en riktig logger så kan man sedan analysera sin körning efteråt. Kräver dock en laptop.
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
abstruse skrev:
Jag tror det är nyttigt att både "jaga runt banan" med andra, gärna jämnsnabba eller ännu hellre lite, lite snabbare. Men också lägga en del varv allena. Det förra kan ge en inblick i var man har sina styrkor och var på banan man på racet ska lägga in attacker. Men också var man har sina svagheter och långsamma partier på banan. Det senare är bra för att på egen hand få flyt och flytta fram bromspunkter.


Det stämmer bra att det är kan vara nyttigt att ligga bakom någon som är lite snabbare, det brukar kunna vara lite lättare att få in i sitt huvud att "det går att köra fortare, jag behöver inte vara rädd".
Men det är även väldigt viktigt att man lär sig att köra fort utan draghjälp, annars kan man lätt få problem när man väl har tagit sig upp i ledning (totalt eller i en klunga).
Kom ihåg att "alla kan köra ETT snabbt varv" svårigheten ligger i att köra lika fort hela tiden.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Deefred skrev:
Har my-chron 3 plus och där har jag varvtal, hastighet vatten-temp, aktuell växel samt varvtid m.m. Skitsnygg display är det med ställbara lampor för vilket varvtal du ska växla. Du kan nog välja två EGT tempar istället om du vill.
(Använder endast en av temp ingångarna själv).

Är du seriös så satsa på en sådan här (eller liknande) med en gång.
Åkte runt hela första året utan att veta ens vilken varvtid jag hade vilket är helkass. Det är tiden som är det viktiga, men med en riktig logger så kan man sedan analysera sin körning efteråt. Kräver dock en laptop.

Är de krångliga att installera?
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Goodstuff skrev:
Är de krångliga att installera?
Det enda krångliga kan vara temp givarna.
Det finns speciella adapters för vatten tempen vet jag och då är det inte så svårt. Jag moddade en annan temp sensor för att montera AIM´s temp sensor i denna så att jag fick sensorn på samma ställe som original.
Givetvis ställbara varnings :tummenupp lägen min o max för alla temp kanaler oxå.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sepahewe skrev:
:tummenupp Definitivt.. Det ger än man tror. Första gången man går en bana tror man inte sina ögon (åtminstone inte jag ;) ) Det ser helt annorlunda när man går sakta fram och kan se lutningar och ojämnheter än när man flyger fram men hjärtat i halsgropen, inte bara på kuperade banor som Knutstorp.

Tips, gå in i en kurva och vänd dig om så att du tittar baklänges längs banan. Det syns då väldigt tydligt hur banan är doserad m.m.

Japp ta en promenix på ex Knudan, den sista vänstern vid bäcken (Lito) innan rakan är extremt doserad, men man kan flyga av där ändå... plums :rolleyes:
 

johannes

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2003
Ort
malmö
Hoj
Såld
Detta tänker jag på. Fast igentligen vill jag inte tänka på det för det mesta skall sitta i ryggmärgen.

Ser till att jag sitter rätt och var jag hur fördelar tyngden under inbromsning och i kurvorna. Flyttar röven innan jag bromsar och "kniper" om tanken med knäna och stödjer insidan av låret mot tanken för att få bort tyngd från framhjulet och armarna. Växlar snabbt ner till rätt växel i relativt god tid innan kurvan. Hänger inte ut under hela inbromsningen utan "fäller" ut knäet när jag går in i kurvan. Detta tycker jag gör inbromsningen stabilare och man blir inte så trött i armarna. Försöker att få bort tyngd från innre fotpinnen i kurvorna men det är inte så lätt har jag märkt.

Och som någon sa innan, bromsar tidigare och koncentrerar mig på spårval, kurvhastighet och utgången istället. Varje justering av spårvalet sänker vartiderna mer än vad man tror.

Försöker även att hitta punkter att fästa blicken på. Finns säkert någon bra textboks förklaring om hur och var man skall fästa blicken. Jag tittar iallfall dit jag skall eller rättan sagt förbi målet. Ta sikte på nått föremål utanför banan.
 

#44

Mjukis
Gick med
4 Feb 2004
Ort
lkpg
Hoj
ns125,rd500+en fjollmoppe
Lite funderingar bara ! jag går sällan banan av orsaken det man inte ser lider man inte av tex ett litet hål eller dylikt i asfalten kan se illa ut och då tänker man på det ! Däremot om du kör kanske du inte ens märker det därmed lider du inte av det ? jag brukar först åka runt banan och försöka hitta runt skapligt sen försöker jag tänka banan som olika sektioner (hur många beroende på hur lång bana ) sen försöker jag ta sektion för sektion innan jag försöker göra ett helt bra varv . därmed får jag lite lättare att lära mig vart jag är snabb kontra sölig också . Och man kan även lära sig saker av förare som har sämre varvtider för dom kanske är snabbare på vissa partier men söligare på andra ???? Sist men inte minst 80 eller mer % sitter i huvudet om du tror på hojen,dig själv,din kunskap då går det fort :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top