Trafikövervakning via GPS!

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Helldriver skrev:
Visst fan kommer det, var så säkra.... :huvet

Ingen trodde på trafiktullar i stockholm med automatisk nummerplåtskontroll för 5 år sedan. Nu står den där för 3.8 milliarder.

Automatisk övervakning av fordon med GPS kommer också, för trafiktullar, böter, hitta stulna fordon.

Det kommer att införas först på nyttosidan med bussar och lastbilar.

Sen kommer lagen om bilar

Och sist landar det på MC också

Ingen tvekan alls där....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713729,00.html

"Veckan före höll jag under bilfärd mellan Karlstad och Stockholm på att köra i diket. Jag lyssnade på Radio Örebro och, tamejfan, i nyheterna hördes: de politiska partierna förhandlar om trängselavgift i Örebro! :rofl :rofl

I Örebro! Där Östra Bangatan ligger öde som E8:an mellan Pello och Pajala." :lol

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
Well skrev:
Vilken tur vi har att vi faktiskt bor i ett land där polisen styrs av en hel del regler. En av reglerna är att man måste ta en person för ett trafikbrott på bar gärning. Med andra ord så går man ganska säker även om polisen kan se att en bil kör för fort men dom kan inte utfärda böter till ägaren bara för att hans son, kompis, tant, etc. har lånat bilen och kört för fort.
Men tanken på att emigrera värmer! :tummenupp
näe det stämmer inte riktigt va...man kan ju åka dit för fortkörning när dom kollar på färskrivarbladen i en lastbil eller buss

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Farbrordane skrev:
näe det stämmer inte riktigt va...man kan ju åka dit för fortkörning när dom kollar på färskrivarbladen i en lastbil eller buss
om jag inte minns helt fel så har den lagen ändrats. Att fortkörningsböter utfärdas till bilägaren och att han i sin tur få ta itu med det. Om han nu lånat ut bilen kräva personen i fråga på pengar privat så att säga.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Gps

Har inte föjt allt men kan bidra med lite fakta.

1. Böter kan endast utfärds till föraren av bilen. Som yrkestrafikant är väl färdskrivaren personlig (rätta mig om jag har fel) och kan därför teoretsikt användas som bevis. Skulle det kunnautfärdas böter till ägaren av fordonet så avkriminaliserar man fortkörning vilket av någon tråkig anledning fetknopp Persson m.fl inte vill.

2. Att införa en central GPS kan ni glömma, av lagkravsskäl. Inom EU skall en bil helbilsgodkännas för att få säljas inom EU. Detta innebär att denna teknik skall godkännas inom hela EU vilket aldrig lär hända (tänk frekvensband, störningar, dataformat...) Dessutom är bilindustrin väl medveten om kundens "intressen" och kommer alltså inte driva på detta. Därmed är det dödsdömt. Vad som nog däremot kommer är en "black box" som lagrar vad som gjorts av föraren. Den är tänkt att hjälpa till i utredningar om olyckor och förarens beteende, främst i forskningsskäl. Bl. a SAAB har haft detta i vissa modeller. problemet som uppenbart kan uppstå är om farbror blå eller f-bloagen vill använda detta i sin bedömning.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Farbrordane skrev:

Löser man inte det med en kraftig gummisnodd som håller i skrivararmen så den inte riktigt orkar över 80????? :tungan

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Ganska många Stockholmare kommer väl att montera transponders i sina bilar inför trängselskatteinförandet, tänker de på att den transpondern kan läsas av vem som helst, var som helst? Den kan ju användas för annat än bara trängselskatt.

Bas_Rutten

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
philsson skrev:
om jag inte minns helt fel så har den lagen ändrats. Att fortkörningsböter utfärdas till bilägaren och att han i sin tur få ta itu med det. Om han nu lånat ut bilen kräva personen i fråga på pengar privat så att säga.

det är mig veterligen fortfarande föraransvar.... läste det i samband med att alla nya fartkameror skulle sästtas upp... kan inte föraren identifieras, kan inte bötern utfärdas... Inte helt 100, men är ganska säker... CHROLO: Upplysning kanske?

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Detta är exakt vad jag har sagt så fort gps började slå igenom i bilindustrin...

Vet inte om det är bra eller dåligt ur samhällets synpunkt... men det kommer att bli bull...

Deras argument är ju att om man inte har något att dölja så skall man inte vara emot det... och det håller jag med om,

MEN, detta kommer att missbrukas och fel personer kommer att få tag på information om andra människor! Detta är jag emot!

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
philsson skrev:
Om den som man har lånat ut bilen till kör så snabbt att körkortet skall bli indraget, vad händer då?

Ska polisen ta ägarens körkort, sen ska ägaren ta det med han som körde?

Tänk om det blir så alvarligt att bilen framförs på ett grovt vårdslöst sätt som kan leda till fängelse... vad händer då???

Det är mycket som inte riktigt stämmer...

Det kan inte vara så att ägaren kan straffas för något som inte han har begått!

Jag tror inte att ägaren kan ställas till svars för någon annans brått... Vad fan, vi lever väl i en rättsstat som garranterar lite rättssäkerhet... - eller???

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag läste i senaste STR-Aktuellt att Försäkringsförbundet vill att det ska sitta GPS på hojar så att de kan övervaka hastigheterna. Då ska de som ofta kör för fort få betala en högre premie på trafikförsäkringen. :mad: :4skrika :fatta!

Dessutom så såg jag nu detta: http://www.str.se/bilder/5wx2oldmhc57n9vqc2/pressmeddelande_sport_mc.pdf
För flera år sedan hade STR stora visioner om något de kallade STEFUS, STEgvist FörarUtbildningsSystem, men de flummiga tankarna försvann så småningom (den gången gällde det bil). Nu verkar det dock som att de planerna har dykt upp igen, men denna gång för mc och i lite annan form. Jaja, det är ju tur att inte STR eller FF kan fatta beslut om detta, och jag kommer att hoppas att det faller i glömska även denna gång.

sandstream

Guest
ething skrev:
Bl. a SAAB har haft detta i vissa modeller. problemet som uppenbart kan uppstå är om farbror blå eller f-bloagen vill använda detta i sin bedömning.
Tror även att Volvo haft det i sina bilar.
Har för mig att det stod någon om det i papprena jag fick med bilen.

Det här nyhetsbrevet är bra om man vill följa med i utvecklingen av digital övervakning:
http://www.atomerochbitar.se/nyhetsbbb.html

Bas_Rutten

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Farbrordane skrev:
dom är plomberade

och det har aldrig stoppat en åkare?????? hört talas om elektronikboxar som används numera för att koppla bort/ge felaktiga signaler till färdskrivaren i stället för gamla bondtrick som gummisnoddar.... Såg en dokumentär på tv där en tullare berättade att han beslagtagit sån utrustning... Undra hur vanligt det där är????

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
det är på gång med helt elektroniska färdskrivare nu där varje chaffis har ett "smartcard" eller nåt liknande....lär ju inte dröja länge innan det kommer programvara så man bara behöver ta med laptopen för att mickla lite med det

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024