Traction Control, hur mycket hjälper den er?

Zeromannen

Guest
Jag kör inte när det regnar med min hoj. Av nån märklig anledning snålade man in på TC. En växel och 106Nm gör att när det väl släpper så släpper det med besked. Provade att gasa lite försiktigt i låg fart på en gräsmatta. Direkt när bakhjulet går loss så ser man hastighetsmätaren "flyga i taket" och bakhjulet glider sidledes.

Tycker annars att alla dessa system är helt suveräna, när dom används enligt sitt syfte, som en passiv säkerhetsdetalj och inte för att man ska flytta gränsen för vad man klarar. Eller som småtjejerna som sitter med facebook i bilen för den både bromsar och styr själv:mad:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ah på grus kan jag tänka mig att man har nytta av den.. om man nu inte vill ställa ut baken..
Både ja och nej, det roliga med ktms tc är att du kan välja hur mycket du ska ställa ut baken med tc :), så du kan välja om du ska kunna ställa ut baken mycket eller lite....tror det är 8 lägen eller dylikt.

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Jag har en ganska brant backe upp från garaget, grusunderlag. På min BMW f800gs måste jag koppla ifrån TCn för att komma upp. Glömde det någon gång, då slutade det med tappad hoj när motorn stängdes av när den behövdes som bäst. Är direkt farligt på grusunderlag när man behöver gasa sig ur en situation och istället dör motorn.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Både ja och nej, det roliga med ktms tc är att du kan välja hur mycket du ska ställa ut baken med tc :), så du kan välja om du ska kunna ställa ut baken mycket eller lite....tror det är 8 lägen eller dylikt.
Det gäller r- versionen eller om du har aktiverat rallymode på s. Jag har en s och på den är det bara av eller på. Nu tillåter den mycket släpp ändå, så det går att åka ordentligt brett efter grusvägen även med tc på. Har haft funderingar på att aktivera rallymode på min , men tror inte jag kommer att använda det något. Åker jag riktigt aktivt efter grus brukar jag köra med tc av ändå.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Har ju ingen konkurrenskraftig fart direkt men traktorn går väl att leda runt Gåsen på 14-15-tider utan att man skiter på sig, Kinnekulle och Sviestad strax över minuten. Mantorp under 1.30. Varken ABS, TC eller insprutning på den...

Ungefär där på Tuonon också, men det var ju några år sedan. Utan ABS men med TC som man ställde ner känsligheten på varefter man konstaterade att den gick in.
Hade ju nöjet att bli om- och frånkörd av dig på din traktor på Kinnekulle nu måndag-tisdag. Hade inte en suck att hänga på trots låga 1:03 tider. Inte körde jag så mycket fortare utan TC heller. Attans så kul det var. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning