Tröttnar man på hoj?

Coola Ola

Guest
Ibland är hojåka inte fetball, har väl hänt att man gett sig ut o kört men den där känslan aldrig riktigt infunnit sig. Så visst kan man tröttna, men aldrig mer än tillfälligt.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Det går väl upp och ner. Förra året var jag less som fan på det. Var ute max 5 gånger och körde. Största orsaken var nog att det var väldigt få kvar som jag tyckte om att åka med, men sen ser jag inte hojåkningen som mer än en liten hobby.

Jag kan inte påstå att det är en passion eller att jag brinner för det, men visst är det väl rätt kul ibland.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
FUBAR skrev:
Märker att fler och fler säger denna mening till mig "Lägg inte ner så mycket pengar, du kanske inte ens tycker det är kul".
Är det vanligt att man köper hoj för ca 35-130k, utrustning för 10-20k, Körkort för 5-10k och sen kommer på att "det var ju inte så ballt" och säljer allt igen med världens förlust.
Eller är det bara folk som aldrig kört hoj, som inte vet hur kul det är som säger så va va :va
Lite tankar bara.

En gång motorcycklist alltid motorcycklist, beroendet yttrar sig i lite olika former över tiden. Många hojåkare hinner under sin livstid gå igenom gata. RR, motocross (oftast det som detta beronde startar med, ma kan oxå eventuellt säga att moped är inkörsporten till detta) dragracing för att sen när det blir riktigt gamla gå över till fyra hjul :D

Den gemensamma nämnaren mellan en motorcuklist och en alkoholistär att båda har två stadier de kan befinna sig i aktiv eller passiv, för båda parter gäller att det krävs ganska lite för att gå från passiv till aktiv. En passiv motorcyklist kan ganska lätt "ramla dit" igen vid ett besök på en tävlingsbana eller påverkan från en kompis eller en kraftig förändring i livssituationen (skillsmässa dödsfall mm)

Det ja kan säga är att om man en blivit beroende så kan det var svart att hålla problemen i schack.

Några av de svårare fallen kan bli laddtrycksnarkomaner och vissa fall har till och med blivit beroende av nitro.

Tack och lov så är nitroberoendet ganska begränsat, men det sägs att ett enda test kan leda till livslångt missbruk..

Slutsats akta er för hojar :D :D :D :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Dom som aldrig har provat ska nog inte ge råd till någon som vill börja åka.
Annars så kommer det en gräns där det kostar mer än det smakar... För vissa är gränsen låg, för andra hög. Det är tyvärr pengarna som gjort denna syssla så "lyxig".
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Jag körde sporthoj i 3år men tappade allt intresse efter en renovering av topp på 20papp och sen få köra 400mil innan den blev stulen.

Tänkte jag skulle köpa mig en lite roligare bil för det skulle ju bli billigare TRODDE jag. Sitter nu med en Audi S2 som förövrigt är en grymt trevlig och pigg bil men inte gratis, har högre försäkringskostnad, minst den dubbla bensinförbrukningen. Det enda som blev billigare med att köpa en bil med lite effekt är däckskontot (ibland :D ) och till viss del service.

Jag slutade köra egna hojjar 2001 men går ständigt med hojsug, hör eller ser jag en hoj som glider förbi rycker det i gasnäven än idag, såg första hojjarna i Östersund igår och det är smärtsamt att inte kunna åka ut själv.

Jag tror många sätter upp ett viss förhoppning hur det kommer bli att ha/åka hoj och blir besvikna om det inte blir så till 100%, det är inte alltid asgrymt att åka hoj men OFTAST!

EDIT: Jo, jag är lur på att byta bort bilen mot en hoj, blir då nog en motard.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag tror att risken att tröttna på mc är minimal om man är biten sen tidigt, fick min första mc när jag var 9 år. Jag tror att risken att tröttna är större för de som skaffar kort och sin första mc i åldern 30-40 år, är sen hojen en custom så är det ju inte så konstigt... Ekonomi och kompisar att köra med spelar ju en viss roll också. :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
FUBAR skrev:
Märker att fler och fler säger denna mening till mig "Lägg inte ner så mycket pengar, du kanske inte ens tycker det är kul".
Är det vanligt att man köper hoj för ca 35-130k, utrustning för 10-20k, Körkort för 5-10k och sen kommer på att "det var ju inte så ballt" och säljer allt igen med världens förlust.
Eller är det bara folk som aldrig kört hoj, som inte vet hur kul det är som säger så va va :va
Lite tankar bara.

Har kört i 5 år nu och det är verkligen inte som jag föreställde mig.
Mest skit egentligen.
Regn, regn, regn, regn, regn och sen dör ens bästa vän som man gasar med.
Riktigt spännande då.
Mest trist egentligen. Det går inte att ersätta honom nånsin så det e lika bra att lägga ner ju.

Önskar egentligen att jag aldrig köpte hoj, fan sikket skit det verkligen är.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Boije skrev:
Jag körde sporthoj i 3år men tappade allt intresse efter en renovering av topp på 20papp och sen få köra 400mil innan den blev stulen.

Inte för att göra livet värre för dig men det hade varit billigare för dig att köpa ny motor från skroten och sätta ner den. Du kanske till o med hade kunnat gå upp i kubik OCH sparat lite flis på det hela?

Man ska göra det omöjligt för tjuven att stjäla den helst men ibland kör man ju till sin bror över en kopp kaffe o då kan man inte alltid ställa den i garage :(
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Boije skrev:
såg första hojjarna i Östersund igår och det är smärtsamt att inte kunna åka ut själv.
Det måste ha varit ena sena amatörer du såg. Själv var jag ute på premiärtur på skärtorsdagen. :tummenupp

Jag har kört hoj sedan 1999 och håller med de som säger att intresset kan pendla. Vissa säsonger kör man bara ett par hundra mil och andra säsonger kör man över 1000mil. Vissa dagar är det skitskoj att köra syrran 125a en sväng i stan i ösregnet och andra dagar känns det inte ens roligt att bränna fram i fullgas på grusvägar.

Det som jag har problem med är att jag ännu inte hittat den perfekta hojen för mig. Eller ens en godtagbar kompromiss. Alltid är det något jag inte riktigt gillar. Och då vill ju inte riktigt körglädjen infinna sig. Men en dag kommer den perfekta hojen att stå på garageuppfarten. :tummenupp
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Jag har kört hoj sen jag var 16år (snart 26) och älskar det grymt mycket :) :yoparty Jag sålde bilen för två veckor sen och ska enbart ha hoj :tummenupp (trött som f*n när det gäller bilar, bara drygt o ha bil). Håller på med min vfr800 som jag ska köra säsongen ut och sedan byta till en suzuki :tummenupp :yoparty
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top