Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Det är inte så kul i Sverige heller, men här handlar trafiksäkerhet alltid och enbart om hastighet, inget annat. Sen ska alla bilar ha en massa säkerhetssystem, som helt tar ansvaret från föraren. Så curlingkampanjerna får man väl anse har haft god genomslagskraftTydligen har det inte varit så kul att vara cyklist eller fotgängare i Norge eftersom det föranledde en sån kampanj. Eller så bar den frukt vilken du upplevde nu.
Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad?
Jag vill inbilla mig att Anslagstavlan, som gick på SVT en gång i tiden, faktiskt gjorde nytta, men i modern tid, nej. Dom hade ju en kampanj för en massa år sen med lite olika scenarion, men grunden var den samma, någon skulle bara göra en vardaglig sak, men så kom ett rattfyllo och körde på dom, så mamma/pappa/bror/syster kom aldrig hem igen. Lite vass, väldigt talande, och budskapet var verkligen tydligt, det händer inte bara alla andra, det kan hända DIG också. Men då blev någon kränkt av att man faktiskt kunde dö, så Vägverket (på den tiden) fick ta bort den. Det var viktigare att några inte blev sårade än att rädda liv tydligen.
Stockholm, säkert andra också, kör kampanjer då och då om varselväst och cykelhjälm, men det är ju bara passiv säkerhet, man lyfter över ansvaret till andra, men något om trafikbeteenden har jag aldrig sett.