Trafikförsäkringföreningen

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
wheelie82 skrev:
En gammal jobbarkompis till mig råkade ut för detta för ett par år sen.. Han flyttade till sverige från Finland för att jobba. Var inte skriven hos någon utan bodde bara hos kompisar typ. Således fick han ingen post över huvud taget. Han köpte bil, körde runt i ca ett år lyckligt ovetandes om att man måste ha trafikförsäkring.. :kocko När han slutligen skaffade sig en lägenhet fick han hem högen med inbetalningskort.. :tungan Ca 60.000kr skulle han betala. Och han slapp inte undan! Löste sig dock då han fick någon slags avbetalningsplan.

Fy fan. Klart att alla skall vara försäkrade men jag undrar om prissättningen och metoderna verkligen är de bästa.

De kunde anstränga sig lite för att hitta ägaren.
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
När jag köpte min förra hojj så hade jag inte riktigt fyllt 18 än.. jag köpte hojjen och skrev under ägarbyte och skickade in. väntade på att få mitt nya regbevis, men istället kom en lapp där det stog att mina föräldrar skulle skriva under ägarbyte för att jag inte var 18 än. gjorde det och skickade in.. under den tid det tog att få lappen som mina päron skulle skriva under var den alltså oförsäkrad, Och det tog ett bra tag innan den lappen kom. Men en dag så kom iaf en räkning från trafikförsäkringsföreningen på ca 4000 kr. jag ringde runt minst 100 ggr och alla hänvisade mig till andra personer, och jag fick höra att jag kunde få lägga en försäkring bakåt i tiden och bli av med problemet.. ICKE. Det var ingen som ville hjälpa till.. till slut fick jag snacka med IF.s högsta chef (gamla ägaren hade if) och hon tröck lite på sin dator, och vips så var problemet ur världen.. fick bara betala en trafikförsäkring på den tid jag inte haft det= nån hundring :D

det gäller alltså att få tag på rätt person direkt om man vill ha hjälp =)

ah17 skrev:
Fy fan. Klart att alla skall vara försäkrade men jag undrar om prissättningen och metoderna verkligen är de bästa.

De kunde anstränga sig lite för att hitta ägaren.

Det gör dom såklart inte, dom vill ju få så mkt pengar som möjligt. dom borde ringa och fråga om man vet om att man inte har en trafikförsäkring tycker man.. :(
 
Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
JiMpA skrev:
Det gör dom såklart inte, dom vill ju få så mkt pengar som möjligt. dom borde ringa och fråga om man vet om att man inte har en trafikförsäkring tycker man.. :(
Undrar vad som är enklast... att TFF dagligen kollar alla ägarbyten och register och sedan ringer runt och påminner alla som glömt att de inte har den OBLIGATORISKA försäkringen, eller att man själv håller reda på om fordonet är påställt eller inte..? :va
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Minimorran skrev:
Undrar vad som är enklast... att TFF dagligen kollar alla ägarbyten och register och sedan ringer runt och påminner alla som glömt att de inte har den OBLIGATORISKA försäkringen, eller att man själv håller reda på om fordonet är påställt eller inte..? :va

nej men det finns ju vissa fall där vederbörande inte vetat om att man behöver ett stycke trafikförsäkring. i mitt fall var det bara ett stort misstag då jag inte fick skriva försäkring innan mitt ägarbyte skulle gå igenom, vilket tog lång tid= Tff blir rika
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top