Trögstartad och bluddrar.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Suzuki GSXR 600 -03 starta inte längre.

Kära bullen. :näsblod

Jag ska försöka på bästa förmån att förklara mitt hojproblem.

När hojen har ståt och är kall så är den trögstartad. Den låter helt enkelt seg. Men startar gör den.. När den väl gör det så bluddrar den är helt enkelt inte sig lik..

Jag har en Suzuki GSX-R 600 -03. Är kitat för banåkning ingen PC.

Jag har gjort den man kan göra som hobby nybörjar meck.. Tändstifft, kollat igenom luft intaget etc. Dom lätta bitarna helt enkelt..

Men när den sen passerar 7000 varv då vaknar den.. Men när den går under det så låter den sig inte lik..

Någon som tror kan ha en lösning på mitt problem.

Last edited:

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Ja.

Då kom det sig till att hojen inte äns startar längre..
Försökte få igång den med hjälp av bilen som start hjälp.. Men icke sa nicke.

Ska kolla runt mera idag och se om jag kan ta bort vissa saker som kan göra att den inte startar från listan..

Så återkommer jag här med mina problem och hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kollat så att den får fram soppa?
Vet inte om du har förknasare, men ofta så går förgasarhojar någorlunda på högre varv, men dåligt på lågvarv och är trögstartade om flottörhusnivån är för låg.
När man väl har ordentligt vakum, så suger den i sig soppan.
Går dock snålt = Varmt = Farligt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kollat så att den får fram soppa?
Vet inte om du har förknasare, men ofta så går förgasarhojar någorlunda på högre varv, men dåligt på lågvarv och är trögstartade om flottörhusnivån är för låg.
När man väl har ordentligt vakum, så suger den i sig soppan.
Går dock snålt = Varmt = Farligt.
Nix, det är en spruthoj.

Har du kollat TPS'en? Det låter som att den kan ha flyttat på sig, då får datorn fel info om trottelspjällen och hojen går kasst. Har din hoj liknande elektronik som min så kan du ställa den genom att ställa hojen i dealermode (bygla en lös kontakt på vänster sida, strax bakom sadeln). När du slår på tändningen så står det C00 istf temp i displayen och ett - efter. Det ska vara i mitten. Nu är det bara att lossa på TPS'en på insprutsbryggan och justera tills strecket är i mitten. Hojen ska ha ca 3000 varv när du justerar. Se bara till att ha tändningen avslagen när du byglar/tar bort byglingen.
I min sitter det ett spjäll i luftburken också, kolla så att inte vakumslangen har lossnat till det. Sitter under luftburken.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Nej, det är insprutning på en GSX-R 600 -03.

TheElmer: Hur såg tändstiften ut?

Dom som satt i såg bra ut.. Men innan jag hade tittat på dem så köpte jag nya. Som jag satte i, i fredags. Då startade den segt men gick igång.
I lördags va den ännu segare när jag startade och när jag sen skulle åka iväg så hade jag väldigt svårt att äns behålla varv på hojen..
Sen när den blev varm så gick den inte så bra på låga varv men över ca 7500 så gick den som den skulle pig å gla..

Nix, det är en spruthoj.

Har du kollat TPS'en? Det låter som att den kan ha flyttat på sig, då får datorn fel info om trottelspjällen och hojen går kasst. Har din hoj liknande elektronik som min så kan du ställa den genom att ställa hojen i dealermode (bygla en lös kontakt på vänster sida, strax bakom sadeln). När du slår på tändningen så står det C00 istf temp i displayen och ett - efter. Det ska vara i mitten. Nu är det bara att lossa på TPS'en på insprutsbryggan och justera tills strecket är i mitten. Hojen ska ha ca 3000 varv när du justerar. Se bara till att ha tändningen avslagen när du byglar/tar bort byglingen.
I min sitter det ett spjäll i luftburken också, kolla så att inte vakumslangen har lossnat till det. Sitter under luftburken.

Ha ha det där va ord som inte var så lätta för mig. Men jag ska försöka förklara så bra som möjligt vad jag och min bror gjorde idag.

Idag så kollade vi om den fanns någon gnista på alla fyra tändstift och det fanns det. Men brorsan som är bilmeck tyckte det verkar lite vekt.
Vi tog gjorde så att pumpen inte fick någon el. För att rensa ut lite.
Sen provade vi att få igång den med startgas.. Och det hände inget.
Vi tittade om det kom soppa och det gjorde det..
Jag har 2 st boxar en racing box och en orginal..
Svårt förstå vad felet kan vara när den är så kittat.
Vi gick igen elkablarna så gott vi kunde förstå. Då hittade vi där brosan trodde man kunde koppla in dator. Där sat det en byggel på ena sidan.
Det förstod vi inget av..

Summan av kardemumma om ni förstår mitt svammel är att den tänder inte på startgas men går runt. Ibland puffar den till..

Är ett stort mysterium när den gick att köra i Lördags. Men igår söndags vägra den starta.

Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
tomgångsskruven är indragen =)

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Ja nu vet jag inte längre.

Börjar bli extremt desperat och väldigt flintis :va

Ingen i sthlms området eller nära som är väldigt grym på Suzuki GSXR hojar som kanske har lust att tjäna en liten extra slant genom att hjälpa mig få igång hojen?

Mvh
En desperat jävel som vill åka hoj..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du kollat jordpunkterna på blocket? Du borde ha en ovanpå växellådan.
Har du testat att springa igång den?
Kanske fånig fråga, men sitter alla kontakter (ja, det är 304394st, ca) i som dom ska? Sånt kan ju glida isär, been there, done that :huvet

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Har du kollat jordpunkterna på blocket? Du borde ha en ovanpå växellådan.
Har du testat att springa igång den?
Kanske fånig fråga, men sitter alla kontakter (ja, det är 304394st, ca) i som dom ska? Sånt kan ju glida isär, been there, done that :huvet

Nej jag har inte kollat jordpunkterna på blocket. Har heller inte testat att springa igång den ( Faaan man har ju ingen kondis )
Kollade senast med bror min igenom kontakterna snabbt. Men jag ska ägna en tid ikväll förhoppningsviss, om jag inte behöver jobba igen.

Återkommer senare ikväll antinge glad eller flintis..

Men erbjundandet för dem som vill står kvar att tjäna en slant genom att hjälpa till att lösa mitt hojproblem..

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Igår gick jag igenom alla kontakter.. Och jordpunkten allt sitter ihop och bra.
(Hittade till och med tipsensorn :tummenupp ) Kollade med ett annat batterie också. Alla säkringar kollades.

Inget hände. Det vägrar bara starta..
Dock så får jag ett meddelande F1 eller FI men det kan kanske bero på att jag inte har luft burkens indikator inkomplad.

Fortfarande står erbjudandet kvar att tjäna extra pengar genom att hjälpa mig att få igång hojen. .Börjar bli lite desperat nu när det inte är långt kvar till första semestern.

defcon

Vill ha en VTR
Gick med
15 May 2008
Hoj
----
Kollade upp på nätet FI står fö Fuel Injection och tydligen ska de gå o få upp en lista över felkoder i displayen. Här följer det som stod på ett forum;

Open your rear seat and you'll see a black cap covering a connector/harness on the left side of the seat. If you take the cap off, you'll see it appears to be a normal harness. With your key in the ignition and bike turned to "on" (but not running), take a paperclip and short the two connectors out (by touching the two contacts together). This is known as a "ghetto dealer mode switch". It should display the error code on your display instead of just FI now.

Här nämns också att man kan köpa en kontakt menat för just detta, vilket ja inte vet mer om.

Här är listan över FI - koder

C14 - THROTTLE POSITION SENSOR
C15 - ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR
C21 - INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR
C22 - ATMOSPHERIC PRESSURE SENSOR
C23 - TIPOVER SENSOR
C24 - IGNITION SIGNAL #1
C25 - IGNITION SIGNAL #2
C26 - IGNITION SIGNAL #3
C27 - IGNITION SIGNAL #4
C28 - SECONDARY THROTTLE VALVE ACTUATOR
C29 - SECONDARY THROTTLE POSITION SENSOR
C30 - SECONDARY THROTTLE CONTROL UNIT
C31 - GEAR POSITION SENSOR
C32 - INJECTOR SIGNAL #1
C33 - INJECTOR SIGNAL #2
C34 - INJECTOR SIGNAL #3
C35 - INJECTOR SIGNAL #4
C41 - FUEL PUMP CONTROL SYSTEM
C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL
C46 - EXHAUST CONTROL VALVE ACTUATOR (1000 ONLY)

Hoppas detta hjälper dig något!

Last edited:

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
-05 r1
Pröva och ställ den i en brant backe och starta :) Jag hade en enduro för länge sen som höll på sådär. Och tillslut ville den inte starta. Då försökte jag springa igång den i en backe och så startade den. Då var det någon rolig person som hade lagt en mutter i tanken. :mad:

Men oavsett tänker jag att det kanske ligger lite skit någonstans mellan tank och motor. Något som nu verkar stoppa soppatillförseln helt.

Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Igår gick jag igenom alla kontakter.. Och jordpunkten allt sitter ihop och bra.
(Hittade till och med tipsensorn :tummenupp ) Kollade med ett annat batterie också. Alla säkringar kollades.

Inget hände. Det vägrar bara starta..
Dock så får jag ett meddelande F1 eller FI men det kan kanske bero på att jag inte har luft burkens indikator inkomplad.

Fortfarande står erbjudandet kvar att tjäna extra pengar genom att hjälpa mig att få igång hojen. .Börjar bli lite desperat nu när det inte är långt kvar till första semestern.

Min FI lampa lyser alltid tills hojen startat.
Men visst kan du ha ngt knas med insprutningen. På med dealer mode och kolla vad det ev är.
Hur det går till har du redan fått tips om.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept