trådlös bärbar - ingen kontakt, bara med USB-grej

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Joda, nu är det lite problem här...


Är hemma hos en polare och ska hjälpa till med deras datorer...

1. Bärbar med inbyggt närverkskort

2. Stationär dator.

Har varit och köpt en router och en USB-antenn. USB-antennen var tänkt att ha till den stationära. Nu är det dock så att jag inte kan hitta den nätverket med den bärbara datorn. MEN när jag ansluter USB-antennen så hittar jag routern. Borde jag inte kunna göra detta även utan usb-antennen med ett trådlöst nätverkskort.

Det är en BELKIN G+ wireless router och USB-adapter/antenn.

Varför fungerar det inte med det trådlösa inbygda nätverkskortet? :va
Inte ska man väl behöva ha en USB-antenn trots det inbyggda kortet?

Mark
 

Ragatan

Ragata/Gudinna
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Är en önskedröm ännu, men jag har en Chrysler -65:a
Har du aktiverat den trådlösa nätverksanslutningen?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ja.

I "Trådlös nätverksanslutning"'s rutan hittas inte nätet. Men med Usb-antennen behöver den inte det. Den hittar iaf.

Ska man ha ett Belkin-program som konfigurerar nätet på egen hand? :va

Jag tror att jag är problemet lite på spåren nu.

Jag har kommit fram till att det trådlösa nätverkskortet inte stödjer "Wireless Zero Configuration". Det ska åtgädras genom att följa denna guide:


Drivrutiner som inte stöder Wireless Zero Configuration
Om du kan visa egenskaperna för ikonen Trådlös anslutning men inte ser fliken Trådlösa nätverk stöder nätverkskortet inte Wireless Zero Configuration helt.

I detta fall kan du kanske konfigurera Windows XP för anslutningen, men konfigurationsalternativen kan variera beroende på vilket nätverkskort och vilken drivrutin som används. Lös problemet genom att försöka skapa en fungerande anslutning.

Obs! Om du inte kan skapa en fungerande anslutning kontaktar du enhetstillverkaren för information om hur kortet konfigureras för Windows XP.

Så här skapar du en fungerande anslutning:1. Högerklicka på Trådlös anslutning i mappen Nätverksanslutningar och klicka sedan på Egenskaper.
2. Klicka på Konfigurera och konfigurera sedan det trådlösa nätverket med tillgängliga konfigurationsalternativ på fliken Avancerat. Alternativ och alternativnamn varierar mellan olika tillverkare.

Följande lista innehåller grundläggande konfigurationsalternativ: • Service Set Identifier (SSID): Den här inställningen motsvarar konfigurationen av den trådlösa åtkomstpunkten eller routern. Om du inte har någon åtkomstpunkt är det här värdet detsamma på alla datorer i ditt trådlösa nätverk.
• Wireless Equivalent Protocol (WEP) eller kryptering: Inaktivera WEP både på åtkomstpunkten och i de här egenskaperna för teständamål.
• Läge eller nätverkstyp: Om du har en åtkomstpunkt ställer du in det här alternativet på Infrastruktur. Om du inte har någon åtkomstpunkt och du ansluter från dator till dator ställer du in det här alternativet på Ad hoc.
• Datafält: Ställ in det här alternativet på Auto eller 11 Mbit/s.
• Energisparläge: För felsökning ställer du in Energisparläge på Av ellerInaktiverad. När anslutningen fungerar som den ska kan du ändra den här inställningen.

3. När du har konfigurerat de här alternativen sparar du dina ändringar genom att klicka på OK.
4. Prova anslutningen. Om ett rött "X" visas över anslutningsikonen i mappen Nätverksanslutningar, eller om du inte kan ansluta, fortsätter du felsökningen.
5. Klicka på Start, Kör och skriv devmgmt.msc i rutan Öppna.
6. Dubbelklicka på Tjänster och program i Datorhantering och klicka på Tjänster.
7. Högerklicka på Wireless Zero Configuration i informationsfönstret och klicka sedan på Egenskaper.
8. Klicka på Inaktiverad i rutan Startmetod och klicka sedan på OK.
9. Avsluta Datorhantering och starta om datorn.
Med den här konfigurationen kan du ansluta till det trådlösa nätverket om den övriga nätverkskonfigurationen är korrekt. Om ikonen Trådlös anslutning visas i meddelandefältet som en fungerande anslutning kommer den trådlösa anslutningen att fungera.

Punkt 6 går dock inte lösa. Finns inget alls som heter Tjänster och Program på den här datorn.
 
Last edited:

Gatekeeper

Medhojar
Gick med
6 May 2004
Ort
Ludvika
Hoj
2 blå, 1 orange, 2 röda, 1 svart
På bärbara brukar det finnas en knapp/tangent som man måste trycka på för att aktivera det inbyggda trådlösa nätverkskortet. bör börja att lysa een liten lampa när det är aktivt. om det inte gör det kan du nog hålla på hur länge som helst med olika inställningar.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
På bärbara brukar det finnas en knapp/tangent som man måste trycka på för att aktivera det inbyggda trådlösa nätverkskortet. bör börja att lysa een liten lampa när det är aktivt. om det inte gör det kan du nog hålla på hur länge som helst med olika inställningar.

Aaah, det tål appselut att tänka på. Hade jag ingen aning om.

taakk!
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Det är egentligen en knapp för att stänga av antennen, då nätvkerskortet fortsätter vara aktivt i datorn (dvs, man ser ingen skillnad i operativet)

Men nåt annat att tänka på kan vara kanalinställningarna, då tex om man har calt USA-region så kommer den bara kunna använda kanal 1.

Det finns 13 specificerade kanaler/frekvenser att använda, och om routern använder nån högre kommer du inte hitta nätverken med kortet i laptopen om den har fel region.

Man brukar hitta regionsinställningen bland de avancerade inställningarna för nätvekrskortet, om du kikar under enhetshanteraren.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top