Trött Suzuki GT 125 X4

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Rådet till Ts blir alltså att låta vevaxelns packboxar vara, och istället ägna sig åt kolvringar, kanske kolvar och även saker som t ex topplockspackning och cylinderfotspackning. Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns. Det är tämligen billiga delar och sånt en glad amatör kan byta själv. Leta delar på ebay eller europeiska mc-butiker.
Det är trots allt en Suzuki,
en japansk kvalitetshoj, det är sällan packboxarna ger upp där.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Suzuki har oljepumpar som bl.a. pumpar olja direkt till ramlagren, så det är ingen bra idé att skrota pumpen och blanda olja bara i soppan. Ramlagren får mycket sämre smörjning.
Men får lagren sämre smörjning än i någon annan blåryk körd på premix?
På bilden i Henrik Y:s inlägg ser då mittre lagret och det på svänghjulssidan ut att vara exponerade mot varsitt vevhus.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rådet till Ts blir alltså att låta vevaxelns packboxar vara, och istället ägna sig åt kolvringar, kanske kolvar och även saker som t ex topplockspackning och cylinderfotspackning. Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns. Det är tämligen billiga delar och sånt en glad amatör kan byta själv. Leta delar på ebay eller europeiska mc-butiker.
Det är trots allt en Suzuki,
en japansk kvalitetshoj, det är sällan packboxarna ger upp där.

Vet inte om hag riktigt håller med för om det då är fel på tex packboxarna hjälper det ju inte att byta stift spetsar och kolvar. Jag undrar hur många äldre tvåtaktare som har läckande packboxar på veven om man verkligen skulle kolla, tror det är fler än man tror fast motorerna går men jag kan ha fel.

Nu har ju trådstartaren redan börjat riva motorn för det hade varit intressant att veta om den är tät genom att plugga insugen och utblåsen och pumpa upp tryck med tex en blodtrycksmätare och se om den håller tryck, läcker den är det bara fram med en blomspruta med vatten och diskmedel och se var det bubblar.

Ska man ha någon chans alls att hitta felet måste man ju systematiskt felsöka annats så gäller det ju att ha en jäkla tur. Vad som kan göras nu med lösa cylindrar är ju mäta upp kolvringsspelet det borde ju ge en hint om ringarna är nötta för detta behövs bara ett bladmått.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vet inte om hag riktigt håller med för om det då är fel på tex packboxarna hjälper det ju inte att byta stift spetsar och kolvar. Jag undrar hur många äldre tvåtaktare som har läckande packboxar på veven om man verkligen skulle kolla, tror det är fler än man tror fast motorerna går men jag kan ha fel.

Nu har ju trådstartaren redan börjat riva motorn för det hade varit intressant att veta om den är tät genom att plugga insugen och utblåsen och pumpa upp tryck med tex en blodtrycksmätare och se om den håller tryck, läcker den är det bara fram med en blomspruta med vatten och diskmedel och se var det bubblar.

Ska man ha någon chans alls att hitta felet måste man ju systematiskt felsöka annats så gäller det ju att ha en jäkla tur. Vad som kan göras nu med lösa cylindrar är ju mäta upp kolvringsspelet det borde ju ge en hint om ringarna är nötta för detta behövs bara ett bladmått.
Det drar lätt iväg kostnadsmässigt. Kolvringar och brytarspetsar är slitdelar som man får räkna med att byta, medan vevaxeltätningar normalt ska hålla hojen ut.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det drar lätt iväg kostnadsmässigt. Kolvringar och brytarspetsar är slitdelar som man får räkna med att byta, medan vevaxeltätningar normalt ska hålla hojen ut.


Tammer, du har ingen aning och borde verkligen inte skriva i Teknik- och Mekhörnan.

Absolut inte sagt för att vara elak, utan bara för att försöka hålla kvaliteten på forumsdelen uppe.

Eftersom Jörgen har ledigt så måste vi andra visa både lite självdisciplin och utöva kamratfostran.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tammer, du har ingen aning och borde verkligen inte skriva i Teknik- och Mekhörnan.

Absolut inte sagt för att vara elak, utan bara för att försöka hålla kvaliteten på forumsdelen uppe.

Eftersom Jörgen har ledigt så måste vi andra visa både lite självdisciplin och utöva kamratfostran.
Eftersom jag sedan länge har T******r på ignore har jag ingen aning om vad han skriver men iom att han tydligen fortfarande slirar runt i Teknik- och Mekhörnan så är jag och alla andra tacksamma för alla försök till att sätta hämsko på hans försök till inspel. Nån ny kan ju faktiskt låta sig luras menar jag.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Men får lagren sämre smörjning än i någon annan blåryk körd på premix?
På bilden i Henrik Y:s inlägg ser då mittre lagret och det på svänghjulssidan ut att vara exponerade mot varsitt vevhus.
Alla lager som inte har direktsmörjning från pump brukar ha en kanal som denna, det kanske inte skär direkt men om den saknas och man börjar blanda i tanken så minskar oljan till lagret. Det är ett stängt utrymme och veven ligger väldigt tajt emot så du har liksom inget luftflöde där. Kanalen gör då att du både får ett litet luftflöde och att olja kan rinna ner.

IMG_20210214_213413 1.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Många tvåtakt har sådan kanal ja,men inte alla.Vill man provköra en sådan här extremt lågpresterande motor på premix för att utesluta separatsmörjningen så kommer det inte att hända något alls med ramlagren...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tammer, du har ingen aning och borde verkligen inte skriva i Teknik- och Mekhörnan.

Absolut inte sagt för att vara elak, utan bara för att försöka hålla kvaliteten på forumsdelen uppe.

Eftersom Jörgen har ledigt så måste vi andra visa både lite självdisciplin och utöva kamratfostran.
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som är fel i påståendet att "brytarspetsar och kolvringar på en tvåtaktare är förbrukningsdelar, medan vevaxeltätningar inte är det". Jag har ägt ett antal mopeder där jag fått byta kolvringar, men aldrig behövt byta vevaxeltätningar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som är fel i påståendet att "brytarspetsar och kolvringar på en tvåtaktare är förbrukningsdelar, medan vevaxeltätningar inte är det". Jag har ägt ett antal mopeder där jag fått byta kolvringar, men aldrig behövt byta vevaxeltätningar.

Jag lägger mig inte i det andra ni pratar om men vad gäller packboxar så kan dom torka och börja läcka, framförallt när grejerna stått still några år. Är ju rätt vanligt på framgafflar t.ex.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som är fel i påståendet att "brytarspetsar och kolvringar på en tvåtaktare är förbrukningsdelar, medan vevaxeltätningar inte är det". Jag har ägt ett antal mopeder där jag fått byta kolvringar, men aldrig behövt byta vevaxeltätningar.

Okay, du ber om det.
Vi går igenom dina bidrag i tråden och ser vad dom är värda - trots att det är gravt ot här i teknikforumet.

Jag tror också på den delen, trasiga eller slitna kolvringar ger dålig kompression vilket stämmer bra med symptomen. Även dåliga vevaxeltätningar, men det är svårare att upptäcka och åtgärda.

Här håller du med annan skribent om "slitna kolvringar" och dåliga vevaxeltätningar.

Sammanfattningsvis bör han alltså börja med att byta kolvringar och vevaxeltätningar. Undrar om den här motorn har de reedventiler som var populära på 70-talet? De kan också ge sådana symptom.

Här tar du dig för att summera tråden.
Och... reedventiler?
Reedventil på en tvåtaktare bidrar till att expandera det användbara effektregistret nedåt i varvtalen. Reedventiler ger mer "styrka" och körbarhet på låga varv och i mellanregistret - precis tvärtemot det som saknas hos TS hoj.
Ett meningslöst och vilseledande råd.



Rådet till Ts blir alltså att låta vevaxelns packboxar vara, och istället ägna sig åt kolvringar, kanske kolvar och även saker som t ex topplockspackning och cylinderfotspackning. Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns. Det är tämligen billiga delar och sånt en glad amatör kan byta själv. Leta delar på ebay eller europeiska mc-butiker.
Det är trots allt en Suzuki,
en japansk kvalitetshoj, det är sällan packboxarna ger upp där.

Nu är det en ny slags summering. Men med ett lappkast bakåt.
Plötsligt är vevaxeltätningarna evighetsmaterial.

Istället kommer du med tips som till stor del handlar om att kurera en misständning som inte existerar: "Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns.".
Ja, brytarspetsar finns. TS berättar i sin inledande post att han justerat både dessa och tändningsinställningen. Hade du läst TS så hade du vetat.
Hade du vetat någonting så hade du inte ordbajsat iväg svansen på grisen.


Det drar lätt iväg kostnadsmässigt. Kolvringar och brytarspetsar är slitdelar som man får räkna med att byta, medan vevaxeltätningar normalt ska hålla hojen ut.

Ny idiotutsaga. Du har ingen aning om vad en mer än 40 år gammal tonårsracer kan ha varit utsatt för under sitt tidigare liv. Någon tidigare ägare har kanske gjort samma tabbe och öst ner ett halvt grustag i vevhuset - och tvättat ur det med en häxblandning av thinner och T-sprit? Eller låtit motorn stå öppen ett år eller två.

Dina tips, råd och sammanfattningar ligger i nivå med ordbajsande med låneord. "Låneord" i form av ord och begrepp du hört, men själv inte förstår innebörden av. Sådant hör inte hemma i teknikforumet.
Vi hade tidigare en mycket stringent och kompetent moderering av denna forumdelen, och dessutom tydliga anvisningar vem och vilka som var lämpade att svara och hur svaren skulle se ut.

Jag önskar dessa regler åter, och hårdare moderering därtill.


Hoppas forumet kan ursäkta denna exempellösa OT-utflykt.
Det har legat och jäst länge.


Ämnet:

Det är synd att TS fick lite bråttom och lyfte cylinderpaketet lite för tidigt.
Jag är säker på att någon hade kunnat tipsa om just den faran om det fått gå några dagar extra i semestertiderna.

Jag tycker att mycket i beskrivningen tyder på effektförlust genom både dålig kompression och dålig vevhuskompression - alltså att färskgas trycks ut ur vevhuset snarare än att det dras in tjuvluft. Då borde man kunna förnimma lite bensinlukt från växellådan, och kanske rent av detektera lite blås ur oljepåfyllningen under gång...?

Hursomhelst - här kommer lite fler tips som hade varit intressanta att kolla med motorn fortfarande körbar:

Rökutvecklingen under uppstart och varmkörning tyder på inträngning av växellådsolja när motorn står stilla. Har cykeln körts länge på detta viset kan mycket väl ljuddämparna vara igenkloggade.

Att starta motorn utan rör skulle gett indikation på om det kom rök ur båda cylindrarna eller bara en.

GT 125an hade insatser som kunde plockas ur. Normalt sett gick den inte bättre, bara väsnades mer. Har X4 samma upplägg? Förslaget att köra utan ljuddämpare har redan presenterats. Kanske hade det räckt med att plocka ur insatserna för att notera någon skillnad?
Saknas dom redan? Då är det också något att ta på allvar.

Men, tillbaka till oljeinträngningen.
För att säkerställa att det verkligen är växellådsolja som bränns upp så skulle man kunna tappa ur det som finns där och temporärt ersätta med annat smörjmedel som luktar påtagligt annorlunda. Castrol R, Bel-Ray och Hypoidolja är tre förslag på tillfälliga oljor i växellådan som ger sig tillkänna när dom förbränns.

Även trycksättning av motorn har nämnts.
Mycket värdefullt om man har möjlighet till det: läcker det verkligen? Hur mycket?
Var någonstans? Det kan ju faktiskt också handla om en godsspricka.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag lägger mig inte i det andra ni pratar om men vad gäller packboxar så kan dom torka och börja läcka, framförallt när grejerna stått still några år. Är ju rätt vanligt på framgafflar t.ex.
Visst kan man behöva byta vevaxeltätningar, men det ingår knappast bland servicepunkterna. Att byta kolvar, kolvringar och brytarspetsar på en GT125 är ett par timmars jobb, och motorn kan sitta kvar i ramen. Jag har i o f s aldrig bytt vevaxeltätningar, men är rätt säker på att det kräver annan utrustning och tar avsevärt längre tid. Inget man gör i onödan eller "för säkerhets skull". Men om Henrik Y säger att jag har fel så har jag fel - jag har följt dina renoveringar och ombyggnader i en annan tråd...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Visst kan man behöva byta vevaxeltätningar, men det ingår knappast bland servicepunkterna. Att byta kolvar, kolvringar och brytarspetsar på en GT125 är ett par timmars jobb, och motorn kan sitta kvar i ramen. Jag har i o f s aldrig bytt vevaxeltätningar, men är rätt säker på att det kräver annan utrustning och tar avsevärt längre tid. Inget man gör i onödan eller "för säkerhets skull". Men om Henrik Y säger att jag har fel så har jag fel - jag har följt dina renoveringar och ombyggnader i en annan tråd...
Jag råkade själv ut för det på min K50 när jag drog igång den efter 15 års stillastående, gick hur bra som helst och efter några km så började den gå sämre och sen helt död och gick inte att starta längre.

Det är inte alls ovanligt i moppegrupperna att folk råkar ut för det. Om det inte blir så pass att dom dör helt så börjar dom dra tjuvluft och så kompenserar dom med större munstycke och sen blir det bara bekymmer med en motor som inte går bra.

Visst är det mer jobb att byta dessa, i alla fall på kopplingssidan då man lär dela motorn, generatorsidan brukar man kunna komma åt lätt bara av att ta av svänghjulet. Och den mellan cylindrarna gör man inte själv med en vanlig verktygslåda men den är kanske inte lika kritisk heller då man bara tappar lite vevhuskomp och går sämre på låga varv men den drar inte tjyvluft och går magert som med dom yttre tätningarna vilket kan leda till haveri.

Och just att han nämner att den ryker mycket så kan man misstänka att den drar i sig olja från kopplingssidan. Växellådsoljan är inte gjord för att förbrännas som 2T oljan så det blir lite annan typ av rök och kraftigare från den oljan. Så det hade man kanske kunnat se genom att jämföra hur stift och cylindrar ser ut samt avgaserna från vardera cylinder.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top