Trafikförsäkringsavgift!!!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, köpte mig en yzf 600 som var påställd.
Jag köpte den påställd den 1/5 -08 (torsdag), samtidigt på pappret skrev vi i att den skulle bli avställd.

Efter 2 veckor nu så har jag fått hem en "trafikförsäkringsavgift" gällande perioden 1/5-4/5 för att den inte har varit försäkrad, varav priset 1025kr.

Alltså en fråga nu, måste jag betala denna?
I sådana fall så borde man ju inte kunna ställa ägandebytet den 1/5 heller, för om de vill ha de från den dagen de fick brevet. Så fungerar det ju inte att ställa av och på / köpa det datumet som det står på pappret, eftersom brev "inte" går att skicka så det kommer fram samma dag utan att det ska gälla från den dagen de får brevet.

Tycket det är jätteskumt det här, tycker ni jag måste betala denna avgift? :gnissla

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du måste väl kunnat skrivit att ägarbytet skedde 1:a Maj och att den avställdes då, alltså behövs ingen försäkring. Men har du skrivit som avställningsdatum den 4:e, så tyvärr bara att öppna plånkan o betala. Påställt fordon som du säger=försäkringspliktigt. Hade ni däremot skrivit ägarbytesdatum den 4 och avställningsdatum samma så hade du sluppit detta, men tidigare ägare vill kanske inte stå för en försäkring som du kör med i 4 dagar.

Tycker det borde vara självklart att ägarbytet sker när man skiftar pengar och skriver kvitto, sen om det tar 1 el 10 dagar med posten så är inte det köparen el säljarens problem.

Varför börjar de inte med en Onlineägarbyte, det finns ju e-legitomation.:va

Last edited:

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
K8 blå/vit
Det är bara att betala och se glad ut,svårt att få "rätt" mot trafikförsäkringsföreningen.:huvet

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Jag har inte skrivit något avställningsdatum den 4e, utan på ägarbeviset när vi skickade in det så skrev vi ägarbyte den 1maj. Samtidigt passade vi på att kryssa i avställd på ägarbeviset.

Men vägverket ställde av den, den 4de eftersom det var då de mottog brevet. Men isf måste ju ägarbytet också vara den 4de, eller hur?

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej;

Du behöver inte betala något då avställningen gäller from det datumet som är angivet på ägarbeviset.
Alltså är detta en tabbe från vägverkets sida. Ring och prata med de. De ändrar datumet till den 1:e och sen är det bara att ringa och tala om det för Trafikförsäkringsföreningen.

Så enkelt är det.

Lycka till! :tummenupp

Mvh
Dio

Castagna

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
såld ny nästa år!
De är bara att pynta tyvär.
De vart samma sak för mig när jag va och hämta min cykel i våras.
skrev i avstälning på ägarbytet men avstälningen gäller inte fören dom har motagigt ägarbyte och byt ägare sen ställer dom av den. så dagen för avstäling blir den dagen dom är klara med allt.
jag fick betala 2300kr för 10dagar. :huvet

janne.j

snöhatare
Gick med
14 Nov 2003
Hoj
Baotian 125cc/Yamaha trx 850
Hej
råkade ut för samma grej.Så jag tog kontakt med vägverket o det dom sa att det går att flytta ägarbytes datum pga av feldatering.så jag tog kontakt med den förra ägaren o vi skrev ett brev till vägverket där han o jag skrev att ägarbytes datumet var som sagt feldaterat.Flytta alltså datumet till den den tiden dom kräver ersättning för o skriv under med era båda namn.Det funkade kanonbra så trafik säkerhets föreningen skickade ett brev med en ursäkt o beklagade misstaget

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
råkade med ut för samma som han ovan, flytta fraam ägarbytesdatumet så är saken ur världen, tff kommer inte att skicka betalningspåminnelser:tummenupp

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Har betalat in iaf, får testa att skriva brev och flytta fram datumet då.
Mycket dåliga och konstiga regler från vv.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Va med om exakt samma sak själv!

Efter första samtalet med VV skulle de sänka antalet dagar från typ 4-5 till 3.

Kommer ingen faktura, så jag ringer igen. Då har ärendet blivit makulerat, utan att de sagt någonting alls. De hade gjort fel alltså. Men inte fan kunde de ens erkänna det!... :gnissla

Skitsamma, behövde inte betala något iaf =)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy