TR1 - vad är viktigt att kolla vid köp?

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hejsan
Första inlägget här för min del.
Är en gammal get, kört sedan tidigt 80-tal. Historiken är BMW, R75/5, Åke Johnsson-trimmad (”legend” dåförtiden) byggd i ett stuk som mest skulle kunna liknas vid dagens Wrechmonkees-byggen. Efter BMW:n en Laverda Jota -80, strippad på överflödig plast i över 20 år. Sedan ett år en rosa Elefant, alltså Cagiva Elefant, en riktig fuling vars försonande drag utgörs av Ducatimotorn och bekvämligheten (man är ju 50+…).
En Vespa-period är också passerad, Touring -65, sleeper, skabbigt yttre men pigg PX200-motor under skalet. Nyligen såld.
Nu sugen på något att sätta verktygen i något annat. Alternativen är antingen att bli ”slagen i ungdom” och satsa på tidig -80-tals BMW eller en Yamaha TR1, den sistnämnda ligger nog bäst till i utgångsläget.
Några funderingar kring TR1:
Har förstått att startmotorn/solenoiden är ett typfel men möjligt att åtgärda utan för höga kostnader.
Vad skall man tänka på mer när man kollar runt?
Hur skeptisk skall man vara mot höga miltal, det finns ju en del ute som har gått uppemot 8-9000 mil?
Alla tips emottages tacksamt!
Mvh
Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Startkretsen är skräp.
Det akuta är att låsa solhjulet i planetväxeln.
Men även själva startmotorn och solenoiden kan strula.
Med tur så räcker det med rengjörning, omlödning av anslutningarna och vaselinsmörjning.
Nya startmotorer är dyra utan att vara bättre.
Även frihjulet strular ibland.

Förgasarna är känsliga och svåra att få tag på delar till (Hitachi).

Elsystemet är inte gjort för att hålla 30 år- bör dras om.

Sprickor i lödningarna i tändboxen förekommer, men går ganska lätt att löda om.

Topplockspackningarna är inte bra på de tidiga modellerna, men de flesta är redan bytta.
Om man byter, så bör man putsa av styrstiften mellan cylinder och topp.

I övrigt är de lite för lågt växlade och ormar sig om man vrider fullt i kurvor i hastigheter över 120 km/h.
Ingen fara, men lite obehagligt.

Annars är det en fantastiskt trevlig motor med gott om kraft (nåja, för tidsepoken) genom hela registret.
Vägegenskaperna är gammaldags sporttouring, stadiga men sävliga.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hej och tack för bra tips. Blir en smula onekligen en smula skeptisk... Speciellt det du tar upp mom förgasarna. Alternativet är en Bumse att bygga på. Kan dem tämligen bra, reservdelar lär väl inte vara något problem och de kan ju bli ganska balla om man går loss på dem lite.
mvh
Henrik
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
..förresten
Hur ät TR1:ans bromsar? Kommer nog att låna ut en extrahojen till sonen...
mvh
Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
..förresten
Hur ät TR1:ans bromsar? Kommer nog att låna ut en extrahojen till sonen...
mvh
Henrik

Bromsarna är utomordentligt bra om man byter slangarna.
XV1000motorn går bättre än en bumse på låg och högvarv.
Men bumsen har ju ett extremt bra mellanregister.

Förgasarna är egentligen inte så mycket sämre än andra, utan problemet är att få tag på delar om det börjar strula.

Jag har inte stenkoll, men förmodligen går det att få dit XV1100 förgasare (virago) eftersom det är samma motor i grunden, men med längre slag.
Dessa är dock något mindre.
Finns de som bytt till modernare förgasare med gott resultat, men det är ju ganska trångt mellan cylindrarna och helst skall man få dit anslutningarna till luftfiltret (luften leds ju genom den pressade plåtramen från luftfiltret bakom vänser sidokåpa) för att slippa sätta andra filter som sticker ut på sidorna.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Såg att tråden är flyttad, glömde att säga att jag letar efter en grund til just ett street- cafébygge. Spelar ju ingen roll i sammanhanget såhär långt men det var därför jag lade tråden där jag gjorde...
Ett ytterligare alt kom upp, Kawa 750LTD. Parallelltwin, men 52 hästar och låg, vete sjutton...
mvh
Henrik
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Tidigt mitten 80, runt litern, kardan, är du inte skeptisk till radfyra så är ju XJ 900 riktigt svår att ta livet av. Finns i massor, billiga, och de tål lätt att gå mätaren runt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tidigt mitten 80, runt litern, kardan, är du inte skeptisk till radfyra så är ju XJ 900 riktigt svår att ta livet av. Finns i massor, billiga, och de tål lätt att gå mätaren runt.

Pålitliga, men otroligt trista.
TR1an är inte alls dålig.
Frågan var vad man skulle kolla på vid köp.
Går den som den skall, så är det inga problem.
Det går säkerligen att räkna upp lika många modellspecefika problem på andra modeller.
Inklusive BMW.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Pålitliga, men otroligt trista.
TR1an är inte alls dålig.
Frågan var vad man skulle kolla på vid köp.
Går den som den skall, så är det inga problem.
Det går säkerligen att räkna upp lika många modellspecefika problem på andra modeller.
Inklusive BMW.

Säkerligen har du rätt. Det som gör mig tveksam är tillgång, och pris, på delar till gamla japaner....
mvh
Henrik
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Guzzi california / le mans kanske kan funka om du gillar 80 tals stuk och twin.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Jo Guzzi är ett alternativ men jag är för lång 192. Har provat 750S t.ex. Puch Dakotakänsla när jag kör...
Behöver alltså något större, speciellt som jag helst vill "bygga genom att ta bort" mao köra strippat. Har tom övervägt tidig GoldWing...
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
...fast det blev en TR1:a ändå. 81:a som startar snällt, är besiktigad ett år framåt, nya däck, allt funkar men rejält patinerad.
Konstaterade att det är en himla trevlig motor, bromsar klart godkända. Ett rimligt objekt att starta med.
mvh
Henrik
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Ok, mitt långsamma TR1-projekt har inletts med att provköra, kolla upp utgångsläget, fundera och leta efter grejor som behövs för att den skall fungera klanderfritt.
Nytt kopplingshandtag (det galma avbrutet) har trillat in via tysk eBay-shop.
Oljefilter på samma sätt.
Det enda felet jag (hitintills) har hittat är att den ena cylindern verkar lägga av lite på låga varv, för att sedan komma när man gasar lite. Mest när motorn inte ännu är riktigt varm men lite då och då också när den är varm. Såg att insugs-/förgasar-gummin var lindade med eltejp så jag beställde nya sådana också, kanske lite tjuvluft via spruckna gummin??
Styret skall bytas omgående och lagren i styrkronan kollas och ev bytas.

En fråga här:
När man kollar i Haynes så ser det ut som om en 81:a skall ha lösa kulor som lager i styrkronan men om man letar lager på eBay så finner man att lager som säls är koniska rullager. Skulle ju föredra de senare om jag behöver byta ut dem men undrar om det är "bolt-on" om man byter lagertyp. Vet någon?

En fråga till:
Ett bredare styre skall på. Biltema har ett stryre som ser ok ut och till oslagbart pris utifrån mina planer (lite avskalat stuk a la Wrenchmonkees ungefär). Dock har det strye jag spanat in "fågelpinne". Skulle ni "våga" skruva bort denna och köra utan? Det finns en modell som beskrivs som "oversize" utan fågelpinne också men detta kräver andra fästen (som ju också finns på biltema) men det sägs inget om "handtagsdelens" diameter som ju måste vara 22,2 mm.

I övrigt skall det åkas bara under denna sommar, för att se hur det rullar, om jag trivs med motorkaraktären, hur mycket sitthöjden måste upp osv...

Förresten så inhandlades en BMW-tank, polismodellen med verktygslåda lite impulsartat. Den passar såklart inte utan att man sätter sågen i den undertill men den är himla fin.

mvh
Henrik
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Såg att tråden är flyttad, glömde att säga att jag letar efter en grund til just ett street- cafébygge. Spelar ju ingen roll i sammanhanget såhär långt men det var därför jag lade tråden där jag gjorde...
Ett ytterligare alt kom upp, Kawa 750LTD. Parallelltwin, men 52 hästar och låg, vete sjutton...
mvh
Henrik

Hade en sådan ltd en sommar för länge sedan och den var inte rolig någonstans, smaken är delad men den var/är inte för mig.
Trött som få och jättejobbig att köra (10 mil +) lite längre med, vill minnas att det enda jag tyckte om med den var att den på mycket låga varv och med lite broms hade ganska skönt ljud :D
Jag rekommenderar den inte men prova gärna själv och avgör själv, finns ju några på gatorna så någon :confused: måste bevisligen tycka om även dessa.

I vanlig ordning så börjar man skriva inlägg innan man läst allt :huvet jag läste nu att du valde rätt hoj och att detta alternativ inte längre var aktuellt så jag kan bara gratulera till hojköpet och försöka läsa allt innan jag har en åsikt nästa gång :)
 
Last edited:

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Häggis:
Det är bara skönt att höra att det blev rätt. Kawan var mest efter att ha kollat för mycket på wrenchmonkees.com -byggena. Djevla site att sätta myror i huvudet på en...

TR1:an har en himla trevlig gång, tuffar liksom. Den enda egentliga haken med den är att fälgarna är så förbenat fula och att veteranförsäkringsvillkoren ínte tillåter hjulbyte. 753 spänn om året är ett tungt argument.
mvh
Henrik
 

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Häggis:
Det är bara skönt att höra att det blev rätt. Kawan var mest efter att ha kollat för mycket på wrenchmonkees.com -byggena. Djevla site att sätta myror i huvudet på en...

TR1:an har en himla trevlig gång, tuffar liksom. Den enda egentliga haken med den är att fälgarna är så förbenat fula och att veteranförsäkringsvillkoren ínte tillåter hjulbyte. 753 spänn om året är ett tungt argument.
mvh
Henrik

753 spänn om året. Är det helförsäkring? Vilket bolag har så billig premie? Vilka är villkoren?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top