Tråden för stötande skämt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och så "förbjuder" man hemskolning genom att göra det mlm omöjligt att få godkänt att hemskola.
Stötande. Tyvärr inget skämt.
Det beror på att föräldrar generellt inte klarar av att ta ansvar för sina barns skolgång och utbildning. Detta gäller i de allra flesta samhällen, och samtliga utvecklade samhällen.

vill man däremot ha ett inskränkt klansamhälle så är det en bra idé att låta föräldrarna själva avgöra sina barns utvecklingsmöjligheter.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det beror på att föräldrar generellt inte klarar av att ta ansvar för sina barns skolgång och utbildning. Detta gäller i de allra flesta samhällen, och samtliga utvecklade samhällen.

vill man däremot ha ett inskränkt klansamhälle så är det en bra idé att låta föräldrarna själva avgöra sina barns utvecklingsmöjligheter.
1. Alla föräldrar är inte generella föräldrar.
2. Staten äger inte barnen.
Det räcker så.

Bedöms ens ansvarsfrågan som du nämner? Ser inget alls om det. Vore enkelt att ha det som villkor bara så är det klart.

Så låt dom som kan ta ansvaret får göra det då ist för en storlek för alla-lösningen.
Det är väl snarare Sverige och några till länder som sticker ut åt det lite mer...vad ska vi säga...oangenäma hållet. Visa gärna lite statistik då som visar att länder med liberalare regler kring hemskolning har sämre utbildade ungar eller något liknande...

Men visst, tänkte inte riktigt på det. Självklart ska staten bestämma om jag kan fostra mina barn eller inte, och kan jag det inte så gör dom det åt mig.
Som att det är deras ägodel och jag får låna dom mellan skoltiden.

Och självklart ska dessa icke-generella föräldrar få hemskola sina barn. Om man nu bryr sig om barnen.
"Anders berättar om sin dotter som har en mild form av autism, och som mår dåligt av den stökiga skolmiljön. Efter att under lång tid ha försökt få till en fungerande skolsituation ser familjen inget annat val än att undervisa henne hemma, trots att det egentligen inte är tillåtet i Sverige.

Helena och hennes familj valde istället att flytta till Thailand ett år. Hon beskriver sin dotter som blyg och försiktig och hur hon aldrig riktigt har trivts i skolan. I Thailand har hon fått tid att utvecklas i sin egen takt och har nu på eget initiativ börjat skolan igen.

Och så pratade jag med Caroline som bor med sin man och tre barn i Prag. De valde att lämna Sverige eftersom de inte ansåg att skolan kunde ge en undervisning som var tillräckligt stimulerande för deras son som lärt sig att läsa tidigt. Hon ställer sig också kritisk till den svenska skolplikten och den obligatoriska läroplanen."

Vilken elaking.
"Varför ville paret hemundervisa från första början? Jag frågar dem och känner igen anledningarna från de många samtal med andra hemundervisande föräldrar som jag haft genom åren.
– Jag ville ha tid med mina barn och vara den som är med när de utvecklas och upptäcker världen, säger Stefan."

Fick för mig att du var liberal?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har oaktat politisk grundsyn jobbat med ungdomar i snart 40 år (nästa år blir det 40). En stor del av tiden har jag verkat inom skolan på alla nivåer.

Det är inte frågan om vem som ”äger” barnen. Det gör inte föräldrarna heller för övrigt. Däremot har de vårdnaden om dem, så länge de klarar av det.

Vad gäller det grundläggande så är det så att skolan är en av de mycket få saker som samhället och inte föräldrarna råder över, och det på förekommen anledning.

Jag har även erfarenhet av hemskolning, dvs av att granska skolgången hos de mycket få familjer som begärt och fått tillstånd till detta av olika anledningar. Det kan vara långresa i segelbåt med familjen eller elitsatsning på idrott med massor av träningsläger utomlands hela säsongen.
Det finns förstås även de som vill ha det för att deras barn INTE skall komma i kontakt med andra barn, eller det svenska språket, eller viss utbildning (oftast religiöst präglat och det kan vara idrott eller sexualkunskap eller biologi). I allmänhet får de sällan tillstånd. Vilket rimligen är bra.

Vad gäller samhällens utveckling så är det så att när staten tar över ansvaret från föräldrarna för barns utbildning och ger ALLA breddutbildning så utvecklas länderna från den tidpunkten. Inte förr.

Barn har egna rättigheter och de inbegriper liv, hälsa och utveckling. Här är det så att världens samlade kunskaper om utbildning trumfar enskilda föräldrars uppfattning. Vilket är en jäkla tur.

Det handlar alltså inte alls om någon politisk uppfattning utan om fakta, barnens rättigheter och samhällets utveckling.

Vi ser ju hur det går med exempelvis integrationen när vissa föräldrar håller barnen hemma ända till 6 års ålder och sedan gör allt för att barn INTE skall komma i kontakt med andra barn och få kunskaper i språk, simkunnighet, sociala regler, hur samhället fungerar osv osv osv.

Hemskolning? I extrema och temporära undantagsfall där det inte GÅR att lösa skolplikten på annat sätt. Inte som ideologisk lekskola för föräldrar med starkare åsikter än kunskaper.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har oaktat politisk grundsyn jobbat med ungdomar i snart 40 år (nästa år blir det 40). En stor del av tiden har jag verkat inom skolan på alla nivåer.

Det är inte frågan om vem som ”äger” barnen. Det gör inte föräldrarna heller för övrigt. Däremot har de vårdnaden om dem, så länge de klarar av det.

Vad gäller det grundläggande så är det så att skolan är en av de mycket få saker som samhället och inte föräldrarna råder över, och det på förekommen anledning.

Jag har även erfarenhet av hemskolning, dvs av att granska skolgången hos de mycket få familjer som begärt och fått tillstånd till detta av olika anledningar. Det kan vara långresa i segelbåt med familjen eller elitsatsning på idrott med massor av träningsläger utomlands hela säsongen.
Det finns förstås även de som vill ha det för att deras barn INTE skall komma i kontakt med andra barn, eller det svenska språket, eller viss utbildning (oftast religiöst präglat och det kan vara idrott eller sexualkunskap eller biologi). I allmänhet får de sällan tillstånd. Vilket rimligen är bra.

Vad gäller samhällens utveckling så är det så att när staten tar över ansvaret från föräldrarna för barns utbildning och ger ALLA breddutbildning så utvecklas länderna från den tidpunkten. Inte förr.

Barn har egna rättigheter och de inbegriper liv, hälsa och utveckling. Här är det så att världens samlade kunskaper om utbildning trumfar enskilda föräldrars uppfattning. Vilket är en jäkla tur.

Det handlar alltså inte alls om någon politisk uppfattning utan om fakta, barnens rättigheter och samhällets utveckling.

Vi ser ju hur det går med exempelvis integrationen när vissa föräldrar håller barnen hemma ända till 6 års ålder och sedan gör allt för att barn INTE skall komma i kontakt med andra barn och få kunskaper i språk, simkunnighet, sociala regler, hur samhället fungerar osv osv osv.

Hemskolning? I extrema och temporära undantagsfall där det inte GÅR att lösa skolplikten på annat sätt. Inte som ideologisk lekskola för föräldrar med starkare åsikter än kunskaper.
Ett svar som visar att du iaf tänkt ett varv eller två. Det får man(jag) iaf respektera.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett svar som visar att du iaf tänkt ett varv eller två. Det får man(jag) iaf respektera.
Tack! Jag skrev ett längre svar eftersom jag dels tänkte att du faktiskt skulle uppskatta det utifrån din frågeställning men också för att frågan är mer komplex än vad många tänker sig vid en första anblick. Samtidigt väldigt enkel när man anlägger ett historiskt perspektiv. Utbildning skall aldrig underskattas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Va? Idrottare är inte Veganer !?​

1722230197244.png
Citat: They had a charter that said 60 per cent of food in the village had to be vegan friendly and the day before the opening ceremony they ran out of meat and dairy options in the village because they hadn’t anticipated so many athletes would be choosing the meat and dairy options over the vegan friendly ones.
slut Citat

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...