Tråden för udda funderingar!

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Brinner ett hus upp eller ner?

Varför är pappersänden på toarullen limmad så hårt att man måste riva sönder halva rullen för att få tag på den?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Varför finns inte Cinemascope-teveapparater?
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Varför ringer det oftast på dörren eller i telefonen just den stund man sitter på muggen och klossar i godan ro, och inte under all den tid man är mera representabel?

Murphy's antar jag...

Tar nu mera alltid med mig telefonen in på dasserian. Besök är värre att lösa...
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Har en fundering som hängt med några år..

Hur kommer det sig att det som syns i spegelbilden blir suddigt när jag tar ur linserna på kvällen? :va Spegelbilden är ju fortfarande på samma avstånd och jag har inte sämre syn än att jag ser den halvmetern som är fram till spegeln..
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Smeddie skrev:
Jag skulle hellre vilja veta varför smörgåsen alltid faller med smöret neråt?

...visst tänkvärd tanke. MEN om man fäster den färdigbredda mackan på ryggen på en katt då..... med smöret uppåt. Sedan kastar man ut katt/smörgåskombinationen från en hög höjd..... vad händer????

landar katten på alla fyra eller landar mackan med smöret neråt???

en katt landar alltid på alla fyra en smörad macka landar alltig med istret neråt!:fakta

natti natti//spenk
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
spenk skrev:
...visst tänkvärd tanke. MEN om man fäster den färdigbredda mackan på ryggen på en katt då..... med smöret uppåt. Sedan kastar man ut katt/smörgåskombinationen från en hög höjd..... vad händer????

landar katten på alla fyra eller landar mackan med smöret neråt???

en katt landar alltid på alla fyra en smörad macka landar alltig med istret neråt!:fakta

natti natti//spenk
Mackan glider runt och hamnar på kattens mage :fakta
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
om man bygger en kub av spegelglas så att alla speglar pekar innåt och sedan ställer ut den i solen...borde inte då solljuset fångas innuti kuben :va ?


har tänkt mkt på detta :näsblod
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
trelleborgaren skrev:
om man bygger en kub av spegelglas så att alla speglar pekar innåt och sedan ställer ut den i solen...borde inte då solljuset fångas innuti kuben :va ?


har tänkt mkt på detta :näsblod

Hur får du in ljuset i en kub med spegelglas kan du ju börja fråga dig... :rolleyes:
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Att en macka hamnar med smöret nedåt har inte alls något med att den är tyngre på den sida smöret sitter. Det beror på att när man tappar mackan så kommer den börja rotera. Och oftast tappar man en macka från ungefär en meters höjd. Då hinner den bara rotera ett halvt varv.

Jag undrar varför det vid fission av Uran238 inte bildas två lika stora produkter. Nån som vet?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hur ser man egentligen vad som står mellan raderna??

Om det går dit pepparn växer, och jag aldrig ser nån peppar, har det gått åt skogen då?
 
Last edited:

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Zee skrev:
Inte innan. Samtidigt. Men inget kan röra sig fortare än ljuset. Bara lika fort.

Fel. Ljuset kan röra sig snabbare än sig självt om det finns hinder ivägen. Låter lite märkligt, men ljus rör sig snabbare om det inte färdas rakt. Detta innebär att om man skulle tillverka ett rör med hinder i till månen skulle man kunna "tjäna" någon miljondels mikrosekund. :banana
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
skerfe skrev:
Jag undrar varför det vid fission av Uran238 inte bildas två lika stora produkter. Nån som vet?

Kan någon dessutom förklara varför i helsike en materiepartikel (t.ex en kvark) inte ser likadan ut förrän man roterat den 2 (!) varv skulle jag bli glad.
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Varför är sophinken alltid full?

Varför är det ofta mötande trafik på en raksträcka, men sällan i en skymd kurva?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top