Vi kan väl säga såhär... För et par veckor sedan köpte en god vän en Honda Fireblade 1998, svensksåld med servicebok. Superfint skick, bra däck och drivpaket och inga skavanker. Svensksåld med 3 ägare & nybesiktigad med 3.780 mil på mätaren och alla besiktningsprotokoll bifogade samt alla kvitton. Prutat och klart slutade prislappen på 34.500:-
Saken är den att det kryllar ju av sporthojar så om man dyker upp med pengarna i handen är det som köpare ganska lätt att övertyga säljaren om affär...
Det är köparens marknad helt enkelt. Är man på jakt efter en sporthoj, och det faktiskt inte är superviktigt vilken det är utan man kan tänka sig en ZX6R, GSXR600, GSXR750, R6 etc... Ja då finns det hur många hojar som helst på Blocket (...och 25 nya dyker upp varje dag...) och då kan man som säljare "ha hur bra pris som helst" på just sin hoj, men tyvärr blir Du jämförd med andra modeller och andra årsmodeller oxå och då står Du Dig ganska slätt.
Jag, liksom många andra köpte ny hoj i år och för mig var det lite ointressant exakt vilken årsmodell eller märke det blev faktiskt... Det försvårar det enormt för säljarna eftersom köparen utan vidare helt kan växla modell eller ålder på hojen så att säljaren säger "...men jag har jättebra pris på min R1 -99..." hjälper inte när man köper sig en Kawa ZX9R-98 för 10 lakan mindre. Många köpare anser att körglädjen blir "densamma" i stort sett och att 10 lakan lägre pris är ett gott argument till att byta märke...
Flexibiliteten hos köparna gör det helt enkelt marigt för säljarna att hålla upp priserna...
Själv sålde jag två hojar i år och jag fick 20 svar på varje hoj inom 12 timmar och dagen efter att annonsen kom in på Blocket var båda hojarna borta. Man får sätta rätt pris i förhållande till "liknande modeller" oxå och inte bara jämföra "exakt samma modell och år"... För det gör inte köparna...
Tänk även på att priserna på Blocket är "oprutade" så de verkliga försäljningspriserna vet man inget om egentligen och vad "hojen står i" kan man bara gissa sig fram till, köparen bestämmer. Gissningsvis ligger det i alla fall i snitt 10% lägre än vad man ser på Blocket.
M.v.h.