Trafikljus

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Kör mycket i Malmö (drygaste stan i sverige, trafikmässigt)..
I de flesta fall vågar jag inte tränga mej emellan bilar vid rödljuskorsningar då jag flera ggr. varit med om att det plötsligt öppnas en dörr på nån utav bilarna för att nån ska stiga av!

Livsfarligt...

KJECOP

Guest
bo$ken skrev:
2156140 Kör mycket i Malmö (drygaste stan i sverige, trafikmässigt)..
I de flesta fall vågar jag inte tränga mej emellan bilar vid rödljuskorsningar då jag flera ggr. varit med om att det plötsligt öppnas en dörr på nån utav bilarna för att nån ska stiga av!

Livsfarligt...
Har hänt mig också... Eller också skall någon spotta ur snusen.

Det har även hänt att någon ibland har svängt för att spärra den som kommer på motorcykeln vilket kan innebära att hojåkaren kan bli klämd mellan två bilar.

Så det är förenat med stora risker.

Smutt

Smutt va?
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
04 Yamaha FZ6
KJECOP skrev:
2156156 Har hänt mig också... Eller också skall någon spotta ur snusen.

Det har även hänt att någon ibland har svängt för att spärra den som kommer på motorcykeln vilket kan innebära att hojåkaren kan bli klämd mellan två bilar.

Så det är förenat med stora risker.

Men säg nu att man kommer "lite fint" åkandes, och inte på något sätt vårdslöst, igenom en kö, och nån ful fan får för sig att spärra vägen mitt framför ögonen på mig, och ja således kör in i den som ska jävlas,just pga av att de sker så snabbt?
Vem åker på de då ? Borde väl vara bilisten ? :confused:

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Gabor skrev:
2155930 Man får bara köra om till vänster om annat fordon. Men vad då kom ifatt dig ?? Det där var fel från början....men,men.. Se det så här...gubben avundsjuk, inget bra "nulla" och kärring som förbjudit honom att ha kul...

Lev väl grabben, kul med hjul...

vad är du för människa?? jag har suttit och stirrat mig fördärvad på din avatar i över 2 minuter nu

vonna

"Katten&q uot ; å ja´
Gick med
8 May 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 600 Katana
Taylor skrev:
2155767 Någon som vet vad som gäller vid trafrikljus, ex där står ett par
bilar vid röd ljus, man kommer fram till dom o kör om fram till
linjen, bilarna är till vänster om mig.

När det blir grönt så kör jag först iväg först.
Har hänt två gånger nu på en vecka, bilföraren blir så
förbanad så att kör ikapp efter typ 50 meter o hänger sig
på hornet o försöker formligen preja mig av vägen!!!

Är det han eller jag som gör fel???

T

Hallå där
Om det är som med bilar, så Får man inte köra om på insidan!... :(
Sen är det väl helt sjukt att de åkt efter dig. Men du å andra sidan är
de ju inte så glada i hojåkare hur man än gör.... :lol
Ha en bra hojhelg // vonna

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Taylor skrev:

T

Du kan väl hålla till höger om han vill köra snabbare än dig? Det ju trist om du tränger dig före o sen ligger som en bromskloss. Då hade jag oxå blivit irriterad. Gasa för sjutton. det är ju ingen EU-moppe du sitter på.

Om man tränger sig får man ju se till att inte vara ivägen sen.

Gabor

Guest
Yamaha_Tobbe skrev:
2156217 vad är du för människa?? jag har suttit och stirrat mig fördärvad på din avatar i över 2 minuter nu

:lol :rofl ....tjejens favoritsysselsättning måste ju tillgodoses...bara att ställa upp.

Jag blev lyrisk över avataren, fick den i present...under pistolhot.

Tja , det står en hel el om mig på min sida, där får du svaret på frågan vem jag är.... :tummenupp

KJECOP skrev:
2156129 Ja så är det...

Men kör man om i köer så skall farten vara låg och man skall köra om till vänster om bilen som finns i höger i körfält och man får inte köra i samma körfält som bilarna i högra körfältet. ....

Allt handlar ju om omdöme och hänsyn och om någon lite fint glider mellan köerna så är väl inte det hela världen?

//Kjelle

Tack kjelle för ditt uttömande svar. Det där är verkligheten vi lever i, tar man det lugn å håller åt sidan är det ingen som bråkar.

En fråga som dykt upp i kretsen bland min akompisar är den långa kön vid en järnvägsövergång.....hur ser ni på att man kör om 152 bilar som väntar och man ställer sig längst fram, inga spärrlinjer korsade utan helt enligt trafikreglerna...förrutom att en del säger att det inte är tillåtet att köra om den kön, utan man får vackert stå i den...

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Taylor skrev:

T

Jag anser att det är du som gör fel.

1. Du är i ett körfält som ska svänga till höger.

Den regeln står över alla andra regler.

Sedan så tror jag inte att du får köra om en bil på höger sida OM du befinner dig i samma fil.

Så ser jag på saken men kan ha fel. :va

Gabor

Guest
invisible skrev:
2156502 Jag anser att det är du som gör fel.

1. Du är i ett körfält som ska svänga till höger.

Den regeln står över alla andra regler.

Sedan så tror jag inte att du får köra om en bil på höger sida OM du befinner dig i samma fil.

Så ser jag på saken men kan ha fel. :va

Precis.. :tummenupp

Taylor

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
R1 05
Många olika svar, dock är jag i ett körfält som antingen kan svänga
vänster eller köra rakt fram, hade jag kört om bilarna på vänster
sida så kunde ju någon svänga rätt in i mig eller hur.

Därför körde jag om på höger sida om bilarna, det fanns ett körfält som svängde till höger också men där fanns ingen bil, och var inte inne på
det körfältet.

T

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Taylor skrev:
2156771 Många olika svar, dock är jag i ett körfält som antingen kan svänga
vänster eller köra rakt fram, hade jag kört om bilarna på vänster
sida så kunde ju någon svänga rätt in i mig eller hur.

Därför körde jag om på höger sida om bilarna, det fanns ett körfält som svängde till höger också men där fanns ingen bil, och var inte inne på
det körfältet.

T

Utgå från det här. Du får inte korsa heldragna linjer och du får inte köra om på höger sida.
Så tycker polisen även om vissa billister kanske blir sura.

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Nån nämnde korsning förut i tråden.. Man får köra om i bevakade korsningar (trafikljus eller polis), men inte i obevakade (t ex om trafikljus finns men de är på gulblink eller helt avstängda). På samma sätt får du köra om vid övergångsställe om det lyser röd gubbe, men inte annars.

När jag tog MC-kortet frågade jag just om köomkörningar, och fick svaret att man inte skulle göra det. Fast det var inte klart om han svarade på frågan "du får inte göra så enligt lagen" eller om han svarade på "du bör inte göra så, för det är fult".

Själv tränger jag mig emellan om jag får plats. ;-) Jag har aldrig varit med om att någon har öppnat dörren framför mig, men jag utgår från att andra i trafiken är idioter. Det har funkat för mig hittills.

KJECOP

Guest
Smutt skrev:
2156204 Men säg nu att man kommer "lite fint" åkandes, och inte på något sätt vårdslöst, igenom en kö, och nån ful fan får för sig att spärra vägen mitt framför ögonen på mig, och ja således kör in i den som ska jävlas,just pga av att de sker så snabbt?
Vem åker på de då ? Borde väl vara bilisten ? :confused:
Jag vill inte föregå någon eventuell kommande polisutredning men om en bilist med vett och vilja gör en manöver för att stoppa någon och gör det på ett sådant sätt att en olycka sker eller kan ske så anser JAG att det är bilistens fel. Ingen har rätt att i trafiken göra manövrar som kan orsaka en olycka oavsett anledning till detta.

Man skall köra med omdöme och visa hänsyn till andra trafikanter och de som vistas på och/eller invid vägen. Man skall även köra på ett sådant sätt att man inte orsakar eller kan råka orsaka en olycka. Detta gäller även bilisterna i köer.

Gabor skrev:
Tack kjelle för ditt uttömande svar. Det där är verkligheten vi lever i, tar man det lugn å håller åt sidan är det ingen som bråkar.

En fråga som dykt upp i kretsen bland min akompisar är den långa kön vid en järnvägsövergång.....hur ser ni på att man kör om 152 bilar som väntar och man ställer sig längst fram, inga spärrlinjer korsade utan helt enligt trafikreglerna...förrutom att en del säger att det inte är tillåtet att köra om den kön, utan man får vackert stå i den...
Jag ser inga problem i att köra förbi en stillastående kö så som du beskriver. Jag har inte sett något i trafiklagstiftningen som förbjuder detta utan personligen ser jag detta som en förmån för dem som valt att köra hoj.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln