Trackday Mittsverige med TURBO på tre hjul

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Här kommer en kort film från 2005-10-08.
Trackday på Midlanda motorpark "mittsverigebanan" med min hemmabyggda trehjuliga MC. Motoriserad med en Suzuki GSX-r 1000 turbo maskin - Laddtryck 1,0bar
Ladda ner och njut :D
Bästa tid: 1:09.5 med halkiga 17" standarddäck.

EDIT:
Länken hittar ni på min hemsida: www.mride.se

Last edited:

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Aleksander skrev:
Haha, fy fan vad cool...hoj :va

Jajjamensan, Den är regad som MC (trehjulig MC med karosseri) Synd att man måste försäkra den som en supersporthoj också :)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
hehe. fan vilken läcker skapelse :yoparty

men jag tyckte den såg klumpig ut. hur är den att köra på bana ? :)

Smutt

Smutt va?
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
04 Yamaha FZ6
riktigt rolig leksak. Dock kunde filmen ha haft en snabb vy över hojen. En lite mer närbild på va de eg. är för nått. Men klart coolt

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är det däcken som är begränsningen? För det ser ju inte ut att gå så jättefort. Men det var en sjuk fart på nerladdningen av filmen.

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Det gick säkert mycket fortare än vad det kändes som..
Skulle vart lite filmat från maskinen också :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
coolt men du har för lite sladd genom kurvorna :rolleyes:
finns motarder som kör snabbare så du måste träna så du kan kicka lite :arsele

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Kör du fortfarande på mcbakhjul eller har du fått dit nåt vettigt än?

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Tjenare! Den är mycket stabil och lättkörd tycker jag. Inga kast eller skumma sladdar. Visst går det att få ut baken om man går på för mycket gas lite för tidigt- Men den är relativt enkel att hämta hem, då den är koncis och släpper under samma omständigheter. Är man riktigt het på gasen så blir det snabbt svårare- Varvräknarnålen åker hela varvet runt och man ligger på varvstoppen bakhjulet spinner i 200km/h medans du kör i 50km/h... men då får man ju skulla sig själv..
Är man snäll med den och gasar mjukt så är en hur snäll som helst. Lätt understyrd utan roll alls. Turn in är mycket precis och att träffa apex är lätt. Känns verkligen som en formelbil. Den svänger dit man rattar och skulle den börja understyra mitt i svängen så lättar man endast något på gasen så kommer den tillbaks "skön känsla"!! Jag skulle gärna ha haft nägot bättre däck fram, då de som är monterade är hårda och svåra att bromsa rätt med.
Hård inbromsning funkar bra så länge man kör rakt fram. Däremot om man svänger samtidigt så är det lätt att låsa innerhjulet fram, vilket mycket beror på de hårda däcken (vill ha R-däck) dessa är helt friktionslösa när de släpper under inbromsning.... Dessa däck i kombination med de hårt shimsade framdämparna gör att det blir jobbigt att bromsa hårt speciellt när det är slagigt- den vill nästan börja studsa. Dämparna är en av sakerna som ska justeras till sommaren. Det blir extern gasbehållare med justerbar kompresion, detta kommer förhoppningsvis att få den både mer konfortabel och mer följsam under inbromsning.

Vad acc greppet beträffar, Kör jag med ett kumho bildäck det är så att man kan tyvärr inte trycka full gas förrän efter runt 180-200km/h. Men det är faktiskt inget större bekymmer eftersom den är så snabb iaf. Sneglade på hastighetsmätaren nedför långa rakan då stod den på 202km/h innan jag bromsade TIDIGT eftersom jag inte riktigt litade på att jag inte skulle låsa frambromsana (skit däck!!). Så visst driver det på en hel del (kanske inte som en vanlig MC men gämfört med en bil)!!

Visst skulle bättre grepp vara trevligt men jag åker iaf ifrån 99% av alla bilar på gatan i acc
Jag provocerade den inte MAXIMALT på banan eftersom jag är ganska ny på bankörning och känner mig inte riktigt avslappnad bakom ratten på triken än- Den går bara SÅÅÅ snabbt.

Simp skrev:
Man slipper ngn regel om effekt per kg som finns på amatörbyggda bilar...

Precis! Skulle jag rega den som bil så är det 15kw/100kg som gäller.. Amatörbyggd MC är effekt/vikt helt fritt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nästan lika tufft som om det hade vart en riktig hoj. :hihi :tummenupp

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Fy fasen va tufft! Respekt till dig och ditt bygge :Bugar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
mrabarth skrev:
Simp skrev:
Man slipper ngn regel om effekt per kg som finns på amatörbyggda bilar...
Precis! Skulle jag rega den som bil så är det 15kw/100kg som gäller.. Amatörbyggd MC är effekt/vikt helt fritt.

Aha, det kan ju vara ganska trevligt att slippa det ja :D
Man undrar ju lite över alla monster i Bilsport tex, gamla audi, bmw osv med turbo som har trimmats till oigenkännlighet, hur gör dom med registering osv? :va

Jonathan

Guest
Hoztic skrev:
Aha, det kan ju vara ganska trevligt att slippa det ja :D
Man undrar ju lite över alla monster i Bilsport tex, gamla audi, bmw osv med turbo som har trimmats till oigenkännlighet, hur gör dom med registering osv? :va

Antingen så plockar dom ur monstermotorn och sätter dit en annan org. motor och besiktigar med den. Eller så tar dom bort turbo och gör nån slags adapter. Eller om bilen är turbokonverterad original så stryper dom väl ner skiten brutalt mycket just vid besiktingtillfället.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jonathan skrev:
Antingen så plockar dom ur monstermotorn och sätter dit en annan org. motor och besiktigar med den. Eller så tar dom bort turbo och gör nån slags adapter. Eller om bilen är turbokonverterad original så stryper dom väl ner skiten brutalt mycket just vid besiktingtillfället.

Jovisst, men ett jävla jobb iaf! Dahlbäck har ju blivit stoppad med sin Golf IV av Farbror Blå, men dom sa ju inget, dom gnällde bara om avgassystemets placering, lr utblåset rättare sagt... :D

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Hoztic skrev:
Jovisst, men ett jävla jobb iaf! Dahlbäck har ju blivit stoppad med sin Golf IV av Farbror Blå, men dom sa ju inget, dom gnällde bara om avgassystemets placering, lr utblåset rättare sagt... :D

haha sen visste dom nog inte riktigt vad dom hade sett :D :D såg den bilen för tre år sen på BUG RUN helvete vilket åk den går ju inte dåligt,,

Till trådstartaren coolt bygge :tummenupp

sandstream

Guest
Hoztic skrev:
Har för mig att polisen inte har några synpunkter på ett fordon så länge det är trafiksäkert och allt som ska finnas sitter där det ska (lysen, regplåt osv).

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...