Tråden för udda funderingar!

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Och här är en...

Om man kör en buss i säg 100 km/h, jag står längst fram om jag då hoppar när bussen kör då borde jag väl inte landa på samma ställe??? :va
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Skrutten skrev:
Har en fundering som hängt med några år..

Hur kommer det sig att det som syns i spegelbilden blir suddigt när jag tar ur linserna på kvällen? :va Spegelbilden är ju fortfarande på samma avstånd och jag har inte sämre syn än att jag ser den halvmetern som är fram till spegeln..

Det är imma från linsvätskan. :mattias

KarlJohan skrev:
FatBoySchlim skrev:
Den var ju lätt. Nej!

Hallå där!! Jag finns visst!

Herman skrev:
Och här är en...

Om man kör en buss i säg 100 km/h, jag står längst fram om jag då hoppar när bussen kör då borde jag väl inte landa på samma ställe??? :va

Jorå, om bara bussen rör sig med konstant hastighet i rak linje, så kommer både bussen, du och allt annat i bussen att röra sig med samma hastighet, och därmed inte röra sig alls i förhållande till varandra.

// Zweistein
 

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Om ett träd faller i skogen och ingen är där och hör det....låter det då?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om en hiss faller handlöst, hjälper det då att hoppa preciiiiis innan den slåt i marken?

(Inte om man överlever eller inte, utan om det hjälper till iaf lite grann att överleva)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mark skrev:
Om en hiss faller handlöst, hjälper det då att hoppa preciiiiis innan den slåt i marken?

(Inte om man överlever eller inte, utan om det hjälper till iaf lite grann att överleva)

OM du lyckas tajma och vi antar att ditt "hopp" inte ökar hissens hastighet nedåt så borde det väl hjälpa eftersom hastigheten "uppåt" på ditt hopp borte kunna minska fallet med motsvarande hastighet..

Det borde väl vara lite som att åka i en bil och släppa något genom fönstret. Då slår ju objektet i marken med samma hastighet som bilen hade(minus ev. luftmotstånd o.s.v.)
OM du däremot kastar objektet bakåt med samma hastighet som bilen har framåt borde ju objektet slå i marken utan rörelse i sidled utan endast slå i marken med den hastighet som fallet orsakar...

...eller är jag helt ute och cyklar? :va
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
korvgubbe skrev:
OM du lyckas tajma och vi antar att ditt "hopp" inte ökar hissens hastighet nedåt så borde det väl hjälpa eftersom hastigheten "uppåt" på ditt hopp borte kunna minska fallet med motsvarande hastighet..

Det borde väl vara lite som att åka i en bil och släppa något genom fönstret. Då slår ju objektet i marken med samma hastighet som bilen hade(minus ev. luftmotstånd o.s.v.)
OM du däremot kastar objektet bakåt med samma hastighet som bilen har framåt borde ju objektet slå i marken utan rörelse i sidled utan endast slå i marken med den hastighet som fallet orsakar...

...eller är jag helt ute och cyklar? :va

Hur vet man när man ska :hoppa i hissen då? :gnissla
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
korvgubbe skrev:
Det har man ingen susning om så jag tror man är rätt stekt/rökt!

Tittar ni aldrig på tv? Man kollar på displayen i hissen såklart! Den räknar ju ned när hissen dalar mot avgrunden......
Passar bra att fråga korvgubben om korvbröd muahaha!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mark skrev:
Varför säljs hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?

:huvet

Man måste nog vara kommunist eller något för att INTE förstå det! :hihi

General skrev:
Den räknar ju ned när hissen dalar mot avgrunden......

Ska vi hoppa när den slår om till våning -1(alt. bottenvåningen) eller EFTER att den slagit om?
:rolleyes:
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
korvgubbe skrev:
Det har man ingen susning om så jag tror man är rätt stekt/rökt!


Det var nått program om det för något tag sedan på discovery, mythbusters, som testade det där med att hoppa i en fallande hiss med hjälp av nån docka.
Dom kom fram till att din fart ( dockans ) minskade med 4 km/h, så man är nog rökt hur man än gör..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
spectre skrev:
Det var nått program om det för något tag sedan på discovery, mythbusters, som testade det där med att hoppa i en fallande hiss med hjälp av nån docka.
Dom kom fram till att din fart ( dockans ) minskade med 4 km/h, så man är nog rökt hur man än gör..

Jo.. som jag skrev.. hastigheten minskar ju bara med den man kan hoppa
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
skerfe skrev:
Fel. Ljuset kan röra sig snabbare än sig självt om det finns hinder ivägen. Låter lite märkligt, men ljus rör sig snabbare om det inte färdas rakt. Detta innebär att om man skulle tillverka ett rör med hinder i till månen skulle man kunna "tjäna" någon miljondels mikrosekund. :banana

Om ljus träffar på ett hinder så reflekteras eller absorberas det väl? Sen så har ju Einstein bevisat att inget kan röra sig fortare än ljuset. Alltså om någon står på en farkost som rör sig snabbt och tänder en lampa som lyser i färdriktningen så kommer inte ljuset från lampan att röra sig snabbare än ljusets hastighet...
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
lilltrollet skrev:
Hur får du in ljuset i en kub med spegelglas kan du ju börja fråga dig... :rolleyes:

döööh...spegelglas, man kan se genom det på ena hållet och så är det en spegel på andra, sånt som där finns på bilar :kocko
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
bissmark skrev:
Hur vet man att lampan i kylskåpet släcks när man stänger igen dörren.
Ska man öppna och titta efter?

Knappen är oftast ordnad så att lampan släcks en bit före dörren stängs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sp3 skrev:
Knappen är oftast ordnad så att lampan släcks en bit före dörren stängs.

När jag gick i skolan fick vi bygga en manick som pep när det blev mörkt för att kolla om lampan i kylen verkligen slocknade när man stängde dörren.
(Ja jag vet att det bara är att trycka in kontakten med dörren öppen, men det var istället för lödövning 1A, blinkande lysdiod)

En rolig grej var att en kille faktiskt upptäckte att brytaren på deras kylsåp var paj.

En annan grej som var kul var att läraren upplyste oss om att man absolut inte fick ställa upp tonhöjden till knappt hörbart tjut, och ställa ner volymen till knappt hörbare volym och gömma hela anordningen i skärmen till taklampan på syrrans/brorsans/föräldrarnas rum....

...vilket alla gjorde, och alla hade föräldrar/syskon som gick i säng, hörde ljudet så småningom, klev upp, tände lampan, letade ljudet som då inte gick att hitta, gick i säng, började höra ljudet igen... OSV.

En syrra började sova med lyset tänt, en förälder ringde hyresvärden, en annan förälder försov sig flera gånger samma vecka och började bryta ihop...

Jag börjar inse att det här borde ha legat i tråden om vad man gjorde som barn/ungdom...
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Går det att utvinna energi från jordens rotation? :va
Tänk och bygga fetaste pelare längs med jordens axel, och upp i rymden. Går det att på något sätt utvinna energi?

Eller dra en fet vajer från månen och bygga en järnväg kring jorden och där sätta fast vajern på en sorts vagn. Kommer man få ut en energi när månen drar iväg me vagnen på rälsen?

Jag kanske löst världens energiproblem nu, om de blir nobelpris för detta ska mitt namn så med! :näsblod :D

mvh
Johan
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top