Trött fzr 600 - 91

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Till att börja med, låter bränslepumpen OK när du slår på tändningen ?
Passa på att byta bränslefiltret om du inte redan gjort det, funkar bra med ett universal från en mack med hyfsat samma ytterdiameter som original.

Är batteriet fräscht ? Mät upp laddningen från generatorn, FZR 600 brukar käka laddregulatorer till frukost. Med för låg spänning misständer det vid högre varvtal. Om det är trasig regulator så gör som jag och byt till en från en R6, har inte haft några problem efter att jag bytte. När regulatorn är trasig brukar laddningen vara OK (~13 V) på tomgång med sjunker vid höre varvtal.

Kolla stiften. Såhär var mina:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=23616
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Fan vad alla svävar iväg med sina tror svar........ lilltrollet frågar och behöver hjälp, då så ska väl vi som kan hjälpa han så mycket som möjligt med tips och erfarenheter, om hojjen går dåligt på topp så har väl det inte ett skit med varese batteriet eller bränslepumpen mm, om ni inte har ett vettigt svar så behöver ni inte ens svara på denna tråd.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan vad alla svävar iväg med sina tror svar........ lilltrollet frågar och behöver hjälp, då så ska väl vi som kan hjälpa han så mycket som möjligt med tips och erfarenheter, om hojjen går dåligt på topp så har väl det inte ett skit med varese batteriet eller bränslepumpen mm, om ni inte har ett vettigt svar så behöver ni inte ens svara på denna tråd.


Så att du som typ FJÄRDE person tipsar om luftburken gör dig till proffs med rätt att hjälpa?

Han får vara glad för hjälpen, och sålla själv mellan svaren till att han hittar felet eller hur?

Vad fan tillför ditt inlägg egentligen?
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Ja men vafan ni pratar om batteri mm det hör väl för fan inte hemma här när hojen går dåligt på topp...... och sen chronic,bara för att du har en taskig dag med taskigt tänk så kan väl du bara att skita att kommentera mej om du stör dej så jävligt på vad jag skriver för att hjälpa killen.
Väx upp för fan.........
 

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Fan vad alla svävar iväg med sina tror svar........ lilltrollet frågar och behöver hjälp, då så ska väl vi som kan hjälpa han så mycket som möjligt med tips och erfarenheter, om hojjen går dåligt på topp så har väl det inte ett skit med varese batteriet eller bränslepumpen mm, om ni inte har ett vettigt svar så behöver ni inte ens svara på denna tråd.

Då är det väl märkligt att MIN (som är en i princip identisk hoj) gjorde precis det när laddregulatorn gått - alltså gick kass på HÖGA varv.
Med lite enkel tankeverksamhet så är detta logiskt eftersom höga varv = behövs mer ström till tändningen och batteriet orkar då inte hålla spänningen uppe.
 
Last edited:

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Men om alla läser alla inlägg så går den bra numera efter jag monterade luftburken. Så tack ändå alla, sparar denna tråd om den skulle gå sämre igen om ett tag då det kommit fram massa saker som kan fela.

Som sagt, tack för hjälpen men nu verkar den gå som den ska.

Btw så skrev jag att bränslefiltret är nytt. Batteriet lika så, men det skrev jag dock inte.

/ N
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja men vafan ni pratar om batteri mm det hör väl för fan inte hemma här när hojen går dåligt på topp...... och sen chronic,bara för att du har en taskig dag med taskigt tänk så kan väl du bara att skita att kommentera mej om du stör dej så jävligt på vad jag skriver för att hjälpa killen.
Väx upp för fan.........


Du har ingen aning va? Om nåt?
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Hej

Varmkörde min fzr600 -91 på tomgång idag. Eftersom den stått ett bra tag 3år el. likn så trodde jag först det bara va att den behövde gå varm men även när den är varm så känns den trött när man står och tomvarvar. Svarar inte alls lika bra på gas som min andra fzr600 av samma årsmodell, och så vill den inte varva fullt heller, det är som att det tar stopp.

Jag kollade med killen som jag köpte den av och tydligen så va den likadan när han hade den. Men vad skulle det kunna vara? Nån som har nån ide?

Kan inte köra nån längre sträcka för jag har inga bromsar på fram än för o se hur den går med belastning.

/ Nicklas
steg 1. det mest skadliga för en hojmotor är tomgångsvarvande.
undvik alltid tomgångskörning, kör iväg direkt och håll dig under 2500 tills den ä varm.

tomgångskörning förstör olja, stift, förbränningsrum, (kamaxlar om den är för låg)
 
Last edited:

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hmm nu är det så att jag tog hojen på en längre tur idag, eller ja längre än runt kvarteret ivf.

Och även när den är varm så känns den fortf. trött. Eller när den står på tomgång så "bluddrar" den lite tror jag, svårt att avgöra med det avgassyst. Men sen när man gasar så tvekar den och ibland så går den satan sketaäckligt om man skulle försöka slanga med andra ord.

Jag vet inte om luftburken sitter på helt och hållet. Kan det spela så himla stor roll alltå. Det är ju gummitrattar som går från förgasarna upp i luftburken. Där dom trattarna ska ansluta mot luftburken är den som en liten glipa på vissa. Jag vet inte hur man ska få fast den bättre om den nu är så himla känsligt.

Kan man kolla om insugsgummina är dåliga på nåt sätt innan man byter dom för 500spänn om det nu skulle vara så.

Det känns liksom som att den går lite fett bitvis. Nästan som man glömt choken eller nåt, och nej det har jag inte.

/ N
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Fick en gammal RD 350 att skära ihop då det var glapp vid anslutningen till luftfiltert. Så ja, det kan göra en hel del.....
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det låter ju väldigt långsökt faktiskt. Luftfiltret begränsar väl inte luften såpass att det ska spela roll eller.

Men är du säker så ska ja testa.



Dom brukar gå dåligt när inte luftburk och filter sitter som det ska.
Iaf på höga varv, den ska ju liksom få nån form av vakum effekt eller nått.
prova på din andra fzr ska sdu se, ta bort luftburken eller sätt den löst och provkör, kommer gå som en moppe på höga varv.

Arnars det som slår mig är ju kanske att ventilerna inte är schyssta?
mät och kolla om alla ligger inom toleransnivån. ser allt ok ut kanske det är förgasaren som behöver synkas? säkert ojämnt utav bara helvete om de aldrig är gjort.

Hmm nu är det så att jag tog hojen på en längre tur idag, eller ja längre än runt kvarteret ivf.

Och även när den är varm så känns den fortf. trött. Eller när den står på tomgång så "bluddrar" den lite tror jag, svårt att avgöra med det avgassyst. Men sen när man gasar så tvekar den och ibland så går den satan sketaäckligt om man skulle försöka slanga med andra ord.

Jag vet inte om luftburken sitter på helt och hållet. Kan det spela så himla stor roll alltå. Det är ju gummitrattar som går från förgasarna upp i luftburken. Där dom trattarna ska ansluta mot luftburken är den som en liten glipa på vissa. Jag vet inte hur man ska få fast den bättre om den nu är så himla känsligt.

Kan man kolla om insugsgummina är dåliga på nåt sätt innan man byter dom för 500spänn om det nu skulle vara så.

Det känns liksom som att den går lite fett bitvis. Nästan som man glömt choken eller nåt, och nej det har jag inte.

/ N


Har du kollat stiften? bruna?vita?svarta?sotiga?blöta? kanske är nån grad på nått stift eller trasig elektråd som gör att den bara går på 3 burkar? dåliga tändkablar? det första du bör göra i felsökningen är att komma fram till om det är el och tändrelaterat, eller om det är bensin relaterat.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top