Trafikförsäkringsföreningen, hjälp!

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Hej alla glada!

Då har man råkat ut för den så omtalade trafikförsäkringsföreningen!:mad:
Men jag fattar inte vad jag gjort för fel!
Köpte ny hoj 1 oktober, skrev under papprena och att den skulle ställas av i och med ägarbytet. Men problemet är att enligt vägverket har ägarbytet skett den 1okt men avställningen från den 9okt då de fått in papprena. Så nu tvingas jag betala över 2000 kr för den veckan.....
Varför såfall ha en ruta som heter avställning på registreringsbeviset??

Har vägverket fel eller är det jag som är dum som har tagit för givet att avställningen sker samma dag som ägarbytet?
Någon som råkat ut för samma sak?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Låter ju skitskumt, har du ringt och hört med deras kundservice?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
har hänt mig! ta kontakt med säljaren och skriv gemensamt under att hojen skall ställas av i fr o m den 9:e, skadar inte att ta kontakt med vv åsså å förklara för dom hur läget är! det brukar lösa sig då, när det hände mig så gjorde jag just det att jag ringde vv och hon uppmanade mig att skriva ett brev där jag förklarade att jag ville flytta fram avställningen samt att både jag å säljaren skrev under, tff tog bort deras fordran.

det är så att avställningen inte sker automatiskt det datum ni skrev utan fr o m det datum ägarbytet kommer in till vv

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Okej, tack alla!

Vet inte hur man ska göra. Förra ägaren har redan fått tillbaka pengar på försäkringen från den 1 okt. Då ägarbytet skedde. Så borde väl vara den första oktober som vi ska försöka flytta avställningen till annars kommer ju samma sak hända förra ägaren. Att det ska vara så krångligt....
VV säger just så att avställningen sker från den dagen de får in sina papper.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är ett känt problem.
Ägarbytet registreras retroaktivt från och med det datum ni anger på ägarbytespapperet men avställningen registreras inte retroaktivt utan blir från dagen då VV får in papperen. Då blir det sådär.
Man ska alltid lägga ägarbytet en bit fram så att det inte blir sådana där grejor alternativt skaffa en försäkring. Den kan man ju ställa av när man ställer av hojen.

Det ska gå att lösa genom att flytta datum för ägarbytet under förutsättning att förre ägaren går med på det. Jag har för mig att dom inte kan flytta avställningsdatumet. Det borde finnas några här på forumet som kan berätta hur man ska göra. Själv har jag inte råkat ut för det så jag har inte full koll men jag vet att det är flera här på forumet som råkat ut för just det här.

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Har pratat med två olika personer på vägverket nu och de menar båda att det inte går att göra något åt det. Eftersom förra ägarens försäkring sas upp den 1: oktober så kommer väl han råka ut för samma sak om det nu skulle gå att flytta datumet för ägarbytet. Man lär av sina misstag:huvet

Tack alla för hjälpen iaf!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ett bra tips är att ställa av hojen online samma dag/efterföljande dag som köpet görs. När jag handlade hoj sist gjordes affären upp på torsdagen och på fredagen ställde jag själv av den. Inga merkostnader, inga problem.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det går att lösa!

be snällt tidigare ägare att ringa upp sitt bolag och flytta fram försäkringen pga det inträffade.
Iom detta får tidigare ägare ett inbetalningskort på dessa dagar...betydligt billigare än TFF!
Kontakta sedan TFF och påpeka att fordonet har haft gällande försäkring under denna tid.

Det är ett dj_vla krångel för fordonsägare som VV är medvetna om men inte kommer åtgärda!

Linkan_85

Guest
Ja gör som Pysch säger...för det gjorde precis jag med min hoj....fick en räkning på 2500 kr för 9 dagar....men jag o förra ägaren skicka in ett brev o bad dom flytta fram ägardatumet till avställningsdatumet så var det löst... o det gick utmärkt...ringde upp tft för att kolla att allt gick vägen o dom hade då redan rivit räkningen...

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Har varit i kontakt med förra ägaren som talat med sitt försäkringsbolag. De menar att de ej får ändra datumet i efterhand enligt reglerna. De gav tipset att i stället jobba på vägverket och försöka flytta avställningsdatumet till den 1okt eller att i alla fall få det flyttat till 3-4okt då det rimligen borde vara eftersom vi postade regbeviset samma dag (1okt).

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ett bra tips är att ställa av hojen online samma dag/efterföljande dag som köpet görs. När jag handlade hoj sist gjordes affären upp på torsdagen och på fredagen ställde jag själv av den. Inga merkostnader, inga problem.

Nästan rätt.
I samband med ägarbyte gör man såhär:
- säljaren ställer av hojen on-line med kod
- ägarbytet kan då göras dagen efter, var dock noga med att sätta kryss i rutan för avställning så att inga missförstånd kan uppstå. I fritextfältet brukar jag gardera mig med att skriva i klartext att hojen ÄR avställd och skall så förbli även efter ägarbytet.
- ta kopia på ägarbytet
- skicka in ägarbytet.
Jag tror inte att det finns så stor chans att vv krånglar till en påställning efter den proceduren.
I kontakt med myndigheter ska man vara VÄÄÄÄLDIGT tydlig, ta kopior på allt och alltid skriva upp handläggarens namn, telefonnummer samt datum i samband med telefonkontakt.

Vil inte framstå som en besservisser men det här har funkat för mig och jag tar INGA risker i kontakt med myndigheter som sagt.

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Bestrid fakturan från Trafikförsäkringsföreningen vilket du väl gjort. Vänta tills kronofogden hör av sig och berätta att du har bestridit. Behöver du så gå upp i rättegång. Eller betala men det hade jag aldrig gjort. Erland

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Damn, jag har precis gjort likadant. Men har inte fått höra nåt ännu. Några dagar efteråt så teckande jag en försäkring dock och ställde på hojen. Jag ska ringa mitt försäkringsbolag och be om de kan tidigarelägga försäkringsdatumet....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bestrid fakturan från Trafikförsäkringsföreningen vilket du väl gjort. Vänta tills kronofogden hör av sig och berätta att du har bestridit. Behöver du så gå upp i rättegång. Eller betala men det hade jag aldrig gjort. Erland
Brukar du göra så när du handlar på Ica också? Har man en påställd hoj utan trafikförsäkring så går TFF in, och man blir således skyldig dom istället för If/LF/TH/Folksam osv. Spelets regler, precis som att en vanlig försäkring också kostar pengar. Och den dagen man vill låna pengar är det säkert skitkul att ha en betalningsanmärkning för sånt tjafs!

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Kan man inte bara hävda att posten blivit sen med registreringebeviset till vv?
Eftersom avställning görs när anmälan kommit in med posten till vv.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nästan rätt.
I samband med ägarbyte gör man såhär:
- säljaren ställer av hojen on-line med kod
- ägarbytet kan då göras dagen efter, var dock noga med att sätta kryss i rutan för avställning så att inga missförstånd kan uppstå. I fritextfältet brukar jag gardera mig med att skriva i klartext att hojen ÄR avställd och skall så förbli även efter ägarbytet.
- ta kopia på ägarbytet
- skicka in ägarbytet.
Jag tror inte att det finns så stor chans att vv krånglar till en påställning efter den proceduren.
I kontakt med myndigheter ska man vara VÄÄÄÄLDIGT tydlig, ta kopior på allt och alltid skriva upp handläggarens namn, telefonnummer samt datum i samband med telefonkontakt.

Vil inte framstå som en besservisser men det här har funkat för mig och jag tar INGA risker i kontakt med myndigheter som sagt.

Funkade för mig utan problem, men visst, better safe than sorry.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hände även mig med förra hojen. Även om det så fint står avställning i samband med ny ägare på pappret står det även på baksidan lite annat.
Lyckades iaf inte få nåt även om jag då inte är ägare och inte kan ställa av hojen varken via internet eller telefon... egentligen. Men men man lär sig :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras