Trött fzr1000-88

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Att slipa om formen på nålarna gör man mest för att motorn ska fungera ordentligt även på lågt varv.
Om man tar en MC med orginalbestyckning och ett avgassystem med väldigt högt genomflöde och bara byter ut huvudmunstycket så att bränsleblandningen blir bra vid högt gaspådrag så får man en hyfsad effektökning(av maxeffekten dvs.), och bra motorgång på högt varv och gaspådrag.
Men om man inte också ändrar på bränslenålens läge/form och inställningen på lågfartsblandningen så kommer motorn att gå väldigt dåligt på lågt varv, knappt gå att köra på tomgång utan choke och ev. bli svårstartad.
Så finlir med trottelnålar och lågfartsmunstycken gör man mest för körbarhetens skull och inte maxeffekten.
Det bör nämnas att en effektökning på ca. 20hk. får man inte med vilka ljuddämpare som helst, antingen så måste de vara mer eller mindre tomma(och högljudda), eller ett välkonstruerat 4-1 system som har högt genomflöde utan att vara alltför högljudt.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Innan ju börjar juckla med förgasarna ska du checka motorns kondition först. Vanligt med att ventilerna får för lite spel och det kan orsaka svårstarthet och dålig kraft.
Lätt att checka spelet sjäv.
Ta sedan ett komp prov oxå.
Svarva nålar låter som ett seriös stycke överkurs.

Bestyckade om mina Keihin FCR 39:eek:r för att lira med fzr1000-88 motorn och bytte nålar om steg med 1/100 dels mm i bas diameter.
Rätt bestyckade FCR:r funkar skitbra över hela registret, men kostar tid och pengar att nå dit.
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Nädå, det första blir ju inte att slipa om nålarna, men tanken om "varför" verkar ju rätt passande på hur hojen har betett sig hela tiden jag haft den.

Fick lite huvudbry först när jag såg "Micke" skriva om slipning (hur det skulle ge nån extra HK )men just slipningen avsåg väl inte nåt annat än körbarheten. Ingen idè med nån toppeffekt om man blöddrar i 5 sekunder innan man kommer iväg.

Antar att slipningen gör så att nålen "tätar" bättre vid munstucket,om membranen rör sig nervöst vid den högre luftgenomströmmningen så att det inte stänker ut bensin från huvudmunstycket eller är det luftströmmningen runt slipningen man vill åt.

Bidrar lågfartsmunstycket med någonting alls vid högre varv eller var effektökningen ,på gpz900:an bara ett resultat av högre "fungerande" genomströmmning? Inte nåt gjort åt topparna? Skapligt isåfall..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top