Tracka en gammal dr

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Idag var det dax för ombesiktning.
Eftersom diskbollarna packade ihop sig på väg dit igår så laddade jag i ytterligare 5st (13 tot) och körde dit den i skåpet för att inte behöva varva så mycket innan ljudprovet. Att stället fortfarande droppade hade inget med saken att göra :rolleyes:
Eftersom jag startade den för första gången i förrgår så har jag inte fått kläm på knepen.
Aningens pinsamt att stå och kicka som en dåre. Soppakranen på on eller pre. Choke eller inte. Decompen är flyttad till toppen och lite bökig att dra i. Blippa gas eller ej. Ja ja ni hajjar nog.
Svettig och skamsen fick jag igång den och farbrorn använde endast örat när den väste fram ett hest läte.
Han blev mycket nöjd med resultatet av mina diskbollar.
Känns så jävla skönt att åka lagligt 4 dagar efter att påbörjat återmonteringen.
Video och fler bilder kommer med solen . Bromsok får filma:7peta
 
Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Idag var det dax för ombesiktning.
Eftersom diskbollarna packade ihop sig på väg dit igår så laddade jag i ytterligare 5st (13 tot) och körde dit den i skåpet för att inte behöva varva så mycket innan ljudprovet. Att stället fortfarande droppade hade inget med saken att göra :rolleyes:
Eftersom jag startade den för första gången i förrgår så har jag inte fått kläm på knepen.
Aningens pinsamt att stå och kicka som en dåre. Soppakranen på on eller pre. Choke eller inte. Decompen är flyttad till toppen och lite bökig att dra i. Blippa gas eller ej. Ja ja ni hajjar nog.
Svettig och skamsen fick jag igång den och farbrorn använde endast örat när den väste fram ett hest läte.
Han blev mycket nöjd med resultatet av mina diskbollar.
Känns så jävla skönt att åka lagligt 4 dagar efter att påbörjat återmonteringen.
Video och fler bilder kommer med solen . Bromsok får filma:7peta

Härligt med godkänd besiktning :tummenupp Hur du får igång den lär du dig efter en vecka, jag har inte behövt kicka mer än 2 gånger på väldigt länge!
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Tänkte bestycka om förgasaren så den matchar konfilter och öppen ljuddämpare.
Beställde lite munstycken. Lågfart verkar svårt att hitta rätt modell. Någon som vet hur man beställer rätt?
Hursomhelst så petade jag i större huvudmunstycke vilket borde vara rätt. Gick för fett.
Sänkte nålen.Gick för fett:va
Svängde upp till Din mc och köpte nytt bakdrev eftersom jag råkat beställa original vilket ej känns bra plus att jag redan nitat kedjan som blir för lång med org drev.
Skruvade dit org drev samt limmade dit en neomagnet eftersom org till hastmät gick av då jag försökte flytta den.
Fortsatte med förgasaren.
Bytte till lite mindre huvudmunstycke. Gick knappt alls:confused:
Skruvade tillbaks allt som tidigare. Gick på tomgång dog med växel.:huvet
En tråkig dag.
Fortsatte idag efter att ha surfat ganska hårt på förgasarinställningar.
Städade av arbetsbordet och plockade av förgasaren. Tog isär den och rengjorde allt igen.
Kollade mina pm och såg att Magicman spekulerade på lite prylar jag lagt ut på bortskänkes tråden.
Ringde upp honom och han dök upp efter en halvtimme. Trevlig prick som skulle överraska sin polare med lite modernare kosmetika till hans dr600.
Slängde ut en blänkare på ungarnas PW-50. Allt för att slippa krångla med förgasaren.
Slut på undanflykter. På´n igen.
Tittade på en instruktion ang rengöring av Mikuni BSP 40.
Upptäckte att det saknas en distans under huvudmunstycket:mad:
Kan vara jag men skyller på någon tidigare ägare. Distansen gör att munstycket håller några andra pryglar på plats. Troligtvis har dessa rört sig och börjat spöka.
Tillverkade en ny distans av stål (måste komma ihåg att byta denna till mässing).
Då dök det upp en glad kille med 5 lax i fickan som han ville byta mot en PW:D
När han susat iväg för att göra sina ungar lyckliga så skruvade jag tillbaka förgasaren och kickade igång maskinen.
Funkade:yoparty
Åkte en sväng. Kollade stiftet: vitt som det borde vara. Nu blir det till att bestycka på riktigt.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Jaha då har det gått ytterligare en dag utan vidare framgång.
Startar på första kicken varm som kall:tummenupp:tummenupp
Går bra på tomgång och mellanregister :banana
Sista biten på rullen 3/4-4/4 som borde vara högfartsmunstycket börjar motorn hacka och sluta dra. Känns ungefär som övervarvningsskydd men kommer för tidigt. Smäller på avslag. Torrt vitt stift tyder på för litet munstycke. Är uppe på 175 vilket är relativt stort även för konflikter och öppen dämpare.
Börjar misstänka att det är något annat som knasar.
Testade att koppla loss soppaslangen från förgasaren och öppnade kranen. Pårlade på fint. Öppnade dräneringsskruven med soppakranen på. Rann friskt 30 sek sedan avtog det och rann på halvfart.:va
Drog en livlina och ringde en vän. Han testade samma sak på en av sina cyklar (vet ej vilken sort) och det rann konstant i samma tempo hela tiden. Är det så det skall vara?
Kan ju vara så att jag tömmer flottörhuset på full gas, därav hackande och vita stift:3freak
Jag börjar ledsna på att plocka ur förgasaren stup i kvarten eller lossa på den för att byta munstycke eller ändra nålen.
Någon som har ett tips eller ett heja rop?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Kollat så att soppafiltret flödar som det ska då? Du kanske tömmer flottörhuset för fort som du säger och någon slang från bensintanken till soppafilter till fugge kanske sitter i kläm och på så vis så hinner inte flottörhuset fyllas upp?

Låter som ett snarlikt problem jag hade på en Dinli 450cc, jag lärde mig till slut att vrida på förgasaren ett gäng grader för att sen öppna botten och byta munstycke.
Jag bytte även "philipsskruvarna" till insex.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Blev av med släkten som absolut skulle fira påsk hos mig och lyckades hålla mig nykter. Smet ned i garaget samtidigt som de klev ut genom dörren.
Rengjorde förgasaren för 4e gången. Kollade flottörinställningen,vakuum funktionen på kranen,tanklocket och alla slangar. Petade ur det lilla soppafiltret som sitter i slanganslutningen på förgasaren (borde räcka med de på kranen).
Satte kranen på pre (konstant öppen) öppnade dränskruven och det porlade ut soppa i jämn takt:tummenupp
For ut på en testrunda och problemet var borta:lol

Tack för hjälpen Koldioxid. Har också lärt mig att byta munstycke och höja/sänka nålen på 5min efter typ 20 ggr på 3 dagar. Behöll org skruvarna för att hålla ner tiden.Skall byta nu när det blir lite mer sällan mellan skruvandet.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Tog en sväng till Rosenhill idag. Bakstöten kändes lite styv i gropiga kurvor. Träffade Stånka-Lasse i fotokurvan . Han bjöd in mig på en guidad tur i sin verkstad . Den killen har prylar, jisses. Fick med mig denna
image.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Pell3 : Det är en XT660 dämp. Passar ej i övre fästet (för bred) går att fixa, men vill inte fila på den eftersom jag har den på test.

Bromsok: Fina bilder. Surt med gluggen. Åk tillbaks och kräv en ny direkt.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
En liten fråga. Stötdämparen är för bred i övre infästningen. Borde sitta lager där , men för tillfället så är det stumt. Ser ut att sitta packboxar runt röret där bulten skall igenom.
Någon som vet om det går att ta isär lager och hylsa på denna XT660 dämp?
Tänkte peta i en kortare hylsa för att kunna testa dämpen utan att göra någon åverkan.
image.jpg
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Såg dig vid OK macken vid älvsjövägen idag! Eller rättare sagt hörde. Fan va jag gillar looken på din hoj!
// grabb på en svart dr 650
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den blev helrå med absolut rätt stuk!

Men en sak bör du byta ut och de är luftfiltret för de är på tok för litet. Sätt gärna dit ett 4-5ggr så stort filter ju större desto bättre flöde och med stort filter så blir de inte lika känsliga av skit heller och den kommer gå be bättre. Men du lär få bestycka upp mer med större filter kosta gärna på ett kn filter.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top