Trafikolycka och dess efterkommande problem.

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Ang försäkringsbolag och alla andra försäkringar, tex afa m.m har oerhört uttänkt system för att kunna reglera ersättning m.m på. Många dras av från varandra så du ändå hamnar på lägre inkomst än du ska ha.
Enda sättet att bestrida är med hjälp av jurister som kan hantera ärendet rent byråkratiskt. Men vägen dit är lång och svår.

Canidae

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Läste idag att ännu en mc förare dött. Mina tankar går till anhöriga och vänner, förstår att dom har ett helvete nu.

Det jag vill säga ang detta är att försäkringen och alla avgifter fortsätter dras eller begäras tills dess att någon kan gå via dödsboet (god man m.m) och aktivt stänger av fordonet. I annat fall rullar räkningar, skatt osv för mc:n på.

Min mc blev bara skrot i krocken, gick nog inte rädda en pinal. Trots det fick jag betala tills dess jag gick in på nätet och ställde av fordonet. Man tror ju att detta sköts per automatik men så är fallet ej! Ringde till trafikverket och frågade vad som händer om man hamnar i koma eller ännu värre dör?? -Allt rullar på tills dess en god man eller anhörig stänger av fordonet aktivt antingen via hemsida eller reggbevis pappren.
Vid en mycket allvarlig olycka så är ju inte den totaldemolerade motorcykelns påställning det första man tänker på! Men det kan bli kronofogden som väntar när du vaknar 2 år senare ur koman.. Usch.

Vill bara att ni vet, jag tappade hakan när dom berättade hur det går till.

Kör försiktigt och ta hand om er!

Last edited:

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Hej...låter otroligt hur långt du flög om du "bara" låg i 70-80, själv har jag krockat med bil i 30-40 och det ända som hände var att jag slog en kullerbytta över styret och landade på motorhuven.

Men oavsett så hoppas jag allt reder ut sig, helt sjukt när man hör om vilka skador du drog på dig med alla de skydden du bar...själv kör man runt med allväderställ och tror/hoppas man skall klara sig oskadd :(

Zeeuus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
1994, Honda VF750 Magna
Det kan vara bra, men...

Journalister eller murvlar, kan ha en annan agenda än den du har.
Kräv att få läsa och godkänna artikeln innan du säger så mycket som flasklock till dem.
Annars är risken att du blir ytterligare en gnällig vårdbrukare och betraktad som allmän rättshaverist.

Lita inte på media.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ännu en stackars motorcyklist som råkat ut för en slarvig trafikant denna gång i bil där hojföraren skadades svårt.Och tro mig när jag säger att jag vet precis vad du menar med tungrodd svensk byråkrati där den sjuke eller skadade ibland behandlas av myndigheterna som den skyldige till problemet.Jag håller tummarna för dig och hoppas du frisknar till så gott det nu går samt så kör jag lite för dig med samtidigt på mina rundor. :tummenupp och ta nu hand om dig även om det ibland känns tungt. :hej

Här är min egen senaste incident :

http://www.sporthoj.com/forum/showt...E4rf%F6r-att&p=6260524&viewfull=1#post6260524

Last edited:

Canidae

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Hej...låter otroligt hur långt du flög om du "bara" låg i 70-80, själv har jag krockat med bil i 30-40 och det ända som hände var att jag slog en kullerbytta över styret och landade på motorhuven.

Men oavsett så hoppas jag allt reder ut sig, helt sjukt när man hör om vilka skador du drog på dig med alla de skydden du bar...själv kör man runt med allväderställ och tror/hoppas man skall klara sig oskadd :(

Ja det var en lång flygtur, jag flög av vägbanan och ut i skogen. Både jag och vittnen är 100% säkra på att hastigheten låg mellan 70-80km/h. Båda framgafflarna gick av och fälgen är totalt knäckt. Kan ta kort och visa då jag har fälg och hela skyddsuppsättningen hemma som minne. "back o track" något jag tänkte ut i sjukhussängen. :)

Canidae

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Ännu en stackars motorcyklist som råkat ut för en slarvig trafikant denna gång i bil där hojföraren skadades svårt.Och tro mig när jag säger att jag vet precis vad du menar med tungrodd svensk byråkrati där den sjuke eller skadade ibland behandlas av myndigheterna som den skyldige till problemet.Jag håller tummarna för dig och hoppas du frisknar till så gott det nu går samt så kör jag lite för dig med samtidigt på mina rundor. :tummenupp och ta nu hand om dig även om det ibland käns tungt. :hej

Många tack!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja det var en lång flygtur, jag flög av vägbanan och ut i skogen. Både jag och vittnen är 100% säkra på att hastigheten låg mellan 70-80km/h. Båda framgafflarna gick av och fälgen är totalt knäckt. Kan ta kort och visa då jag har fälg och hela skyddsuppsättningen hemma som minne. "back o track" något jag tänkte ut i sjukhussängen. :)

60 meter från kollisionspunkt i 70-80 km/h, säger du. Är det ens möjligt utifrån fysikens lagar? Du kan ju näppeligen ha avverkat den sträckan i luften om du inte flaxar som en kolibri. På marken lär friktion och hinder inverka menligt på hur långt du färdas.

Har glömt eller förträngt det mesta av mina synnerligen begränsade mattefärdigheter så mina tvivel kan ju bero på det. Nån som kan räkna? Hur långt kan en kropp färdas i nämnda hastighet med nämnda hinder?

Canidae

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
60 meter från kollisionspunkt i 70-80 km/h, säger du. Är det ens möjligt utifrån fysikens lagar? Du kan ju näppeligen ha avverkat den sträckan i luften om du inte flaxar som en kolibri. På marken lär friktion och hinder inverka menligt på hur långt du färdas.

Har glömt eller förträngt det mesta av mina synnerligen begränsade mattefärdigheter så mina tvivel kan ju bero på det. Nån som kan räkna? Hur långt kan en kropp färdas i nämnda hastighet med nämnda hinder?

Siffran är givetvis gissad och kommer från vittnet, nämndes även i rättegång etc.
Om det var 40 eller 60 meter känns orelevant i sammanhanget. ingen har mätt exakt nedslag av både mig och hoj. Cykeln slog av en björk och hamnade i en liten dunge. Har bilder från polisen, vittnen och egna tagna efter olyckan när jag kom upp på kryckor.
Men är det relevant?
Mvh Peter

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Siffran är givetvis gissad och kommer från vittnet, nämndes även i rättegång etc.
Om det var 40 eller 60 meter känns orelevant i sammanhanget. ingen har mätt exakt nedslag av både mig och hoj. Cykeln slog av en björk och hamnade i en liten dunge. Har bilder från polisen, vittnen och egna tagna efter olyckan när jag kom upp på kryckor.
Men är det relevant?
Mvh Peter

Jag tycker rimligheter är relevant, ja. Jag tycker inte gissningar på uppgifter som går att mäta ska gälla som fakta. Jag tycker det är viktigt inte minst för vår trovärdighet som utsatt trafikantgrupp, med mycket fördomar emot oss så fort olyckan är ett faktum och genom hela processen.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag tycker rimligheter är relevant, ja. Jag tycker inte gissningar på uppgifter som går att mäta ska gälla som fakta och jag tycker det är viktigt inte minst för vår trovärdighet som utsatt trafikantgrupp med mycket fördomar emot oss så fort olyckan är ett faktum och genom hela processen.

Sorry

Missade att nedslagsplatsen INTE är detsamma som platsen man verkligen STANNAR på - Se "den återföddes" beräkning istället.

Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det skulle teoretiskt vara möjligt att nedslagsplatsen är ca 35 m från "utslagsplatsen" på plant underlag med väldigt enkel matematik där jag bortser från luftmotståndskoefficienten etc.

SÅ..................Nu har vi rett ut detta !

Enkel matematik? Antingen är jag efterbliven eller så kan jag inte matte.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Nu har Blueridge fått ett matematiskt svar.

Så nu tycker jag att vi återgår till de mänskliga aspekterna av olyckan och dess konsekvenser !

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu har Blueridge fått ett matematiskt svar.

Så nu tycker jag att vi återgår till de mänskliga aspekterna av olyckan och dess konsekvenser !

Jag blir inte klok på om tråden skall vara personligt eller generellt hållen..

Viss erfarenhet av att krocka med vänstersvängande rattare har jag, med konsekvenser "i ett livsvarigt perspektiv", som det heter.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag blir inte klok på om tråden skall vara personligt eller generellt hållen..

Viss erfarenhet av att krocka med vänstersvängande rattare har jag, med konsekvenser "i ett livsvarigt perspektiv", som det heter.

Nä jag vet inte heller, men min personliga uppfattning är att man har rätt att ifrågasätta saker (även om det kan uppfattas som känslokallt) - Allt handlar nog om vilken "takhöjd" man tillåter i ett forum.

Samtidigt kan jag tycka att de mänskliga konsekvenserna i en sådan här tråd är "master" i just sådana här trådar (allt beror på hur den är skriven och författad) och att eventuella brister i ex vis korrekta avstånd etc är "slave" och underordnat.

Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tack för all lycka till, uppmärksamhet och allt annat bra och snällt ni skrivit!
Tyvärr var inte olycksfallsförsäkringen betald i tid så den gällde ej men får ersättning via trafikskadenämnden.

Har fått förfrågan om att ställa upp i ett reportage om olyckan och det som händer efter.
Tycker det verkar strålande då jag vill upplysa så mycket som möjligt!
Vi har problem som behöver rättas till. Frågan är om ett reportage i en lokaltidning hjälper eller räcker..? Vad tycker ni? Finns det några fallgropar jag kan hamna i om jag ärligt avslöjar fakta bakom vård osv? Jag är ju inte färdigbehandlad ännu.
Och jag är väldigt rädd för vården. Har synat sadism i vitögat.

Edit: Om ni tycker det är en bra idé att göra reportaget så kan jag ju isf kanske länka det hit och med er hjälp sprida budskapet :) ?

Tack än en gång!

Med vänliga hälsningar Peter

Problemet är att om du går ut lokalt så är risken att du bränner dina chanser att berätta om saken på ett rikstäckande plan.

Tänk som en journalist: dom vill landa storvilt, göra scoop, presentera nyheter - inte värma upp några leftovers som redan är tuggade av någon annan.

Mer tips: Skall du driva en tes, eller snarare - om du vill agna kroken åt media så är det bra om du har tre exempel för att ge tyngd åt det du vill visa.
Kan du - kanske här genom detta forumet, samla ihop ytterligare två olycksoffer som råkat riktigt jävla illa ut efter det att ambulansen gjort sitt, så har du ett bättre case.

Sedan gäller det att ha material att backa upp sina uppgifter med, underlag som håller för ett Uppdrag Granskning, om man säger... :D

...och rensa allt man säger från känslor, tyckande och kryddningar.
Tvärt om - att redovisa allt så knastertorrt det bara går. Det går hem bättre hos en redaktion än något annat. Dom vet precis när dom skall trycka på känsloknappen för att nå maximal dramaturgisk effekt.

Så, en artikel i lokalpressen känns skön för dig själv: klappar på axeln och ryggdunkningar från sådan som känner (till) dig, förståelse för din situation och kanske rent av lite mercy :tuttar om du har tur.

Men ingen bestående förändring för någon annan.

Vill du däremot skapa vågor och kanske, kanske påverka för framtiden så krävs det rejält mycket mer av dig. Mer än de allra flesta som gått igenom det som du gjort skulle orka med.

Ditt val.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nä jag vet inte heller, men min personliga uppfattning är att man har rätt att ifrågasätta saker (även om det kan uppfattas som känslokallt) - Allt handlar nog om vilken "takhöjd" man tillåter i ett forum.

Samtidigt kan jag tycka att de mänskliga konsekvenserna i en sådan här tråd är "master" i just sådana här trådar (allt beror på hur den är skriven och författad) och att eventuella brister i ex vis korrekta avstånd etc är "slave" och underordnat.

Men visst - "40 till 60" meter är nog mer att betrakta som en del i texten som man (tycker jag) inte ska fästa så stor vikt vid - Viktigare att se till helheten i texten och hur viktigt det är sätta sig in i hur illa det faktiskt kan gå i trafiken, och att vi ska vara rädda om varandra därute.

Inget att säga emot på det.

Canidae

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Jag tycker rimligheter är relevant, ja. Jag tycker inte gissningar på uppgifter som går att mäta ska gälla som fakta. Jag tycker det är viktigt inte minst för vår trovärdighet som utsatt trafikantgrupp, med mycket fördomar emot oss så fort olyckan är ett faktum och genom hela processen.

Jag vet inte mer än att det är den siffran som nyttjas i rätten, utredning osv.
Så det finns indirekt med i statistiska undersökningar etc om du bekymrar dig för att jag skulle överdriva något.
Jag vinner inget på det här utan vill bara upplysa om problematiken kring byråkrati m.m...
Mvh

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...