Tråkig dag igår

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Va ute på en hel dag i lördags. Blev en bra runda på ca 25 mil. Avslutade med att köra in till ronneby en sväng där det va det årliga hökarallyt. Mycket mc i omlopp. Snackade med en massa hojfolk. Trevligt. Skulle avsluta med ett varv på stan. Körde utom brunnen och sedan in mot stan igen.

I rondellen vid soft center blev jag trängd och omkörd av en idiot ambulans. (jag tycker han kunde svängt vänster i rondellen om han nu hade så helvetes bråttom, för det va ingen trafik i stället för att tränga mig.) Ja ja, jag körde vidare mot snickeri & trä och ser att ambulansen stannar på vägen ungefär vid snickeri & trä. Jag glider sakta fram och NEJ jag ser att det ligger ett flertal mc i diket, det hugger till i magen på mig och jag blir ganska tagen av situationen.

Det ligger 2 glidare en vid vägen och en lite längre ut på gräset. Och en motard eller cross står emot ett av träden intill ån. Ser att det ligger en person på rygg i gräset och rör sig, men sedan ligger det en person på vägbanan på magen och denna pers rörde sig ingenting. Flera ambulanser och brankåren tillkommer.

*Hörde senare att det va den första glidaren som hade bromsat eller på annat sett låst bakhjulet och kört omkull, mc:n for iväg och föraren blev kvar på vägen. Den andra glidaren hinner inte väja utan kör på den liggande killens huvud och går sedan omkull han också. Hörde att fotpinnen skulle ha träffat den på vägen liggande personen väldigt illa i huvudet och denna person visade inga livstecken. Motarden (crossen) skulle ha hunnit väja och stannat utan omkullkörning*

OBS texten mellan * är som sagt vad jag hörde av folk på plats men det kanske inte gick till på detta vis OBS

Men jag mådde ganska illa när jag körde hem för detta såg faan inte trevligt ut....

En tanke går till dom inblandade
Krya på er

Last edited:

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Uscha vad otrevligt...läste just i Arbetarbladet om en olycka i Kunsggården utanför Sandviken där en hoj gått på avfarten från riks80...någon som vet vem det var samt hur det gick?

//Lasse

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
#78# skrev:
Va ute på en hel dag i lördags. Blev en bra runda på ca 25 mil. Avslutade med att köra in till ronneby en sväng där det va det årliga.....
Krya på er

Fy fan... det vänder sig i magen när man tänker på det... hoppas att dom inblandade klarade sig relativt bra iaf....

Man tar ju en risk varje gång man åker ut på hojen.... men lika tråkigt varje gång det händer!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
lpdata skrev:
Uscha vad otrevligt...läste just i Arbetarbladet om en olycka i Kunsggården utanför Sandviken där en hoj gått på avfarten från riks80...någon som vet vem det var samt hur det gick?

//Lasse

Känns inte som om man vill köra av dom avfarterna, då blir det ju en bra luftfärd också :(

#78#: Låter ju inte som nån vidare hit att få en customhoj över sig, låg markfrigång, tunga och som sagt, lågt sittande fotpinnar :( Hoppas alla klarar sig, och att den som blev överkörd verkligen hade ryggskydd!
En tanke till alla inblandade och anhöriga, i synnerhet stackaren som körde över sin hojbroder!

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Hoztic skrev:
Hoppas alla klarar sig, och att den som blev överkörd verkligen hade ryggskydd!

Hjälm, jacka och ett par djävligt skarpade jeans såg jag på honom. Tråkigt men sant

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
#78# skrev:
Hjälm, jacka och ett par djävligt skarpade jeans såg jag på honom. Tråkigt men sant

Uscha :( Fast tyvärr alldeles för vanlig klädsel på customåkare :(

Det slog mig igår, om jag tar min mc en sväng i kvarteret måste jag ha mc-hjälm, trots att det är 30-väg. Om jag tar min racer (sån där man trampar och cyklar fort med) och ger mig ut efter en 70/90-väg så håller jag mellan 30 och 60kmh, men måste inte ha hjälm... Det borde göra lika ont i huvvet om jag drar i backen i 50 oavsett fordon? :va

Nåväl, hoppas några fler inser vikten av bra skydd av såna här saker, så att folk slutar göra illa sig så mycket när sånt här händer!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Utryckande ambulans = lämna plats

alternativt skicka tillbaka ditt körkort till Kelloggs

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
gthyni skrev:
Utryckande ambulans = lämna plats

alternativt skicka tillbaka ditt körkort till Kelloggs

Jaha är det det man ska göra????? Givetvis lämnar man plats men
du skulle ha sett hur det såg ut. Det hade varit smidigare för alla + gått snabbare om han svängt vänster direkt dit han skulle som sagt det va ingen annan trafik

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
#78# skrev:
Jaha är det det man ska göra????? Givetvis lämnar man plats men
du skulle ha sett hur det såg ut. Det hade varit smidigare för alla + gått snabbare om han svängt vänster direkt dit han skulle som sagt det va ingen annan trafik

OK, du begriper inte,
välj Kelloggs-alternativet.

Ambulansföraren är ansvarig för att både komma fram snabbt
och för att undvika incidenter på vägen dit.
Vi ska respektera hans/hennes beslut och lämna fri väg.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
gthyni skrev:
OK, du begriper inte,
välj Kelloggs-alternativet.

Ambulansföraren är ansvarig för att både komma fram snabbt
och för att undvika incidenter på vägen dit.
Vi ska respektera hans/hennes beslut och lämna fri väg.

Om du inte var där och såg situationen så tycker jag nog inte att du ska hacka på #78#.

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Hojlös för tillfället
Hoztic skrev:

Det slog mig igår, om jag tar min mc en sväng i kvarteret måste jag ha mc-hjälm, trots att det är 30-väg. Om jag tar min racer (sån där man trampar och cyklar fort med) och ger mig ut efter en 70/90-väg så håller jag mellan 30 och 60kmh, men måste inte ha hjälm... Det borde göra lika ont i huvvet om jag drar i backen i 50 oavsett fordon? :va

Nåväl, hoppas några fler inser vikten av bra skydd av såna här saker, så att folk slutar göra illa sig så mycket när sånt här händer!

Hmmm... visst är det väl lag på cykelhjälm i Sverige numera!?!?

Last edited:

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ1-S
Hoztic skrev:
.......

...

Tror nog det är lika vanligt förekommande klädsel på sporthojsåkare. Kolla runt lunch i vilken stad som helst, när vädret är fint så är hojarna ute, och inte fasen har alla bra klädsel inte, sport eller custom.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln