Trött Suzuki GT 125 X4

Dennis 799

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2024
Hoj
Suzuki GT125 X4 1981
Tjena!
Jag har en Suzuki GT125 x4 från 1981 som är rätt slö.

Upp till 60 km/h är inge problem alls, men efter det så orkar den inte riktigt.

När jag köpte hojen så orkade den max 60, men efter att jag bytt luftfilter och bestyckat om den från 77.5 till 72 så gick den bättre men fortfarande inte bra. Jag har även ställt in tändningen och tittat på brytaravståndet.

Nått som jag också märkt är att den ryker som satan efter den stått nån dag i garaget, dock så går det över efter nån minut. Även när jag drar full rulle så blir det som ett stort rökmoln bakom mig hela vägen även fast jag ställt in oljepumpen med förgasarna. Kan det vara nått fel med oljepumpen och kan det vara så att den blir slö pga för mycket olja?

Var inte rädda för o skriva lite tips eller vad ni tror felet skulle kunna va.
All hjälp uppskattas! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena!
Jag har en Suzuki GT125 x4 från 1981 som är rätt slö.

Upp till 60 km/h är inge problem alls, men efter det så orkar den inte riktigt.

När jag köpte hojen så orkade den max 60, men efter att jag bytt luftfilter och bestyckat om den från 77.5 till 72 så gick den bättre men fortfarande inte bra. Jag har även ställt in tändningen och tittat på brytaravståndet.

Nått som jag också märkt är att den ryker som satan efter den stått nån dag i garaget, dock så går det över efter nån minut. Även när jag drar full rulle så blir det som ett stort rökmoln bakom mig hela vägen även fast jag ställt in oljepumpen med förgasarna. Kan det vara nått fel med oljepumpen och kan det vara så att den blir slö pga för mycket olja?

Var inte rädda för o skriva lite tips eller vad ni tror felet skulle kunna va.
All hjälp uppskattas! :)
Har du haft upp cylindrar och kolvar?

jag skulle börja där…
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Höger ramlade är smort av växellådsoljan. Om packboxen mellan vevhuset och lagret är dålig kan den dra i sig olja till höger cylinder. Och då slutar det aldrig att ryka.
BT
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Testa att plocka av avgasrören, går den bättre utan så är de troligtvis igensatta.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tjena!
Jag har en Suzuki GT125 x4 från 1981 som är rätt slö.

Upp till 60 km/h är inge problem alls, men efter det så orkar den inte riktigt.

När jag köpte hojen så orkade den max 60, men efter att jag bytt luftfilter och bestyckat om den från 77.5 till 72 så gick den bättre men fortfarande inte bra. Jag har även ställt in tändningen och tittat på brytaravståndet.

Nått som jag också märkt är att den ryker som satan efter den stått nån dag i garaget, dock så går det över efter nån minut. Även när jag drar full rulle så blir det som ett stort rökmoln bakom mig hela vägen även fast jag ställt in oljepumpen med förgasarna. Kan det vara nått fel med oljepumpen och kan det vara så att den blir slö pga för mycket olja?

Var inte rädda för o skriva lite tips eller vad ni tror felet skulle kunna va.
All hjälp uppskattas! :)
Äh! skrota skiten ! Köp min mt 09 2022 istället börja få så jävla ont i ryggen på den trots comfortsadel! 45 år i byggbranschen har gjort sitt på diskarna! :krama
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Prova med bortkopplad oljepump och blanda direkt i soppan.
Men som Bushido säger, kolla ljuddämparna först.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker det låter ut som dålig komp och dåliga packboxar och att den drar in olja från växellådan men det är ju lite svårt att veta.

Troligtvis inte det svar dom trådskaparen vill ha men på en tvåtaktare från 1981 med ett okänt livsöde som är totalt orkeslös så känns det ut som att en total översyn är det rätta. Tvåtaktare är ju simpla i grunden så jag skulle försöka hitta en verkstadshandbok sen kolla cylindrarna, kolvar, kolvringar med att mäta upp dessa (jag skulle nog minst byta ringarna då jag ändå har i sär motorn), byte av packboxar på veven (övriga också) skulle jag göra i vilket fall som helst, kolla lager på veven (skulle byta om jag ändå har isär motorn).

Om oljepumpen ska tas bort behöver man väl borra smörjkanaler till vevlagren så detta är ju också nåt att fundera på om motorn ligger isärplockad, efter detta är det ju förgasare, bestyckning, tändning och oljepump kvar.

Hur har du ställt in tändningen är ju relativt lätt att göra det exakt då man har spetsar med en glödlampa och ett batteri och att mäta förtändningen genom tändstiftshålet, då finjustera man tändningen med spetsarna, på gamla tvåcylindriga Rotax får man göra så i boken till dom står det att tändläget är viktigt och det är stort spann för spetsavståndet.

Jag skulle också testat att provtrycka motorn om jag kunde för då man man få reda på om packboxarna läcker men även efter en eventuell renoveting så jag ser att den är tät efter renoveringen, en kompis köpte en så provtryckningssats på Rinab men den är dyr så jag har köpt en blodtrycksmätare på Amazon som jag ska tål blåsan och manometer ifrån sen svarva egna pluggar till insug och avgasportarna. Tackvare denna provtryckningssats fick jag förklaringen till varför den gamla skotermotorn skurit två gånger, det var pga skev cylinderfot på ena cylindern så den drog tjuvluft.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker det låter ut som dålig komp och dåliga packboxar och att den drar in olja från växellådan men det är ju lite svårt att veta.

Troligtvis inte det svar dom trådskaparen vill ha men på en tvåtaktare från 1981 med ett okänt livsöde som är totalt orkeslös så känns det ut som att en total översyn är det rätta. Tvåtaktare är ju simpla i grunden så jag skulle försöka hitta en verkstadshandbok sen kolla cylindrarna, kolvar, kolvringar med att mäta upp dessa (jag skulle nog minst byta ringarna då jag ändå har i sär motorn), byte av packboxar på veven (övriga också) skulle jag göra i vilket fall som helst, kolla lager på veven (skulle byta om jag ändå har isär motorn).

Om oljepumpen ska tas bort behöver man väl borra smörjkanaler till vevlagren så detta är ju också nåt att fundera på om motorn ligger isärplockad, efter detta är det ju förgasare, bestyckning, tändning och oljepump kvar.

Hur har du ställt in tändningen är ju relativt lätt att göra det exakt då man har spetsar med en glödlampa och ett batteri och att mäta förtändningen genom tändstiftshålet, då finjustera man tändningen med spetsarna, på gamla tvåcylindriga Rotax får man göra så i boken till dom står det att tändläget är viktigt och det är stort spann för spetsavståndet.

Jag skulle också testat att provtrycka motorn om jag kunde för då man man få reda på om packboxarna läcker men även efter en eventuell renoveting så jag ser att den är tät efter renoveringen, en kompis köpte en så provtryckningssats på Rinab men den är dyr så jag har köpt en blodtrycksmätare på Amazon som jag ska tål blåsan och manometer ifrån sen svarva egna pluggar till insug och avgasportarna. Tackvare denna provtryckningssats fick jag förklaringen till varför den gamla skotermotorn skurit två gånger, det var pga skev cylinderfot på ena cylindern så den drog tjuvluft.
Sammanfattningsvis bör han alltså börja med att byta kolvringar och vevaxeltätningar. Undrar om den här motorn har de reedventiler som var populära på 70-talet? De kan också ge sådana symptom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sammanfattningsvis bör han alltså börja med att byta kolvringar och vevaxeltätningar. Undrar om den här motorn har de reedventiler som var populära på 70-talet? De kan också ge sådana symptom.

Först kanske ett vanlig kompprov kunde vara intressant, sen om möjligheten finns trycksätta motorn för att kolla efter läckor som kan ge dålig vevhuskomp och göra att motorn drar tjuvluft vore det väl en bra början.

Men ska man byta kolvringar och packboxar på veven så måste man ju ta isär motorn så mycket att man då inte har så mycket jobb kvar med att gå igenom hela motorn vilket jag tror att i slutändan ändå kan vara det snabbaste sättet att lösa problemet om man inte exakt vet vad som är felet.
 

Dennis 799

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2024
Hoj
Suzuki GT125 X4 1981
Hej igen.
Tack för alla svar!

Det får nog bli så att jag plockar isär motorn.

Jag bestämde mig för o lyfta cylindrarna för o kolla läget. Det jag då inte tänkte på var ju att det kan samla sig massa skit imellan dem två cylindrarna, o när jag då lyfte den ena cylindren så föll det ner en massa jord o skit rakt ner på den oljiga vevaxlen och in i vevhuset.
Skojigt!

Jaja, man lär sig så länge man lever.

Blir också o skaffa nya packboxar då jag ändå plockar isär allt.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Du kan få en skannad Service Manual av mig.
Skicka ett PM med din email adress.

Jag har tre X4:eek:r köpta i varierande skick. Två som startar, ingen går bra.
Tänk på att ett byte av packboxarna är ett större jobb än man tror.
Original packboxar kan vara dyra och svåra att hitta men piratsatser finns.
BT
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hej igen.
Tack för alla svar!

Det får nog bli så att jag plockar isär motorn.

Jag bestämde mig för o lyfta cylindrarna för o kolla läget. Det jag då inte tänkte på var ju att det kan samla sig massa skit imellan dem två cylindrarna, o när jag då lyfte den ena cylindren så föll det ner en massa jord o skit rakt ner på den oljiga vevaxlen och in i vevhuset.
Skojigt!

Jaja, man lär sig så länge man lever.

Blir också o skaffa nya packboxar då jag ändå plockar isär allt.
Skölj ur motorn med kristallolja eller liknade.
Se över den i steg. Packboxarna är väl det sista om inget annat hjälper.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
På GT125 motorn så har du flera oljeanslutningar till lagren och olika ställen och saknar således kanaler från vevhuset till dessa ställen, då kan dom få dåligt med smörjning om du skippar pumpen och blandar i tanken istället så gör inte det om du inte har koll på dess detaljer. Vissa motorer som GP125 kan man göra det då oljan endast kommer ut i insuget.
Suzuki K50 skiljer mellan modellen med pump och utan pump, med pump så saknas kanaler från vevhuset och veven ser annorlunda ut t.ex.

Jag skulle nog också misstänka vevaxeltätning, att den drar i sig både tjuvluft och växellådsolja på ena cylindern. Har du jämfört stiften, och ryker det lika från båda cylindrarna?274231576_10221558649419203_3714288279423786385_n.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gammal tvåtaktare = lika bra att renovera allt när den ändå skall isär. Billigt jämfört med att tvingas laga saker efterhand som de går sönder…
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan få en skannad Service Manual av mig.
Skicka ett PM med din email adress.

Jag har tre X4:eek:r köpta i varierande skick. Två som startar, ingen går bra.
Tänk på att ett byte av packboxarna är ett större jobb än man tror.
Original packboxar kan vara dyra och svåra att hitta men piratsatser finns.
BT

Av ren nyfikenhet hur jobbigt är detta, man delar väl motorn i liggande planet för att komma åt veven då den är tvåcylindrig? Hur ser tätningen ut mellan cylindrarna, ska man byta lager och tätningar där är det ju ett lite mer omfattande jobb då man ska dela veven för att komma åt och det kanske inte vem som helst börjar med, sen ska man ju ha grejer för det.

Gammal tvåtaktare = lika bra att renovera allt när den ändå skall isär. Billigt jämfört med att tvingas laga saker efterhand som de går sönder…

Håller med om detta, river man motorn är det ju lika bra att gå igenom allt. Känner man inte till hojens historia är det lika bra att utgå ifrån att alla möjliga dårar skruvat i den så allt kan fel.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Av ren nyfikenhet hur jobbigt är detta, man delar väl motorn i liggande planet för att komma åt veven då den är tvåcylindrig? Hur ser tätningen ut mellan cylindrarna, ska man byta lager och tätningar där är det ju ett lite mer omfattande jobb då man ska dela veven för att komma åt och det kanske inte vem som helst börjar med, sen ska man ju ha grejer för det.
Om det inte är ändrat efter 1975, en packbox bredvid lagret mellan vevhusen. Jag hade en läckande vänsterpackbox (vid generatorn alltså) på en GT125 för ~25 år sedan, det slutande med att bara byta packboxen som läckte - jag listade inte ut hur veven skulle delas och hade definitivt inte verktygen eller kunskapen för det då.
Jag la mer pengar på delar (tändspole, kolvringar, packbox m.m.) än jag betalade för hela hojen, fanns mycket mer som egentligen behövde åtgärdas. Var inte helt enkelt att hitta delar då och jag kan inte tänka mig att tillgången blivit bättre.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Av ren nyfikenhet hur jobbigt är detta, man delar väl motorn i liggande planet för att komma åt veven då den är tvåcylindrig? Hur ser tätningen ut mellan cylindrarna, ska man byta lager och tätningar där är det ju ett lite mer omfattande jobb då man ska dela veven för att komma åt och det kanske inte vem som helst börjar med, sen ska man ju ha grejer för det.



Håller med om detta, river man motorn är det ju lika bra att gå igenom allt. Känner man inte till hojens historia är det lika bra att utgå ifrån att alla möjliga dårar skruvat i den så allt kan fel.
Jo man måste dela veven och det är lite jobbigt. Fördelen med encylindrig motor 😜
Vet inte om det finns någon i Sverige som gör det och har grejer men någon snöskotermeck borde ju kunna fixa det där enkelt bara dom får tag på rätt lager och packboxar. Annars är det många i UK som håller på med såna där hojar.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top