Micke_Lindstrom
Ny medlem
Att slipa om formen på nålarna gör man mest för att motorn ska fungera ordentligt även på lågt varv.
Om man tar en MC med orginalbestyckning och ett avgassystem med väldigt högt genomflöde och bara byter ut huvudmunstycket så att bränsleblandningen blir bra vid högt gaspådrag så får man en hyfsad effektökning(av maxeffekten dvs.), och bra motorgång på högt varv och gaspådrag.
Men om man inte också ändrar på bränslenålens läge/form och inställningen på lågfartsblandningen så kommer motorn att gå väldigt dåligt på lågt varv, knappt gå att köra på tomgång utan choke och ev. bli svårstartad.
Så finlir med trottelnålar och lågfartsmunstycken gör man mest för körbarhetens skull och inte maxeffekten.
Det bör nämnas att en effektökning på ca. 20hk. får man inte med vilka ljuddämpare som helst, antingen så måste de vara mer eller mindre tomma(och högljudda), eller ett välkonstruerat 4-1 system som har högt genomflöde utan att vara alltför högljudt.
Om man tar en MC med orginalbestyckning och ett avgassystem med väldigt högt genomflöde och bara byter ut huvudmunstycket så att bränsleblandningen blir bra vid högt gaspådrag så får man en hyfsad effektökning(av maxeffekten dvs.), och bra motorgång på högt varv och gaspådrag.
Men om man inte också ändrar på bränslenålens läge/form och inställningen på lågfartsblandningen så kommer motorn att gå väldigt dåligt på lågt varv, knappt gå att köra på tomgång utan choke och ev. bli svårstartad.
Så finlir med trottelnålar och lågfartsmunstycken gör man mest för körbarhetens skull och inte maxeffekten.
Det bör nämnas att en effektökning på ca. 20hk. får man inte med vilka ljuddämpare som helst, antingen så måste de vara mer eller mindre tomma(och högljudda), eller ett välkonstruerat 4-1 system som har högt genomflöde utan att vara alltför högljudt.