Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som är fel i påståendet att "brytarspetsar och kolvringar på en tvåtaktare är förbrukningsdelar, medan vevaxeltätningar inte är det". Jag har ägt ett antal mopeder där jag fått byta kolvringar, men aldrig behövt byta vevaxeltätningar.
Okay, du ber om det.
Vi går igenom dina bidrag i tråden och ser vad dom är värda - trots att det är gravt ot här i teknikforumet.
Jag tror också på den delen, trasiga eller slitna kolvringar ger dålig kompression vilket stämmer bra med symptomen. Även dåliga vevaxeltätningar, men det är svårare att upptäcka och åtgärda.
Här håller du med annan skribent om "slitna kolvringar" och dåliga vevaxeltätningar.
Sammanfattningsvis bör han alltså börja med att byta kolvringar och vevaxeltätningar. Undrar om den här motorn har de reedventiler som var populära på 70-talet? De kan också ge sådana symptom.
Här tar du dig för att summera tråden.
Och... reedventiler?
Reedventil på en tvåtaktare bidrar till att expandera det användbara effektregistret nedåt i varvtalen. Reedventiler ger mer "styrka" och körbarhet på låga varv och i mellanregistret - precis tvärtemot det som saknas hos TS hoj.
Ett meningslöst och vilseledande råd.
Rådet till Ts blir alltså att låta vevaxelns packboxar vara, och istället ägna sig åt kolvringar, kanske kolvar och även saker som t ex topplockspackning och cylinderfotspackning. Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns. Det är tämligen billiga delar och sånt en glad amatör kan byta själv. Leta delar på ebay eller europeiska mc-butiker.
Det är trots allt en Suzuki,
en japansk kvalitetshoj, det är sällan packboxarna ger upp där.
Nu är det en ny slags summering. Men med ett lappkast bakåt.
Plötsligt är vevaxeltätningarna evighetsmaterial.
Istället kommer du med tips som till stor del handlar om att kurera en misständning som inte existerar: "Stift, konding, fila lite på brytarspetsarna om sådana finns.".
Ja, brytarspetsar finns. TS berättar i sin inledande post att han justerat både dessa och tändningsinställningen. Hade du läst TS så hade du vetat.
Hade du vetat någonting så hade du inte ordbajsat iväg svansen på grisen.
Det drar lätt iväg kostnadsmässigt. Kolvringar och brytarspetsar är slitdelar som man får räkna med att byta, medan vevaxeltätningar normalt ska hålla hojen ut.
Ny idiotutsaga. Du har ingen aning om vad en mer än 40 år gammal tonårsracer kan ha varit utsatt för under sitt tidigare liv. Någon tidigare ägare har kanske gjort samma tabbe och öst ner ett halvt grustag i vevhuset - och tvättat ur det med en häxblandning av thinner och T-sprit? Eller låtit motorn stå öppen ett år eller två.
Dina tips, råd och sammanfattningar ligger i nivå med ordbajsande med låneord. "Låneord" i form av ord och begrepp du hört, men själv inte förstår innebörden av. Sådant hör inte hemma i teknikforumet.
Vi hade tidigare en mycket stringent och kompetent moderering av denna forumdelen, och dessutom tydliga anvisningar vem och vilka som var lämpade att svara och hur svaren skulle se ut.
Jag önskar dessa regler åter, och hårdare moderering därtill.
Hoppas forumet kan ursäkta denna exempellösa OT-utflykt.
Det har legat och jäst länge.
Ämnet:
Det är synd att TS fick lite bråttom och lyfte cylinderpaketet lite för tidigt.
Jag är säker på att någon hade kunnat tipsa om just den faran om det fått gå några dagar extra i semestertiderna.
Jag tycker att mycket i beskrivningen tyder på effektförlust genom både dålig kompression och dålig vevhuskompression - alltså att färskgas trycks ut ur vevhuset snarare än att det dras in tjuvluft. Då borde man kunna förnimma lite bensinlukt från växellådan, och kanske rent av detektera lite blås ur oljepåfyllningen under gång...?
Hursomhelst - här kommer lite fler tips som hade varit intressanta att kolla med motorn fortfarande körbar:
Rökutvecklingen under uppstart och varmkörning tyder på inträngning av växellådsolja när motorn står stilla. Har cykeln körts länge på detta viset kan mycket väl ljuddämparna vara igenkloggade.
Att starta motorn utan rör skulle gett indikation på om det kom rök ur båda cylindrarna eller bara en.
GT 125an hade insatser som kunde plockas ur. Normalt sett gick den inte bättre, bara väsnades mer. Har X4 samma upplägg? Förslaget att köra utan ljuddämpare har redan presenterats. Kanske hade det räckt med att plocka ur insatserna för att notera någon skillnad?
Saknas dom redan? Då är det också något att ta på allvar.
Men, tillbaka till oljeinträngningen.
För att säkerställa att det verkligen är växellådsolja som bränns upp så skulle man kunna tappa ur det som finns där och temporärt ersätta med annat smörjmedel som luktar påtagligt annorlunda. Castrol R, Bel-Ray och Hypoidolja är tre förslag på tillfälliga oljor i växellådan som ger sig tillkänna när dom förbränns.
Även trycksättning av motorn har nämnts.
Mycket värdefullt om man har möjlighet till det: läcker det verkligen? Hur mycket?
Var någonstans? Det kan ju faktiskt också handla om en godsspricka.